Sunnmøres nye storstue

Arbeid av Heydays

Med en historie forankret i lokalsamfunnet, skapte Heydays en identitet for Fosnåvåg konserthus som engasjerer både innbyggere og besøkende.

Fosnavåg er en værhard avkrok langs kysten. Her har livet alltid vært prisgitt av hva havet kan gi, hvor fiske, offshore og shipping har vært bærebjelken i samfunnet. Likhetene mellom havet og musikken er mange: Kontrastene, dynamikken, dramaet og stemningsskiftene. Identiteten tar tak i dette samspillet mellom havet og musikken, og er på denne måten relevant i både lokal og kulturell sammenheng. Den visuelle identiteten hedrer Fosnavågs tilknytning til havet. Den tar grep om Fosnavågs viktigste verdigrunnlag, og plasserer det i en musikalsk kontekst. 

Gjennom Beauforts vindskala, først brukt for å beskrive seilføring på skip, har Heydays skapt en musikalsk skala bestående av ti logosymboler. Fra stille til stormfullt, reflekterer skalaen musikkens mange fasetter. Fra mørke strykere til høye falsetter, fra intime konserter til majestetiske opplevelser, fra dyp sorg til uhemmet glede. Historien handler om nyansene og kontrastene i musikken: Musikken som får deg til å danse, eller musikken som får deg til å gråte. Den uttrykker musikkens lavmælte mildhet, og havets styrke og temperament. En musikalsk identitet like omskiftelig som stedet.

– Dette er et fantastisk bygg og kjempetilskudd til hele sunnmøreregionen. At et lite lokalsamfunn ute i havgapet kan få til noe slikt,  er rett og slett beundringsverdig. Dette er blant de absolutt best utstyrte konserthusene i landet, noe som allerede tiltrekker seg solide nasjonale og internasjonale artister. Konserthuset har vært en glede å jobbe sammen med. En bevisst kunde som ikke har vært opptatt av å tråkke i trygge stier, og slikt trigger jo oss ekstra, sier Mathias Haddal Hovet, prosjektansvarlig i Heydays.

Identitetens rammeverk inviterer til å involvere brukerne. Gjennom sensorer i bygget registreres bevegelser og lydnivå. Dette gir igjen input til det dynamiske fasadeskiltet som ender seg basert på aktivitetsnivået inne i bygningen, fra total stillhet en tidlig mandags morgen, til fullt hus en fredag kveld. På samme måte er identiteten tatt i vignetten, der volumet og intensiteten i det spesialkomponerte lydsporet genererer animasjonen.

Identiteten vant fredag kveld sølv i Gullblyanten 2014. 


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.