Codan setter hele Norge i «Bilmodus»

Arbeid av Gambit Hill & Knowlton

Gambit H+K har laget en rekke kampanjefilmer sammen med Gefühl for Codan Forsikring og kampanjen «Bilmodus».

Undersøkelser foretatt av Codan viser at to tredjedeler av bilførere i Norge bruker mobiltelefonen mens de kjører. Dette er et økende problem i de fleste vestlige land. I USA har teksting bak rattet gått forbi fyllekjøring som den primære dødsårsaken for amerikanske ungdommer. Hvert år bøtelegges nærmere 20.000 nordmenn for ulovlig bruk av mobiltelefon under kjøring. Trolig er mørketallene store, både når det gjelder dødsulykker og mindre uhell. Derfor ønsker Codan å sette fokus på dette problemet med kampanjen «Bilmodus» i høst.

Ordet Bilmodus er inspirert av «flymodus» som vi har hatt på smarttelefonene våre det siste tiåret. Mens flere og flere flyselskaper dropper flymodus, mener Codan det er på tide at vi heller får en bilmodus som hindrer oss i å bruke telefonen mens vi kjører.

– Inntil produsentene av mobiltelefoner innfører «bilmodus» som standard , er vi nødt til å sette oss selv i en mental Bilmodus. Det handler i bunn og grunn om ikke å være distrahert av mobilen når man kjører. Hver gang du lar deg forstyrre av mobilen går du glipp av viktige ting rundt deg, og på veien er det livsfarlig, sier Tomas Roos, markedssjef i Codan Forsikring.

Det første forbudet mot å snakke i håndholdt mobiltelefon kom allerede i 2000, og regelverket har blitt skjerpet med årene. Det eneste som i dag er tillat er å svare på innkommende samtaler, om du bruker handsfree og telefonen er plassert i en fastmontert holder.

– Likevel ser vi at folk i stadig større grad bruker mobilen mens de kjører, og ikke bare til samtaler. Våre undersøkelser viser at 51 prosent skriver og leser sms når de kjører bil. Vi tror det skyldes dårlige holdninger, sier Roos.

Kampanjefilm

Når Codan lanserer Bilmodus-kampanjen i dag er det først i en rekke kampanjefilmer som går på Facebook og YouTube. Filmene spiller på hverdagsforstyrrelsen fra mobilen, og bruker humor og ettertanke heller enn skremsel. Konseptet er utviklet av Gambit Hill+Knowlton som har vært Codans kommunikasjonsbyrå i en årrekke.

– Da Codan kom til oss for å utvikle denne kampanjen, så vi på hva som hadde blitt gjort av tilsvarende kampanjer i utlandet. Så godt som alle fokuserte på død og ulykke. Noen var ekstremt grafiske. Vi har valgt å bruke humor som virkemiddel for å få folk til å vente med mobilbruken til bilen er parkert. Vi ønsker med disse filmene å få folk til å tenke seg litt om og innse hvor unødvendig mye av vår mobilbruk er, særlig bak rattet. Tenker du deg om, skjønner du at den meldingen om at du kommer snart godt kan vente, sier Christian Kamhaug, som er Codans hovedrådgiver i Gambit.

Codan slipper nå åtte korte filmer som skal få folk til å tenke på «Bilmodus». Filmene er produsert av Oslo-selskapet Gefühl i samarbeid med Gambit, og fokuserer på hverdagslige situasjoner der uoppmerksomhet skaper problemer.

Filmene er en del av en større kampanje som vil gå gjennom hele høsten. Codan kommer til å gjøre en rekke fremstøt overfor mobilprodusenter, media og publikum i sosiale medier. Målet er å øke oppmerksomheten om det som er en voksende trafikkfare i Nor- ge, og få bilførere til å innse at det beste er å droppe mobilen bak rattet.

Les mer på bilmodus.no.

De medvirkende i filmen er:

  • Mobil: Christian Kamhaug (Gambit H+K)
  • Jimmy (mobileier): Jakob Kahn
  • Kjæreste: Caroline Glomnes
  • Sjef: Paal Espen Hambre (Gambit H+K)
  • Hund: Ayla


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.