Rebecka Taule og Henrik Reistad i TRY Motion vant Best of Show i Visuelt

Visualiseringsarbeidet fra TRY Motion på Netflix-dokumentaren «A Trip to Infinity» vant den mest høythengende prisen i Visuelt, Norges største design- og illustrasjonskonkurranse som ble delt ut torsdag kveld.

Bestofshow try
Rebecka Taule og Henrik Reistad mottar Best of Show-prisen under Visuelt-utdelingen torsdag kveld. Foto: Sture Nordhagen

Visueltprisen premierer håndverk, kreativitet og innovasjon i norsk design, illustrasjon, animasjon og visuell kommunikasjon. Prisen, som arrangeres av Grafill, ble delt for 30. gang torsdag kveld.

TRY Motion beveger seg raskt mot toppen

Ett arbeid i særklasse premieres med Best of Show. I år falt valget på visualiseringsarbeidet til dokumentaren «A Trip to Infinity», en film der matematikere, fysikere og filosofer utforsker begrepet uendelighet. Arbeidet vant i tillegg gull i Moving Image (Åpen klasse), og det er Rebecka Taule og Henrik Reistad i TRY Motion som står bak.

Tittelsekvenser har vært et nytt satsnings– og tjenesteområde for TRY Motion i 2022, og det har åpenbart gitt uttelling; Taule og Motion-gjengen i byrået vant også gull i kategori for Moving Image for programdesign og tittelsekvens for dokumentarserien «Mr. Good» for Netflix, et arbeid som også nylig vant Gullrutens Fagpris for grafisk design. Byrået vant også diplom for tittelsekvensen til TV 2-serien «Ammo».

Dobbelt så gull

Motion-gjengen i TRY fikk sterk konkurranse fra et knippe andre byråer som vant to gull hver:

ANTI vant gull i Digital design for Dubins Path-generator for Forskningsrådet, og gull i Grafisk Design for sin visuelle identitet for samme kunde. Byrået vant også syv diplomer: for sin visuelle identitet for NRK, for redaksjonell design av magasinen «Plong», for sin kunstkatalog for utstillingen med Niki de Saint Phalle, diplom for magasinet «Marienlyst», grafisk design for The & The Wild, «Deadheading», pakningsdesign for Red Snapper, «Everybody is Somebody» og pakningsdesign for Amine Mesnaoui & Labelle, «African Prayers».

Bleed Design Studio vant gull i Grafisk Design for kampanjeidentiteten for Kulturrådets årskonferansen «Språk er makt». Byrået vant også et gull i samme kategori for den visuelle identiteten for Naturhistorisk museum. Byrået vant også to diplomer: for skrifttypen «Fenul», og for identitetsillustrasjonen for Honk laget av Lucie Moriceau.

Bielke&Yang vant gull i Digital design for nettmagasinet The Vessel for Norwegian Crafts, og gull i Identitetsdesign for den visuelle identiteten for nabolagshotellet Sommerro. Byrået vant også to diplomer: for nydesignet av magasinet Fjell & Vidde, og for sin kampaneidentitet for artisten Arif.

Bakken & Bæck vant gull i Digital design for sang- og musikkopplevelsesapp «Trall» for OsloMet, og gull i Åpen klasse for chatløsningen «Seen».

Martin Asbjørnsen vant gull i Grafisk Design for en spesialutgave av litteraturavisen BLA #5, og samme mann vant gull i samme kategori sammen med Aslak Gurholt og Alejandro V. Rojas for plakaten til Høstutstillingen 2022.

03 Kreativt Forum Forskningsradet plakaterx
Elementer fra Antis visuelle identitet for Forskningsrådet.
02 Kreativt Forum Forskningsradet ikon variasjoner
01 Kreativt Forum Forskningsradet nettside hero
03 Kreativt Forum Forskningsradet story bakgrunnx
01 Kreativt Forum Forskningsradet mormerket illustrasjon
01 Kreativt Forum Forskningsradet arsrapportx
04 Kreativt Forum Forskningsradet 3d herox

To spesialpriser til Heydays

Nytt av året er bærekraftprisen «Den grønne», og den ble første gang delt ut torsdag kveld til Heydays for investeringsappen Moniflo, en jobb som for øvrig vant diplom i produkter og tjenester. Heydays vant også prisen IxDA, som deler ut en egen digitalpris for fremragende interaksjonsdesign. Den fikk byrået for sin webapp for podcast-tjenesten Nomono.

Ixdaprisen heydays
Heydays mottar IxDA-prisen for lydtjenesten Nomono. Foto: Sture Nordhagen
Dengronne heydays
Heydays mottar bærekraftprisen «Den grønne» for investeringsappen Moniflo. Foto: Sture Nordhagen

Flere gull-vinnere

I Moving Image-kategorien vant Animasjonsdepartementet for sin reklamefilm for tannbørsten Jordan Change, Animaskin vant for informasjonsfilmen «Stopp Wisting», Øyedrops vant for sin identitet for Nasjonalmuseet, FUS! vant for sin animerte kortfilm «Not Drifting Off». To studenter vant gull i kategorien: Anna Sæbjørnsen ved Kunsthøgskolen i Oslo for tittelsekvens «Kafka på stranden» og Anna Vedeler Kuznik ved Kunsthøgskolen i Oslo for animasjonsfilm «Embodiment».

I Digital Design vant også disse gull: Cure for nettbutikken for treningsmerket Helzt, Smuss Studio og Axel Berggraf Egenæs for nettsiden til Smuss Studio, til NRK for redaksjonell historiefortelling i «Smellet», til Void for lysinstallasjonen «Delta», til Bekk, Nasjonalmuseet, Artisan Tech og Annette Saugestad Helland for den interaktive installasjonen «Urskogen Silva» på Nasjonalmuseet. Gull i studentarbeid gikk til Andreas Offenberg ved AHO for digitale mulighetsrom for forlagsbransjen, «The digital as technique».

I Grafisk Design vant også disse gull: Bergljot&co for katalogen til studentutstillingen «Designavgang 2022», Studio Boi fikk gull med en plakatserie for Hot! Hot! Hot! 2022, Metric for Wayfinding for Nasjonalmuseet, Arve Båtevik i Baat vant for skriftsnittet «Store Norske Nord», Pakhaus for emballasje for brusen Tropo, OlssønBarbieri for pakningsidentitet for Stereoscope Coffee Roasters, We Oslo for pakningsidentitet til TINE Piano, Levi Bergqvist og Will Hindson for digitalt plateomslag for Utlandet, «Grandfather of Yucca», SMFB Dinamo for skrapeloddet «Fire sesonger med FLAX», Also Known As for visuell identitet for Karpes musikklansering og film «Omar Sheriff». Studentkategorien ble vunnet av Lars Høie ved Konstfack for samling av skriftprøver for egenproduserte skrifttyper, «Letters from Utopia».

I illustratørenes kategori ble gullene fordelt mellom Trond Bredesen (Kongelige jubileumsfrimerker), Bendik Kaltenborn (Sommerro hotell), Ragnar Aalbu (bildeboken «Det suser i Sivert»), Kristin Roskifte («Rare ord» illustrert ordbok for barn), Ingrid Reithaug / Darling Clementine (emballasje for teposer, «Garant Te»), Maria Maaneskiold (plakater for Klubbdagen og Øyanatt), Bjørn Brochmann («Vill vest» illustrert reportasje), Trond Torpe («Slik utkjempes cyberkrigen mellom Ukraina og Russland», artikkelillustrasjon) og Andrea Ferkingstad (tegneserien «Basic Witch». Sara F Andersen ved Kunsthøgskolen i Oslo vant studentkategorien for bildeboken «Mareritt».

Klassikerprisen kari c toverud 1
Illustratør Kari C. Toverud tar i mot Klassikerprisen. Foto: Sture Nordhagen

Klassikerprisen til Kari C. Toverud

Den høythengende Klassikerprisen gikk til medisinsk illustratør Kari C. Toverud, som du garantert har sett en av illustrasjon til, for eksempel på et legekontor eller i et klasserom. Grafills hovedstyre tildeler Klassikerprisen til en utøver av stor betydning for sitt fag gjennom mange år.

En fagjury med 25 norske og utenlandske utøvere kåret årets vinnere, og av 800 påmeldinger nominerte juryen i år 151 arbeider. Av disse ble det 45 gull og 106 diplomer. Alle vinnerne kan sees på Grafills nettsider, med juryens kommentarer, krediteringer og bilder.