Fra alvor til spøk

Denne uken er Kudos-spalten havnet hos LOS&CO i skur 41 på Vippetangen, nærmere bestemt hos kreatør Simen Frogner.

Simen Frogner er utdannet ved Westerdals og jobber i LOS&CO hvor han ble ansatt etter endt praksisperiode. Han jobber nå i team med Marius Halvorsen.

Simen Frogner, her fanget i sitt naturlige habitat.

– Takk for kudospinnen, Thea! Den ser helt annerledes ut enn jeg hadde forestilt meg. Så gjennomsiktig og imaginær på en måte. Veldig annerledes enn blant annet apportpinnen og den klassiske strikkepinnen. Nok om pinner. 

– Noe av det jeg liker med faget vårt er bredden i det vi gjør, og hvordan vi bruker kreativitet for å gjøre det. En dag skal vi få studenter til å kjøpe en spesiell type pastill, mens vi dagen etter skal få en fordomsfull målgruppe til å endre sitt syn på homofili. Og dagen etter der igjen må vi kanskje få homofile til å endre sitt syn på en bestemt pastill? Oppgavene er mildt sagt forskjellige, og det tror jeg er sunt for oss som jobber kreativt. 

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– For å illustrere dette med bredde, vil jeg gjerne trekke frem noen jobber som ligger i begge ender av skalaen: 

– Jeg starter i den seriøse enden. Dette er ikke en omfattende reklamejobb, men en setning jeg liker veldig godt, og som jeg gjerne skulle ha forfattet selv. Denne setningen er pay-offen til Kirkens Bymisjon: «Ingen er bare det du ser». Den er enkel, men jeg tror den likevel får folk til å tenke. Dessuten handler den om ingen, altså alle, og ikke bare de som sliter. 

– Får jeg lov til å trekke frem en norsk jobb til? Takk, Harald, du er snill. Dette er en jobb hvor et nokså kjent og lettbeint konsept blir snudd på hodet, og det plutselig handler om liv og død. Samarbeidet mellom Canal Digital og Norsk Luftambulanse er en sterk idé som er tatt ut på en superfin måte. 

«Luftambulansen bryter inn Canal Digital-reklame» av TRY/Apt:

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Og vips, så er vi i Tyrkia, kebabens vugge og hjemlandet til en av årets Grand Prix-vinnerne i Cannes. Vodaphone utviklet en app for å hjelpe kvinner som blir slått i hjemmet med å søke hjelp. Både appen og kommunikasjonen rundt ble kamuflert så bare kvinner kunne finne den. Imponerende smart, og Vodaphone får også bygget merket sitt på en relevant måte. 

Young&Rubicam Team Red Istanbul, Grand Prix i Media Cannes Lions 2015:


– Når det først handler om å kamuflere kommunikasjon, så kom jeg på en annen jobb som tar oss over i det mer køddete hjørnet. Det er et hjørne som mange liker, inkludert meg selv. Se her, annonser for Hooters, kamuflert så ikke kjærester skal se det. Det er gøy. [Annonsene ser du i bildekarusellen øverst i saken. Kampanjen er laget av Ogilvy&Mather Guatemala].

– Akk, husker dere nivået på reklamen i Egypt før den arabiske våren? Ikke jeg heller, men disse filmene fra osteleverandøren Panda er fine, verken content eller goodvertising, bare befriende tøys. 

«Never Say No To Panda» av Advance Marketing for Arab Dairy:


– Jeg slenger med en til på tampen, så seriøs/humor-vekten blir balansert. Dette er et gøyalt og utømmelig konsept, som er fint produsert, for Direct TV.

«Get Rid of Cable» av Grey New York for DirecTV:


Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil gjerne sende kudospinnen videre til Ida Rogde i JCP Ignite fordi hun er nordfra og jeg er spent på om hun velger å skrive på dialekt eller bokmål. Hun heter forresten Idur Rogdur på Facebook, for dere som vil stalke henne. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.