En bærekraftig og historisk forankret bibelproduksjon
Bibelen skal nå gis ut på nytt av Bibelselskapet med et språk nærmere grunnteksten, og i nytt design fordelt på 17 utgaver. Prosjektet er ledet og utviklet av designbyrået Molberger i samarbeid med Bibelselskapet.
Aktuelt byrå
Molberger
– Som designere var vår intensjon med denne bibelutgivelsen å plassere den innenfor en historisk ramme, samtidig som vi ønsket å bringe Bibelen nærmere det norske uttrykket og vår kulturelle identitet. Ved å samarbeide med nøye utvalgte aktører, har vi ønsket å fornye og revitalisere bibelkategorien, ved å nærme oss produksjonsmetodene som ble brukt i fortiden, sier designer Marte Espevik fra designbyrået Molberger.
Dette arbeidet har involvert en tverrfaglig og visuell tilnærming hvor tekst og bilder spiller sammen, noe som beriker leserens opplevelse og skal gjøre Bibelen mer relevant og tilgjengelig. Gjennom å integrere moderne designprinsipper med tradisjonelle elementer, har vi skapt en bibel som både reflekterer vår tids estetikk og verdsetter den dype historiske og kulturelle arven Bibelen representerer.
– Vi ønsket å dele opp og lage en utgavefamilie som spenner fra de typiske bibelleserne som er vant med klassisk tospaltet oppsett og skinn-omslag, til folk som kanskje ønsker seg en bibel som et historisk verk i bokhyllen, sier forlagsredaktør i Bibelselskapet, Arne Kristian Konradsen.
Lokalt forankret design
I designprossesen har vi prioritert lokale samarbeid. En viktig del av dette arbeidet er valget av typografi, kunst, og samarbeidspartnere. Vi introduserer «Bible STK», en font videreutviklet spesielt for de moderne utgavene av Bibelen, designet av Smuss studio, et fontstudio basert i Oslo. Settingen av biblene har blitt utført av Type-It, et boksetteri i Trondheim, og 2k, et boksetteri i København. Kunsten er kuratert av Ellen Lerberg fra Nationalmuseet i Oslo. Og illustrasjonene i konfirmantbibelen er utført av Børge Bredenbekk fra ByHands.
Bevisst valg av trykkeri
Hele produksjonen foregår i Nederland på trykkeriet Jongbloed. Trykkeriet har gode arbeidsforhold og en forpliktelse til å bruke andre Europeiske underleverandører for papir og andre produksjonsmaterialer. Dette trykkeriet går enda et skritt videre ved å produsere bokmerker og andre produkter fra restmaterialer, en praksis som understreker deres engasjement for å redusere avfall.
Bærekraftige materialer
Vi har hatt et mål om kun å bruke holdbare og miljøvennlige materialer. Omslagsmaterialene, som resirkulert skinn og tekstil, er valgt med tanke på holdbarhet og evnen til å utvikle en vakker patina over tid, noe som sikrer at biblene bevares for fremtiden. Alt papir og omslagsmateriale er FSC-sertifisert. De store klassiske biblene i tekstil er laget av resirkulert havplast.
– Det er veldig gøy å endelig kunne snakke om prosjektet, og ikke minst kunne holde og bla i de ulike utgavene som vi har jobbet så mye med over lang tid. Å kunne jobbe så teknisk, designfaglig og i dybden på et prosjekt, med et så kompetent og tverrfaglig team har virkelig vært et prosjekt som skiller seg ut så langt i vår byrå-karriere, sier Marte Espevik.
Involverte byråer
Marte Espevik
Designer
Jenny Leite-Vikra
Design og foto
Behalf Reklame, PR og art direction på foto
PUSH Filmproduksjon
Smuss Fontdesign
Andre involverte
Ellen Lerberg / Nationalmuseet i Oslo
Kurator
Marcel Leliënhof
Foto
Hinda Fahre
Foto
Arne Christian Konradsen
Ansvarlig hos Bibelselskapet