«Takk for at du tenker tog»

Unge mennesker velger grønne alternativ, og takker deg for at du ofte gjør det samme i HyperRedinks kampanje for Go-Ahead på Sørlandsbanen.

Sequence 11 00 00 01 20 Still001
Screenshots fra filmen, som du ser litt lenger nedover i saken.
Sequence 11 00 00 11 24 Still003
DSC1286
Goahead gronn kampanje 16x9 tog grab
DSC0519

«Verken billigst eller raskest»

Det er ikke lenger siden enn desember i fjor at Go-Ahead Nordic begynte å drifte Sørlandsbanen. Etter en knalltøff, men også vellykket oppstart der fokus har vært drift, var det nå på tide å kommunisere bredere enn bare rutetider og kundeservice. I bagasjen har det britiske togselskapet både stolthet, lang erfaring og moderne togdrift. I tillegg var det naturlig å løfte frem det grønne reisealternativet.

– Planen var å være på i mars, men før vi rakk å si Neslandsvatn kom pandemien – og fokus gikk naturlig nok over på smittevern, forteller Johanna Nordberg-Aas, kundeansvarlig i HyperRedink.

Hovedfilm. Du ser flere uttak lenger ned i saken.

Folk skal fortsatt ut på tur

Det har blitt færre helgeturer og ukependling enn normalt. Likevel er mange av oss fortsatt nødt til å komme oss fra A til B.

– Tog må tidvis tåle mye pepper og negativ kritikk knyttet til forsinkelser, buss for tog og feil på linjen, sier Nordberg-Aas. – Og som forbruker har du gjerne flere reisealternativ. Go-Ahead leverer et alternativ som utvikler seg i takt med hverdagen vår, som alt annet. Men én ting er de spesielt stolte av å ha med på reisene sine: At toget er miljøvennlig, i motsetning til buss og bil. Derfor ble hovedbudskapet «Takk for at du tenker miljø, og takk for at du tenker tog». Vi skjønner at kundene noen ganger må velge andre løsninger, men vi vil utfordre og oppfordre til å vurdere tog når du skal ut og reise.

– Budskapet i denne kampanjen skulle rettes mot holdningene, men også bekymringene folk flest har til tog. Vi ville ta kundene på alvor, og møte dem på en ærlig og transparent måte. Vi har derfor valgt å ikke dekke over, men heller snakke høyt om det faktum at tog ikke alltid er det optimale alternativet. Det er likevel det beste, sett i en større sammenheng. Og apropos ærlig og transparent, vi valgte å ty til stemmer og aktører som vi vet mener alvor, de som skal leve med konsekvensene av at du og jeg velger mindre klimavennlig transport, sier Kristin Selfors, kreativ leder i HyperRedink.

IMG 5889
Fra filmopptaket.
IMG 5891
IMG 5903
IMG 5905

Neste stasjon er fremtiden

For budskapet formidles av unge oppriktige tog- og miljøentusiaster langs Sørtoget. Autentisiteten har vært viktig på denne reisen. Ungdommene som ble valgt til å uttale seg har rett dialekt, på rett sted. Selv musikken er erkelokal. Den er nemlig produsert av en av de unge lovende aktørene i filmen.

Kampanjen som kun går i digitale kanaler skal ha lokalt fokus på alle som bor langs Sørlandsbanen, og som er potensielle brukere av Sørtoget. I tillegg til en film i versjoner som er tilpasset premissene for hver kanal, er det produsert artikler med samme tematikk. Kampanjen følger også opp alle som har vist interesse med mer taktiske budskap for grønnere reise.

Takk for at du tenker (og leser) tog!

Involverte byråer

Hyper logo KF
Hyper
H

Henriette Røseth

Prosjektleder

L

Lise Eide

Redaktør og innholdsrådgiver

Frame Filmproduksjon
S

Simen Øvereng

Regissør

A

Alexander Olsson

Postprodusent

P

Per Gunnar Fordal

Filmfotograf

M

Martin Hagen

B-foto

H

Håkon Solsvik

Lyd

M

Magne Hage

VFX

84646 30ed1 original

Sagveien Resort Lyd

Cannibal Casting Casting

Andre involverte

A

Anette Brattlie

Ansvarlig hos kunde