Å bli sett er viktigere enn å se

Arbeid av Dinamo

Blindeforbundet har valgt Dinamo som nytt reklamebyrå, og nå er første kampanjen klar.

Blindeforbundet har valgt Dinamo som nytt reklamebyrå. Byråets evne til å definere nye, viktige assosiasjoner og å skape engasjerende kommunikasjon var avgjørende for valget, sier informasjonssjef Mia Jacobsen.

– Sammen med TRY har vi blitt kjent for filmer med glimt i øyet og gjerne med førerhunden i fokus. Det har vært bra for oss å bruke humor i reklame. Samtidig har vi i lang tid visst at Blindeforbundet trenger å utvide folks assosiasjoner for å øke relevansen hos flere enn dem som støtter oss i dag. Kommunikasjonen vår må treffe bredere, yngre og skape en større aksept for at svaksynte og blinde er bidragsytere i samfunnet og ikke er ofre. Etter møter med ulike byråer var det Dinamo som skapte begeistring og en felles forståelse i Blindeforbundet om hva et nytt kommunikasjonskonsept burde fokusere på og hvordan vi kunne ta det ut, sier Jacobsen.

– Alle har hørt om Blindeforbundet, men vi har alle litt begrensede assosiasjoner knyttet til organisasjonen; nemlig hunder, blinde og ofte eldre mennesker. Derfor var utfordringen å utvikle et kommunikasjonskonsept som oppleves relevant og viktig for alle, uansett syn, alder eller bakgrunn, sier Ivar Vereide, konseptutvikler og tekstforfatter i Dinamo.

Mister mer enn synet

De fleste som mister synet isolerer seg og opplever tap av venner, kolleger, jobb og hverdag som det største problemet. De mister mer enn synet. Å ikke lenger få være en del av livet er vondt, og angst og usikkerhet er naturlige reaksjoner hos de aller fleste som rammes. Å være en del av et felleskap, å bli sett og føle seg verdsatt er noe av det aller viktigste i livet for alle mennesker, enten vi ser eller ikke ser.

– Konseptet «Å bli sett er viktigere enn å se» minner oss på dette, fortsetter Vereide. 

– Løsningene fokuserer på at mennesker med synshemming er ressurser, på at det kan være vanskeligere å miste ungdommen sin enn å miste synet sitt, og på at vi alle kan bidra, enten som venner, familie, kolleger eller samfunn. Og kanskje er vi alle litt blinde av og til, hvis vi bare evner å se?

Kampanjen består av 2 filmer, printkampanje, sosiale medier og radio.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.