«Ta vare på det du har»

Arbeid av Kitchen Reklamebyrå

Å lage reklame for å få folk til å kjøpe mindre. Det var det uvanlig morsomme oppdraget Kitchen fikk fra Naturvernforbundet.

Bruk og kast-samfunnet, med alt det medfører av søppel, ressursforbruk, forurensing og kjøpepress, skaper store utfordringer for naturen vår. 

– Vi spurte reklamebransjen om noen turte å gjøre det motsatte av det som er jobben deres: å lage reklame for å få folk til å kjøpe mindre! Kitchen syntes det var så morsomt at de gav oss både råd og kreativitet, forteller Maren Esmark, Generalsekretær i Naturvernforbundet.

Oppgaven er formidabel, da forbrukertrender og mektige industrier i en årrekke har gjort det enkelt for folk å kjøpe ting. Vi ville ikke lage nok en kjøpefri helg aktivitet med pekefinger og samvittighetsretorikk. Naturvernforbundet kjemper hver dag for viktige saker som vi og våre etterkommere vil nyte godt av, derfor ville vi heller lage et «tommel opp»-initiativ, et initiativ som vi håper kan leve godt og lenge. 

Om å ta vare på det vi har

Denne kampanjen handler derfor ikke om alt vi burde gjøre mindre av, men om hva vi kan gjøre mer av. Den handler om å ta vare på det vi har, og om de som kan hjelpe oss med dette.
«Ta vare på det du har» er en hyllest til alle fiksere og håndverkere der ute, som kan hjelpe oss med å ta vare på tingene våre, slik at naturen slipper å gjøre det for oss.

– Med det som startet som et kampanjeinitiativ, er «Ta vare på det du har» nå forankret i Naturvernforbundets strategi, og nå håper vi å gjenreise gleden over å ivareta og reparere tingene våre, sier Esmark. 

På nettsiden Tavarepådetduhar.no kan du finne fiksere i nærheten av deg, og få tips til hvordan du fikser ting selv.

Vi fikk også med oss et knippe håndverkere på å skape løsninger som promoterte både dem selv og kampanjen. Boardsene ble plassert helt i nærheten av håndverkerne som hadde vært med på utformingen, og fungerer som en påminnelse om at det finnes folk i nærheten av deg som kan hjelpe deg med å fikse tingene dine.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.