Historie, helse og neon: Ambassaden Trenings visuelle identitet

Skal man åpne treningssenter i et ikonisk bygg, må man leve opp til eksteriøret. Nyåpnede Ambassaden Trening ærer historien og egenarten til bygget i den visuelle identiteten, utformet av Bleed.

Mot slutten av 1950-tallet tegnet den verdenskjente finsk-amerikanske arkitekten Eero Saarinen et av sine hovedverk: den amerikanske ambassaden i Oslo. Bygget åpnet dørene for første gang i 1959 og fikk raskt ikonstatus i hovedstaden. Etter flere års rehabilitering gjenoppsto bygget i 2023 med tre restauranter, eventlokaler, kontorer og Oslos kanskje råeste treningssenter – Ambassaden Trening. I tillegg til toppmoderne treningsapparater, klatrevegg og kompetent personal, er treningssentet dypt rotfestet i både historien og arkitekturen til det ikoniske bygget.

02 AT

Bleed, som står bak Ambassadens visuelle identitet, skiltsystem, illustrasjoner og nettside, fikk også i oppdrag å lage en egen visuell identitet til treningssenteret som kunne stå fritt, men samtidig bygge videre på Ambassadens rike merkevare.

– Bleed er en viktig bidragsyter for Ambassadens tydelige visuelle profil, og ikke minst for Ambassaden Trening. Vi er veldig fornøyde med jobben de har gjort, og byrået har klart å skape et helhetlig uttrykk hvor også Ambassaden Trening tar sin naturlige plass, sier leder av senteret, Ingeborg Vesterås Øveraasen.

10 AT
11 AT
12 AT
13 AT

En naturlig forlengelse

Identiteten, med den strenge typografien, neonfargene, nikkene til 50- og 60-tallets modernisme, og de energiske bevegelsene, er en naturlig forlengelse av den overordnede merkevaren til Ambassaden. Men hovedinspirasjonen fant designer Dan Anecito i plantegningene til det trekantede bygget.

– The logo, built from the building’s footprint, became the jumping off point from which the identity moves and plays under one simple rule. Taking advantage of the symmetry, the mark rotates like a dumbbell to make the identity feel active, mechanical, and clunky – engaging with compositions both in motion and in static, forteller Anecito.

Involverte byråer