IsaDora viser frem ekte svensk skjønnhet i ny design

IsaDora har som ambisjon å omdefinere betydningen av skjønnhet, og selskapet har derfor lansert ny merkevareplattform, visuell identitet og emballasjedesign i samarbeid med det skandinaviske brandingbyrået Everland. Selskapet henter inspirasjon fra sin 40 år lange historie og kan skilte med noe få andre kan, nemlig svensk autentisitet og «kulhet».

Isa Dora Model 1

Det er ikke mange merkevarer som har klart seg et tosifret antall år i en bransje som er besatt av ungdommelighet, perfeksjon og løfter om mirakler. En av dem er det svenske kosmetikkmerket IsaDora, som kan skryte av 40 år i bransjen og tilstedeværelse i 40 markeder.

– IsaDora har noe svært få merkevarer har, nemlig autentisitet, forklarer Carl Larsson, Creative Director og Partner i Everland. – Vi visste at dette var den spesielle ingrediensen vi måtte få frem i IsaDoras nye merkevare.

Isa Dora Powder
Isa Dora Bags
Isa Dora from to
Isa Dora Before after
Isa Dora Lipgloss 2

IsaDora og det skandinaviske brandingbyrået Everland har samarbeidet om en ny merkevareplattform, visuell identitet og emballasjedesign som vil få kunder i alle aldre til å forelske seg i merket på nytt.

Rasmus Helt Olsen, CEO i IsaDora, fortsetter:

– Det å være svensk betyr å ha en slags udefinerbar «kulhet». Den er ærlig, autentisk og frigjørende. Dette moralske kompasset hjelper oss med å holde på hvem vi er og være åpne og ansvarlige i alt vi gjør. Til syvende og sist vil vi gi alle friheten til å velge sin egen skjønnhet, og vi ønsker å finne tilbake til den yngre målgruppen på en moderne måte.

Åpen, original og svensk

Før de ga seg i kast med designen, gjorde Everland grundig research av selskapet, kategorien, kulturen og forbrukerne. Teamet måtte få en forståelse for utgangspunktet, målet og bransjen selskapet opererer i.

Underveis lærte de hvordan IsaDora har vært en katalysator i bransjen helt siden selskapet ble grunnlagt i 1983. Det svenske selskapet fokuserte på parfymefrie og oftalmologisk testede produkter som ikke er testet på dyr, lenge før forbrukerne og bransjestandardene krevde det.

– IsaDora snakker ikke så høyt om alt de har fått til. De lager bare overlegne produkter, og de har gjort det på riktig måte i flere tiår. Dette er noe vi fremhever i IsaDoras nye visuelle identitet, legger Larsson til.

Isa Dora Lipgloss
Isa Dora Lipgloss drip
Isa Dora Lipgloss 3
Isa Dora half 1
Isa Dora half 2

– Vi ønsker å omdefinere hva skjønnhet betyr», sier Felicia Ibsen, Global Marketing Director i IsaDora. – Nå har vi de visuelle verktøyene vi trenger for å nå målene våre, og de er ikke bare overfladiske, men strategiske, praktiske og kommersielle. Dette vil hjelpe oss med å nå ut til en yngre målgruppe på en moderne måte, og ikke minst å være stolte av det IsaDora har oppnådd og fortsatt streber etter mens vi heier frem skjønnhet i alle former.

Isa Dora foundation
Isa Dora Foundation Colors
Isa Dora Foundation model
Isa Dora Facestick
Isa Dora Browpen

Tidløs skjønnhet i hverdagen

IsaDora fornyet sin visuelle identitet og emballasjedesign på grunnlag av den nye merkevareplattformen. Teamet hos Everland hjalp til å med å synliggjøre kosmetikkmerkets fornyede selvsikkerhet i hvert enkelt designelement. Det var viktig å vise frem IsaDoras posisjon i markedet og formidle merkets lange og stolte historie.

– Hvert element representerer merkets ærlighet, kompromissløshet og tidløse eleganse, sier Larsson.

Isa Dora Lipgloss final
Isa Dora Lipgloss single
Isa Dora Activation

Logoen er bearbeidet til en mer elegant versjon – balansert med stilige seriffer – som i større grad gjenspeiler merkets verdier. Bruk av flere skrifttyper gir et eklektisk uttrykk som gjenspeiler skandinavisk minimalisme. Merkets geografiske og kulturelle røtter kommer også frem i de nye bildene, som er mer inkluderende og tidløse.

– Vi har lagt til et «the» i alle produktnavnene, fortsetter Larsson. – Det er kanskje en liten ting, men det viser stoltheten og omtanken som IsaDora legger i hvert eneste produkt. Alle produktene er flaggskipprodukter, for å si det sånn. Derfor ga vi også emballasjen samme farge som produktet. Vi er ikke redde for å vise frem innholdet, fordi vi er stolte av det.

Involverte byråer

Everland