Veidekke tar i bruk VR og 360°-filmer for å nå ungdom

Veidekke lanserte i forrige uke kampanjen «Fra Noob til lærling» for å få flere ungdommer til å velge yrkesfag. Med seg på laget er YouTube-stjernen Noobwork.

82896 79969 original
82893 8df67 original
82899 feb6c original
82902 8ace9 original
82905 7f877 original
82908 ce639 original

I disse dager slippes én og én episode fra byggeplassturneen, hvor Joachim Haraldsen, alias Noobwork besøkte fire prosjekter, deriblant Munchmuseet. Videoene spres på Facebook, i Noobwork sin egen YouTube-kanal og på Veidekkes kampanjeside www.byggfremtiden.no. Det er ikke tilfeldig at akkurat denne youtuberen ble valgt som ambassadør til kampanjen. I dataspill er han kjent for å bygge, og i miniserien får han forsøkt seg som lærling og får bygge på ekte.

– Ungdommer er en utfordrende gruppe å nå, og vi er veldig glade for at vi har fått med Joachim på dette. Med sine over 160.000 følgere snakker vi rett til målgruppen. At alt er filmet i 360° engasjerer målgruppa og skaper en følelse av at de er tilstede på byggeplassen. Kampanjen har så langt fått enorm respons og oppnådd stort engasjement, sier Henning Brikt Andersen og Heidi Holm, kundeansvarlige for Veidekke i Dinamo.

Søknadsfristen for videregående opplæring er 1. mars, og i overkant av 60.000 norske ungdommer skal velge videregående innen den tid. Veidekkes kampanje snakker også til foreldre, en av de viktigste rådgiverne for ungdom. Til kampanjen har flere profilerte personer bidratt, deriblant Kristin Skogen Lund, Torbjørn Røe Isaksen og Jonas Gahr Støre. Videoer og annet informativt innhold ligger på kampanjesiden med mål om å øke kunnskapen om yrkesfag. Veidekke forskutterer ikke resultatene enda, men er godt fornøyd med kampanjen.

– Fjorårets yrkesfagkampanje var en stor suksess, og vi håper videreføringen i år følger i de samme fotsporene. Arbeidet med å heve statusen og få flere til å søke yrkesfag er et langsiktig strategisk arbeid hvor vi bygger stein for stein. I år er denne kampanjen er et viktig ledd i det arbeidet. Dinamo viser stor interesse for å nå målet sammen med oss, og leverer både på spennende ideer og gjennomgående kvalitet, sier kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke.

Årets kampanje er gjort i samarbeid med Pryser Film med Patrik Syversen på regi, samt Stargate på programmering og 360°-funksjon. Dinamo har allerede høstet flere priser for fjorårets yrkesfagskampanje, senest i forrige uke hvor de tok med seg et gull i Max Marketing Mix. Kampanjen vant også Gullkorn for beste holdningskampanje i november.