Visuell identitet for Barcode

Arbeid av ANTI

Barcode-eierne Oslo S Utvikling (OSU), Braathen Eiendom, KLP Eiendom og DNB Næringseiendom har sammen med ANTI utviklet ny identitet.

Arkitekturen har allerede gjort seg internasjonalt bemerket og mottatt priser. Den kjente arkitekten Winy Maas (MVRDV) har sammen med A-lab og Dark utarbeidet grunnideen for Oslos nye skyline. Dette er et byutviklingsprosjekt hvor arkitektur og byrom skal tiltrekke seg leietagere, beboere, publikum og besøkende. 

– Målet er å etablere en attraktiv og levende møteplass i Oslos nye bydel der moderne arkitektur og kulturopplevelser får en sterk og tydelig felles identitet og profil, sier Vibeke Ahlsand, direktør Marked og Merkevare i OSU.

– Konsept og løsning tar utgangspunkt i innsikten om arkitekturens opprinnelse. Barcode-prinsippet ivaretar de historiske og karakteristiske siktlinjene i området, og det er dette som danner utgangspunktet for høydeforskjellene/strekene i logoen til Barcode, sier Kjetil Wold, Kreativ direktør og partner i ANTI.

Fyller rommet med budskap

En viktig del av oppgaven er også å kommunisere mulighetsrommet mellom bygningene i Barcode. Dette danner grunnlaget for en identitet der vi aktivt fyller rommet mellom bygningene med budskap, opplevelser og innhold. En logo er resultatet av innsikt og markedsbehov, en forenklet og destillert form som skal bygge gjenkjennelse og fungere konseptuelt for merkevaren, fra de minste digitale flater til skilting og i all kommunikasjon. Logoen er en del av et grafisk og fleksibelt system som skal fungere på alle flater i et langsiktig perspektiv. Uttrykket skal være enkelt å dekode for mottaker og samtidig kunne utfordre i kommunikasjon. 

– Her har kunden vært modig. Vi har utformet en identitet som vil representere Oslos skyline i årene som kommer, og har allerede lansert med en spennende kampanje i D2, fortsetter Wold. 

– Oppdraget består av identitet, kommunikasjon, skilting, digitale flater m.m, og er under utrulling i disse dager. Området representerer det nye og spennende Oslo, og den digitale tilstedeværelsen er selvsagt viktig.

– Som første i verden, så langt vi vet, har vi lansert vår visuelle identitet som en designmanual på Instagram. Søk på @barcode_identity og få oversikten over identiteten gjennom små filmsnutter og bilder av profilen og dens uttak. Vi gleder oss til å jobbe videre med ANTI og deres utradisjonelle og spennende måte å jobbe på i krysningspunktet mellom identitet og kommunikasjon, avslutter Ahlsand.


Kommentarer

Egil Pay

Ansatt i TRY

1 år, 11 måneder siden

Veldig fint!

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.