–– Strategien slo til!

Arbeid av Kikkut

Amnesty International gleder seg over en svært vellykket start på organisasjonens OL-relaterte kampanje for menneskerettigheter i Kina.

Så og si alle riksmedier har omtalt den nye norske Amnestykampanjen i forbindelse med OL, der norske idrettsutøvere blir satt opp mot kinesiske opposisjonelle. Kampanjens formål er å gjøre oppmerksomheten omkring brudd på menneskerettigheter i Kina større.
–– Grepet med å trekke idrettsutøverne direkte inn i kampanjemateriellet var riktig, konstaterer art director Stig Eilert Svendsen i Kikkut reklamebyrå som står bak utformingen av kampanjen.

Administrende direktør Torbjørn Ellingsen i Kikkut er storfornøyd.
–– At vi har lykkes i å engasjere sportsredaksjonene i TV og aviser såvidt sterkt med kampanjen er viktig for oss. Målgruppen ble definert som det idrettsinteresserte publikum, og gjennom medieovervåkningen vi får fra Retriever, ser vi at dekningen av denne gruppen har vært betydelig i de siste dagene, sier Ellingsen.

Ingen OL-symboler Amnesty fikk i forkant beskjed fra Norges Idrettsforbund om at utøverne selv sto fritt til å stille opp i slike sammenhenger, under visse begrensninger, som at OL-symboler ikke måtte brukes.
–– Løsningen tar utgangspunkt i erkjennelsen av at det ikke er sikkert at noen kan påvirke forholdene i Kina på kort sikt, men at vi har et håp om forbedringer som følge av OL, slik kinesiske myndigheter faktisk har lovet, forteller teamet.

Kampanjeideen bygger på at man skal skape mobilisering for dette håpet, og at det idrettsinteresserte publikum i Norge setter sitt navn under appeller for kinesiske samvittighetsfanger.
–– Slik kom også ideen om å bruke idrettsutøverne direkte i kampanjen, og vi var veldig glade da IOC-medlem Heiberg forsikret om at dette ikke ville påvirke deres mulighet for deltakelse i OL, forteller teamet.

Ny måte å handle på
– Dette er noe nytt, en ny måte å handle på. Det blir interessant å se hva denne kampanjen vil føre til, sier seniorforsker Wellens i Kinaprogrammet ved senteret for menneskerettigheter ved Universitetet i Oslo til VG.

Nå oppfordrer teamet bak kampanjen alle bransjekolleger om gå inn på www.amnesty.no/OL og sende appeller om frigivelse av kinesiske samvittighetsfanger.

Team: Art director Stig Eilert Svendsen, tekstforfatter Torbjørn Ellingsen, konsulent Torbjørn Ellingsen, prosjektleder Irene Furuholt, AD-assistent Kjersti Stødle

Webløsning/flash: Kikkut reklamebyrå og Reeltime Interactive

Kampanjemateriellet kan lastes ned her.

Klikk på plusstegnet i mediaspilleren for å se annonsene i større format. Venstreklikk (klikk + ctrl for de med én knapp) for å laste ned annonsene til skrivebordet.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.