ANTI, OlssønBarbieri og Bakken & Bæck vant gull i EDA

I år som i fjor ble det solid uttelling til norske byråer i European Design Awards, som foregikk i Luxembourg i helgen: Tre gull, syv sølv og seks bronse.

TDC69 TD053 T 1
Typesnittet ANTI har utviklet for nye Marienlyst og Ferd-konsernet vant gull i EDA '23.
TDC69 TD053 T 3
TDC69 TD053 T 4

Lørdag kveld ble den 17. utgaven av the European Design Awards (EDA) delt ut i Luxembourg by. Det ble delt ut 42 gull, 53 sølv og 58 bronse til deltakere fra 23 europeiske land i det som var den store finalen på European Design Festival.

De tre gullene gikk til Bakken & Bæck for nettsiden til Pio (Promotional Site), til OlssønBarbieri for Stereoscope (Food and Beverage Packaging) og til ANTI for Marienlyst Display (Original Typeface - Display).

OlssønBarbieri vant i tillegg sølv for Becco Wine Bar (Company Logo), mens ANTI også vant bronse for NRK Visual identity (Motion Logo)

Tre sølv til TRY Apt

Designere og motion designere i TRY Apt hevdet seg med å vinne tre sølv i konkurransen: «A Trip to Infinity» (Animated story-telling) til Netflix-dokumentaren av samme navn, til nabolagsbutikken Innom (Corporate Illustration) og til kulturfestivalen Peer Gynt (Original Typeface - Display).

Heydays vant både sølv og bronse, sølv for «Remove the noise – amplify the story» for Nomono (Mobile apps), mens bronsen gikk til «Make your money matter» for investeringsappen Moniflo (Digital Identity Applications).

Sølv ble det også på Morgenbladets Art Director Claudia C. Sandor, som ble premiert for illustrasjonen til oppslaget «Din guide til vår fremtid med koronaviruset» (Book & Editorial Illustration).

Designerne Nicklas Haslestad og Bendik Ramm vant også sølv med «BAM!», som er promo-visueller med og for merkevareplattformen Brandpad (Haslestad arbeider til daglig i SDG, mens Ramm tjener til livets opphold i TRY Apt).

Family Picture
Fra prisutdelingen. Foto: EDA

Bleed vant bronser for to allerede prisvinnende jobber: Logo for University of Arts Linz (Company Logo) og den visuelle identiteten for Naturhistorisk museum (Integrated Identity Applications).

Tank Design vant en bronse for produktkatalogen «Reconnect» for Vestre (Product Catalogue), mens Creative Garden vant bronse for «Bokfabrikken – Quality Print House» for AIT Grafisk.

Neste års festival foregår i Napoli, der vertskapet blir den italienske designforeningen AIAP.

Se alle vinnerne her.