Varsler tøffere tider for reklamefilm

Men enn så lenge er det «business as usual» for reklamefilmprodusentene i Pravda.



Produsentene av reklamefilm er gjerne de som først merker en nedkjøling av reklamemarkedet. Men selv om det er tett mellom kriseoppslagene i mediene og i næringslivsavisene spesielt opplever ikke landets største produksjonsselskap for reklamefilm, Pravda, noen stor nedtur, forteller Erik Schøien.
– Vi har egentlig hatt det veldig travelt til nå vi. Nå er vi inne i en periode med samme aktivitetsnivå som de siste årene. Vi hadde et helt vanvittig bra år i fjor, hvor vi fikk inn flere veldig store prosjekter som ga store utslag. Vi kommer nok ikke til å lande der i 2008, men det har vært et bra år likevel, sier han.

Pravda forventer altså et siste kvartal på nivå med de foregående årene, men ikke som toppåret 2007. I fjor hadde selskapet en omsetning på 40,9 millioner kroner og har på oppdragssiden blant annet rottene for IF og Stabburets spelt-Grandiosa.

Spår at markedet vil slankes med en fjerdedel
Reklamefilmprodusent Erik Schøien startet opp Pravda på det verst tenkelige tidspunktet, den 11.september 2001. Men en start i tøffe tider mener han bidrar til å ruste selskapet godt mot en ny periode med hard konkurranse i markedet.
– Volumet totalt sett i markedet vil helt klart gå ned. Det vil bli tøffere konkurranse, slik det var for noen år siden, sier han.

Schøien tror det vil bil spesielt tøft for de siste aktørene som har kommet på banen.
– Jeg registrerer at det finnes omlag 15 filmprodusenter kun i Oslo i dag. Det var mange som gikk nedenom sist, da vi startet opp så det vil ikke overraske meg om det blir færre fremover. Det er alltid farlig å komme med noen prognoser om fremtiden. Men anslagsvis tror jeg markedet kommer til å gå ned med minst 25 prosent. Da spørs det om det er nok til å holde alle i live. Men, det vil tiden vise, sier han.

Er dere nervøse med tanke på 2009?
– Nei ikke nervøse. Vi har forventninger om at markedet blir mindre. Da må vi bare justere oss mot det. Vi er en liten og fleksibel organisasjon med få faste ansatte og vi holder de faste utgiftene lave. Vi kommer til å fortsette å lage gode filmer, kanskje vil vi til og med får bedre tid per prosjekt, det kan jo gi gode resultater hvis vi ser slik på det.

Mener reklamekutt skyldes omdømme
Det Schøien frykter mest er at annonsørene vil spare seg til fant, ved at de kutter så mye i reklamebudsjettet at filmene blir slitt ut ved for stort antall visninger. Han tror at reklamekutt kan ha vel så mye med psykologiske aspekter å gjøre.
– Når reklamebudsjettene øker i gode tider så er det jo ikke fordi man har så mye mer penger å sløse bort. Det er jo fordi det virker. Jeg tror at årsaken til at det kuttes i reklamebudsjettet først og fremst har med signaleffekten å gjøre. Mange mener at det ikke passer å annonsere samtidig som man skal si opp folk, selv om det kanskje er vel så viktig å investere i reklame i dårlige tider, sier han.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.