Vi som brygget landet

Etter en omfattende byråkonkurranse ble det klart at det var reklame- og mediebyrået Atyp som skulle hjelpe Friele med å vinne tilbake norske kaffehjerter. I disse dager går første film på det nye kommunikasjonskonseptet på lufta.

1814

Nordic Brand Manager, Mona Lindgren, gleder seg veldig til å dele resultatet med det norske folk.

– Vi hadde et veldig klart og tydelig ønske for vårt nye kommunikasjonskonsept. Vi vil minne det norske folk om Frieles lidenskap for kaffe og øke vår relevans i deres liv. Samtidig ønsket vi at konseptet skulle evne å bygge en emosjonell forbindelse med målgruppen, og gi rom for å kunne reise gjennom vår lange historie og vise ulike kontaktpunkter. Alt dette føler vi at vi har funnet i «Vi som brygget landet», forteller Lindgren.

– Filmen har gått gjennom omfattende pretester med gode resultater, og vi er dermed trygge på at vi har funnet et konsept som kler oss, og som resonnerer godt med det norske folk. Vi er godt fornøyde med hvordan Atyp og One Big Happy Family har løst utfordringen, og gleder oss til å bli godt synlige i TV-ruta frem mot jul.

Fornøyd er også strategisk rådgiver i Atyp, Morten Micalsen.

– Vår jobb har i hovedsak vært å hjelpe Friele med å finne tilbake til sitt DNA, og knytte oss tettere til det norske folk. Filmen formidler hvordan Friele har vært en stødig følgesvenn gjennom små hverdagshistorier til viktige historiske øyeblikk, og fremhever den nære forbindelsen mellom Friele og det norske folk. Vi har laget et konsept og en film som skal tåle høy frekvens og fortelle en sterk merkevarehistorie. Konseptet fungerer på tvers av flater, med tydelig bruk av merkevaremarkører, sier Micalsen.

I disse dager går den første filmen med det nye kommunikasjonskonseptet på lufta.

Tilbake til begynnelsen

Sentralt i film og øvrig materiell står det karakteristiske Friele-skjoldet med årstallet 1799, som lenge har vært sentralt plassert på den røde pakningen. Kreatørene hos Atyp valgte å løfte dette skjoldet ut i kommunikasjonen. Skjoldet fungerer som et telleverk i filmen, som tar oss med fra nåtid og helt tilbake til Bergen hvor det hele startet. På veien er man innom små og store historiske øyeblikk hvor Friele kan ha vært til stede sammen med det norske folk.

– Autentisitet er en viktig inngangsport for merkevarer som Friele. Vi syns det var spennende å dykke dypere ned i sammenvevingen av Friele-kaffe, det norske folk og den snart 225 år lange historien, sier tekstforfatter og kreativ leder i Atyp, Ulrik Solum Waagsether.

– Konseptet gir oss stor fleksibilitet og lar oss være konsistente på tvers av ulike flater. Det er mange situasjoner og anledninger vi ønsker å vise fremover, og det er nok å ta av. Vi snakker tross alt om en kaffe som har vært her siden før Norge ble Norge, sier art director Sindre Veseth Foss.

Filmen er produsert av One Big Happy Family, ved regissør Stian Smestad og produsent Mone Mikkelsen.

Involverte byråer

Obhf profileimage black
One Big Happy Family Filmproduksjon
S

Stian Smestad

Regissør

M

Mone Mikkelsen

Produsent

Andre involverte

M

Mona Lindgren

Nordic Brand Manager, Kaffehuset Friele

A

Albena Koleva

Nordic Marketing Manager Multiserve, Kaffehuset Friele

D

Diogo Pinheiro

Global Marketing Manager Local Jewels, Kaffehuset Friele