Nye jotul.no ble lansert som første steg i etableringen av Jøtuls nye merkevareplattform. Målet med løsningen var å løfte merkevaren, og dyrke Jøtul som et ”premium brand” i en bransje preget av lite differensiert markedskommunikasjon og lav grad av merkevaregjenkjennelse i ulike kundesegmenter. (Sett fra kundes ståsted er en peis en peis.)
Videre var det et mål for prosjektet å utvikle en løsning som etablerte web og internett som primærkanal for Jøtuls markedskommunikasjon og merkevarebygging.
Nye jotul.no erstattet en gammel løsning som ikke var egnet til å løfte Jøtul som produkt og som merkevare, hverken visuelt eller funksjonelt. Oppdragsgiver hadde behov for en fleksibel, redaksjonell løsning som samtidig ga tydelige rammer for det visuelle formspråket og underbygget Jøtuls overordnede merkevarestrategi.
Svaret ble en nettløsning som plasserer Jøtul inn i en større kontekst, med assosiasjoner til arkitektur, storslagen natur, tradisjoner og håndverk. Jøtul er “Timeless Norwegian Craft”. Både visuelt formspråk, redaksjonelt innhold og løsningens oppbygning spiller bevisst på dette og bidrar til å differensiere Jøtul fra sine konkurrenter.
Løsningen er utviklet responsivt og fungerer på desktop, nettbrett og mobil.
7686-41a5f-original.pdf
Involverte byråer
Bekk