Skyt en resepsjonist

Arbeid av Dinamo

Dinamo og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skal overbevise folk om å bruke beskyttelsesbriller når de sender opp fyrverkeri.

Antall øyeskader blant festglade nyttårsfeirende har økt de siste årene. Dette ønsker DSB og Dinamo å gjøre noe med. I disse dager lanseres Nyttårskanonen på Facebook. Med denne kanonen kan folk der ute selv bestemme hvilke juleting som skal skytes midt i fleisen på Steinar Sagen, Tore Sagen og Bjarte Tjøstheim.



Siri Hagehaugen i DSB er bekymret over utviklingen.

– Vi ønsker å gjøre det vi kan for at færrest mulig skal få ødelagt synet. Samtidig vet vi at unge voksne, som er mest utsatt for skader, også er en vanskelig målgruppe å kommunisere med.

Nyttårskanonen.
– Unge personer vil kanskje ikke synes at plastikkbriller vil matche en kul dress eller pen kjole på nyttårsaften. Men Nyttårskanonen vil kanskje vise effekten av brillene med en litt annen vri. Og vi synes DSB har vært skikkelig bra som går for en Nyttårskanon som virkemiddel. Vi håper den vil få folk til å tenke på beskyttelsesbriller før de farger himmelen med smell og farger, sier hovedteamet bak kampanjen, Geir Florhaug og Frank Standal Dybhavn.

Gå inn på www.dsb.no/fyrverkeri for å lese mer om hvordan du unngår en farlig nyttårsfeiring. Og spør etter beskyttelsesbriller der du kjøper fyrverkeri.

Besøk Nyttårskanonen på www.facebook.com/nyttarskanonen eller på www.nyttarskanonen.no.

Byrå: Dinamo
Kreatører: Frank Standal Dybhavn og Geir Florhaug
Formgiver: Inge Fosseie
Rådgivere: Henning Cook , Christian Westerberg Thoresen, Knut Røse og Tom Rune H. Bakkemoen
Prosjektledere: Anne Gro Carlsson , Linda Martinsen og Trine Bøe Jacobsen
Byråprodusent: Tonje Østbye
Utviklere: Ben Høst, Hans Jørgen Wærner, Mathias Bergersen, Andrzej Kryszpiniuk, Ørjan Brulan, Bjørn Q. Kvamme, Tom Petter Hansen og Simon Bognø

Produksjonsselskap: Fredrik Fiction
Produsent: Fredrik Pryser
Regissør: Ole-Martin Hafsmo

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.