Om norska reklambyråers märkliga förhållande till e-mail

Byråvalgskonsulent Nils Welinder er forbløffet over den øredøvende stillheten etter å ha henvendt seg til en rekke norske reklamebyråer. Les innlegget hans her.



Jag vägrar tro att norska reklambyråer är mindre avancerade i digital kommunikation än svenska. Inte desto mindre har jag nyligen gjort en minst sagt förvånande upptäckt: Ni (norska reklambyråer) svarar inte på e-mail!

När jag, såsom väl etablerad byråvalgskonsulent (byråvalskonsult på svenska) riktade en förfrågan till 36 norska reklambyråer och bad om några grundläggande data om respektive byrå fick jag bara svar från 10! En byråvalgskonsulent har till uppgift att hjälpa byråkunder hitta rätt byrå (om någon inte visste det) och då tycker man det skulle vara angeläget att hålla sig framme, när en sådan konsulent visar intresse för byrån. De tio som svarade förstår det, men de 26 som inte svarade, inte ens efter upprepade påminnelser, har uppenbarligen inte förstått.

Eller så har man i Norge en motvilja mot oss byråvalgskonsulenter. Det finns nämligen ingen sådan i Norge, medan vår disciplin är väl representerad i Sverige, Finland och Danmark. För att inte tala om övriga Europa eller USA, där det finns hundratals «pitch consultants» eller mer officiellt «Ad Agency Search & Selection Consultants». Om det nu är så att man ogillar frågor från konsulter, kan man ju ändå svara på mitt mail och meddela det, typ «Vi har som policy att inte svara på e-mail från konsulenter som vi inte känner». Inte en enda av de 26 byråerna gjorde ens det. Jag har därför ingen aning om vad som gick fel. (Det hör till saken att jag var noga med att presentera mig och att jag hänvisade till min website, där man kan läsa allt om min verksamhet.)

Kan någon som läser Kreativt Forum förklara det här för mig. Är det något jag har missförstått?

Nils Welinder, Byråvalskonsult i Stockholm
nils.welinder@nwm.se