25 norske nominasjoner i ADC 101st Annual Awards

Bleed, Bold Scandinavia, Heydays + Goods, Knowit Experience, Reklamekollektivet, Tank Design (Oslo + Trondheim), TRY Design, OlssønBarbieri og Kristina Jandova har alle arbeider som går videre til finalen i en av verdens mest prestisjetunge kreative konkurranser.

Kulturhuset
Kulturhuset i Bergen av Reklamekollektivet.
02 Glamox Source of Light
Glamox av Knowit Experience.
2 Mycela BC
Mycela av Bleed.
Carrot
Carrot av Heydays + Goods.
Château Picoron Olssøn Barbieri
Château Picoron av Olssøn Barbieri.
Egmont PEOPLE 2
Egmont PEOPLE av TRY Design.
HM 06
Historisk Museum av Bleed.
Tv 2 case some 02
TV 2 av Bold Scandinavia.

Torsdag ettermiddag ble shortlisten i ADC 101st Annual Awards offentliggjort, med hele 25 konkurransebidrag fra Norge videre i finalen. Konkurransen arrangeres av The One Club for Creativity.

  • Bleed har fire nominasjoner: den visuelle identiteten for Historisk Museum, den visuelle identiteten for Mirage, den visuelle identiteten for MyCar og den visuelle identiteten for Mycela
  • Bold Scandinavia har fire nominasjoner: for logoen til Crew Trening, for vignettene til TV 2, for logoen til TV 2 og for Rebrandingen av TV 2
  • Heydays og Goods er nominert to ganger for «Rewarding Returns» for softwareselskapet Carrot
  • Knowit Experience er nominert to ganger for Glamox (logo og rebranding)
  • Reklamekollektivet er nominert to ganger for sin visuelle identitet samt logo for Kulturhuset i Bergen
  • Tank Design Oslo er nominert for merkevareidentiteten til YME arkitekter
  • Tank Design Trondheim er nominert tre ganger, for merkevaridentiteten til Norges Domstoler, for plakaten til «Markens Grøde» for Trøndelag teater og for plakaten til «Den lille havfruen» for Trøndelag teater
  • TRY Design er nominert fire ganger, for identiteten til Egmont People, for logen til Kolly, for identiteten gil Godfisk og for logoen til Godfisk
  • OlssønBarbieri er nominert to ganger, for pakningsdesignet til Château Picoron og for pakningsdesignet til Pursue Hard Seltzer
  • Kristina Jandova er nominert for sin typografi til «Utopian» (personlig prosjekt). Jandova jobber til daglig som designer i Bielke&Yang

I årets jury har det vært to norske fagfolk, Svein Haakon Lia i Bleed har deltatt i Brand / Communications Design-juryen, mens fotograf Lasse Fløde har deltatt i i Foto-kategorien.

De 25 konkurransebidragene skal nå videre til den andre runden med juryering. Vinnerne, som enten får gull, sølv, bronse eller såkalt Merit, blir annonsert senere denne måneden, og blir også hedret under prisutdelingen i New York 18. mai.

Om The One Club for Creativity

The One Club for Creativity er en non-profit organisasjon med mål om å fremme og feire det globale kreative miljøet. De står bak The One Show, ADC Annual Awards, Type Directors Club Communication Design and Typeface Design awards, Young Guns og Creative Week. The One Show fokuserer på kreative ideer og kvaliteten på gjennomføringen, mens ADC Annual Awards hedrer fremragende håndverk, design og innovasjon. Creative Week foregår i mai, og er en ledende festival som feirer krysningen mellom reklame og kunstfagene.