Valgkampanje med gode resultater

Arbeid av Dinamo

Valgdirektoratet er ute med en av sine største kampanjer noen gang. Kampanjen skal informere folket om det forestående kommunestyre- og fylkestingsvalget.

Valgdirektoratet valgte Dinamo etter en omfattende anbudskonkurranse i 2018. Nå er første store kampanje på lufta og den har så langt fått oppnådd veldig gode resultater. Hovedbudskapet i kampanjen handler om forhåndsstemming og en uke før valget er antallet forhåndsstemmer nesten doblet siden forrige kommunestyre- og fylkestingsvalg.

– Kampanjen kommuniserer effektivt og har en veldig bra synlighet over hele landet. Det er flott at vi når mange med informasjonen vår siden vi ønsker at flest mulig skal avgi sin stemme, sier kommunikasjonssjef Kristina Jørgensen i Valgdirektoratet.

Valgdirektoratets samfunnsoppdrag er blant annet å informere det norske folk om valget. Kundeansvarlig i Dinamo, Henning Brikt Andersen, forteller at dette ligger til grunn for all kommunikasjon og at budskapet derfor er tydelig, enkelt og rett frem. Her skal alle forstå og det skal absolutt ikke være rom for misforståelser eller budskap som kan oppfattes politisk. 

– Vi har vært veldig opptatt av å finne en måte å kommunisere på som ivaretar det formelle som Valgdirektoratet representerer, samtidig som vi tør å være litt mer lekne enn de har vært tidligere. Budskapene er veldig enkle, men det betyr ikke at det må være kjedelig av den grunn, sier Henning Brikt Andersen.

Dinamo har fått bistand av Racecar som står bak både illustrasjoner og animasjonsfilmene.

– Universelt utformet informasjon trenger absolutt ikke være tørt, og der det kanskje ikke er høyde for humor mener vi det alltid er plass til humør i utførelsen. Gøy å balansere enkle og presise budskap med seervennlig lekenhet. Her var det nokså stram line i alle ledd av produksjonen, sier Racecar-produsent Anders Fabritius.

Mediebyrå for kampanjen er Red Media.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.