Trysil fikk sitt første Merket for bærekraftig reisemål allerede i 2013 som de første i Norge og Europa. Denne ordningen er for reisemål som ønsker å jobbe langsiktig med bærekraftig utvikling. Trysil har blitt remerket i 2016 og 2019 og jobber kontinuerlig med tiltak innenfor klima og miljø, sosialt ansvar og økonomisk levedyktighet.
– I Trysil gjør vi mange tiltak på bærekraft som vi er stolte av, men som vi ikke har klart å kommunisere godt nok ut til våre gjester. I samarbeid med Awake har vi nå prioritert hvordan vi skal kommunisere vårt bærekraftsarbeid og med hvilken styrke, forteller Gro Kveldro Bruksås, PR- og markedsansvarlig i Destinasjon Trysil.
Hjertesak
Det er viktig for Trysil å kommunisere sine tiltak og mål med stolthet, men også fortelle om sine utfordringer. Ved å være ærlig i sin kommunikasjon skal de skape tillit hos gjester og samarbeidspartnere.
Gjennom kommunikasjonsverktøyet til Awake har Trysil valgt en Hjertesak. En hjertesak er et tema som ligger tett opp til kjernevirksomheten, der en bedrift har størst påvirkningskraft. For Trysil er dette helse og aktivitet. Destinasjonen tilbyr mange ulike aktiviteter ute i naturen som gir helseeffekt fysisk og mentalt. Hjertesaken er hovedfokuset i kommunikasjonen. I tillegg har Trysil valgt fem hovedområder som skal supplementere Hjertesaken. Disse er Mangfold, Ivareta naturen, Transport, Avfall og gjenvinning og Grønn energi.
- Det har vært en svært lærerik og spennende prosess å jobbe med Trysil. Vi er imponerte over alle tiltakene de gjør på bærekraft, og ikke minst drivkraften og samholdet til Tryslingene. For oss i Awake er det gøy å se at kommunikasjonsverktøyet vårt fungerer så godt, sier Marte Alstad Hansen, kreativ leder i Awake.
Alltid i bevegelse
Kommunikasjonskonseptet skal favne alt av bærekraftsarbeid Trysil gjør. Det handler om å hele tiden jobbe for å bli et mer bærekraftig reisemål.
Akkurat som naturen alltid er i bevegelse, er Trysil alltid i bevegelse gjennom et helårlig aktivitetstilbud. Å bevege seg i Trysils rene og friske natur øker livskvaliteten. Når mennesker er friske og har god helse, er de også bedre rustet til å ta vare på naturen og menneskene rundt seg. Gjennom sitt unike engasjement og felleskap ønsker Tryslingene å bevege andre. Det handler om å bevege seg i riktig retning.
Se mer om Trysils bærekraftsarbeid her: https://www.trysil.com/Barekraftig-reisemal/
Trysil skal alltid jobbe med bærekraftig utvikling. For alltid i bevegelse handler om at Trysil skal eksistere i fremtiden, for alltid.
Involverte byråer
Camilla Elise Berg
Daglig leder
Involverte
Gro Kveldro Bruksås, Destinasjon Trysil
PR- og markedsansvarlig
Gudrun Sanaker Lohne, Destinasjon Trysil
Tidligere daglig leder