Snakkis før sesongstart

Arbeid av Good Morning

Å la publikum kjempe online om en smakebit av 71° nord-eventyret ga enormt engasjement. Selv Petter Northug meldte seg på.

TVNorge gjorde stor suksess med årets sesong, som opplevde en rekordøkning på 11 prosent. Med en multikanal-mix bestående av tv, radio og en digital kampanje engasjerte de seere i forkant av premieren. 

For å fange oppmerksomheten spesielt hos en ung målgruppe, lanserte kanalen den digitale løsningen «Tipp topp tur» for å kickstarte årets «71° nord – Norges tøffeste kjendis». Nesten en halv million besøkte tipptopptur.no for å melde seg på eller stemme frem kandidater som kunne få en smakebit av 71° nord-opplevelsen.

Kampanjen ble fremmet gjennom TVNorges egne kanaler på skjerm, Facebook, Google og radio.

– Ved å ha en tilleggsaktivitet som Tipptopptur.no, engasjerte vi målgruppen vi ville ha tak i. Vi brukte TV for å trekke folk til siden, som igjen ga fin spredning i sosiale medier. Dette engasjerte ønsket målgruppe og bidro til å friste nye seere inn til «71° nord – Norges tøffeste kjendis», sier Linn Skaalerud, marketing manager i TVNorge og Discovery Networks.

Good Morning Oslo utviklet konseptet for TVNorge, og fulgte opp kampanjen på sosiale medier og Google Display.

Petter Northug meldte seg på

Kampanjen fikk kjapt oppmerksomhet, og flere tusen meldte seg. Noen turhistorier var likevel mer spennende enn andre:

– Det kom inn mange flotte og rørende historier. Noe av det morsomste var likevel da vår utvikler kunne melde at Petter Northug og broren hadde meldt seg på konkurransen midt under VM i Falun. Kanskje Northug hadde en plan B om VM ikke gikk veien, spøker byråleder hos Good Morning, Eirik Fjellaksel.

Selvskryt ga sosial spredning

Under hele kampanjeperioden finjusterte Good Morning segmentert innhold på sosiale medier og Google. I tillegg la byrået inn en liten, men effektiv twist for å få maks spreding: Man kunne enkelt dele grunnen til hvorfor man ville dra på tur med en utvalgt kompis.

– «71° nord – Norges tøffeste kjendis» er en svært takknemlig merkevare å jobbe med når det kommer til sosiale medier. Bare det å dele at du ville delta på en smakebit av programmet,  fungerer som snikskryting av seg selv. Det var en av flere mekanismer som funket som bare juling, siden det er noe vi alle gjør, avslutter Fjellaksel.

Fra TVNorge/Discovery Networks Norway:

  • Markedssjef: Linn Skaalerud
  • Presse- og SoMe-ansvarlig: Marianne Aambø
  • Konseptutvikler/Brand care: André Jonasen
  • Kreativ leder promo: Peder Solberg

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.