Eliteserien i ny drakt

Arbeid av Scandinavian Design Group

Norsk Toppfotball (NTF) tar eierskap til fotball-Norges viktigste merkevare.

Gjennom en merkevareprosess som startet i 2014 har Scandinavian Design Group jobbet sammen med Norges Fotballforbund, Norsk Toppfotball og hele fotballfamilien for å utvikle en tydeligere identitet for hele norsk fotball. Landslaget var først ut, og ble lansert i desember 2014. På veien er det flere av organisasjonsmerkene som har fått en tydeligere rolle i merkevarehierarkiet.

Nå er det den øverste ligaen som står for tur. I forbindelse med sesongstart 2017 tar NTF på nytt eierskap til egen merkevare. Eliteserien, som er den største idrettskonkurransen i Norge, skal utvikle en profil der vi har som ambisjon å samle fotball-Norge gjennom verdier bygd på lidenskap og felleskap. 

– Sammen med klubbene, supportene og samarbeidspartnere skal vi løfte kvaliteten på kampopplevelsen gjennom de verktøyene merkevaren gir oss, sier administrerende direktør Leif Øverland i NTF.

– Det er viktig for norsk fotball å ta et sterkt eierskap til egen merkevare. Dette handler om langt mer enn et navn og et grafisk uttrykk, men hvilke verdier vi ønsker å formidle, bli assosiert med og ikke minst etterleve. Det startet med NFF, kretsene og landslagene. Nå er ny ligaidentitet på plass på herresiden, og jeg og resten av forbundsstyret er svært fornøyd med resultatet. Det som skjer på banen vil selvsagt alltid være det viktigste, men en bedre og tydeligere kommunikasjon rundt våre verdier og vår felles identitet vil på sikt gjøre norsk fotball mindre sårbare for resultatsvingninger som alltid vil være en del av idretten, sier fotballpresident Terje Svendsen

Tradisjoner tilbake til 1911

Designet har sitt utgangspunkt i klubbenes og supporternes egne farger og symboler under utformingen den nye visuelle identiteten. SDG har satt disse fargene i system, og de vil komme til uttrykk på både klubbenes og Eliteseriens felles kommunikasjonsflater.

Vi har valgt å videre føre løven som et ligasymbol for Eliteserien, noe som bygger bro fra våpenskjoldet som preger brystet på de norske landslagsspillerne. Inspirasjonen til løvesymbolet er hentet i historiebøkene, som viser at løven har tradisjoner tilbake til det første landslagsmerket i 1911.

Løven bidrar til å skape en felles identitet for fotballnorge og til å bringe nasjonal stolthet inn i den norske fotball-familien. 

– NFF/NTF er nå godt i gang med å skape helhet, bygge innhold og utvikle ritualer på tvers av det de representerer. Å få være med på å bygge verdi for noe som betyr så mye for så mange har vært utrolig morsomt, sier Jannicke Øiaas, daglig leder i Scandinavian Design Group. 

– Og fremdeles er vi bare såvidt kommet ut av startgropen. Vi gleder oss til fortsettelsen.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.