– Sjukt 90-tall, sjukt norsk, sjukt unorsk og sjukt fint

Grafisk designer Henrik Kongsvoll i Bakken & Bæck er fra Innlandet og har vokst opp med OL på Lillehammer-designet rundt seg på alle kanter. Hvordan han forholder seg til det snakker han om i ukas Kudos.

BILDEAVMEG
I Bakken og Bæck: Grafisk designer/skriftdesigner Henrik Kongsvoll.

BIO

Henrik Kongsvoll er en grafisk designer/skriftdesigner fra Hamar og bor i Oslo. Han har utdanning fra Westerdals og Paju Typography Institute i Seoul, Korea. Han jobber i Bakken & Bæck, og liker å tegne skriftsnitt, jobbe med visuelle systemer og lage digg mat.

– Takk for pinnen Benjamin, og takk for at du satt fokus på norsk skriftkultur. Sånt liker jeg.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Som oppvokst blant OL-byene i Innlandet, har jeg alltid blitt eksponert for designet til vinterlekene på Lillehammer i 94. Visuelle relikvier fra Norges kanskje største begivenhet lå strødd om i idrettshaller, konsertarenaer, hos venner, familie og eget loft. Fakkelmannens hogstfelt og OL-ringer på kommunevåpenet.

– Det jeg synes er mest interessant er hvordan uttrykket ble satt i bruk på alt fra telekort, ostehøvler, veifinningssystem, Volvo 740, maskotter, faksmaskiner, pins, TV-grafikk, frimerker, rumpetasker, kumlokk og fakkeldresser. For meg var dette kanskje den første eksponeringa hvor det ble bevisstgjort hvor sterkt et slikt gjennomarbeida visuelt system kan fungere. Fra sjølve ikonet laga av Engen og Harlem, utvikla Designgruppen'94 videre en helhetlig design som står igjen som et høydepunkt i norsk visuell kultur. Sjukt 90-tall, sjukt norskt, sjukt u-norskt og sjukt fint.

Lillehammer94 1
OL på Lillehammer '94
Lillehammer94 2
Lillehammer94 3
Lillehammer94 4
Lillehammer94 5
«Emblemet ble sett på som over grensa til pornografisk og dro den streite sjakken langt utenfor komfortgrensa si.»

– Gjengen i Dinamo fortsetter å dytte skrift, teknologi og skriftteknologi videre. De viser tydelig at utviklinga i faget aldri står på stedet hvil. Jobben jeg vil trekke fram er nylig utgitte ABC Arizona. Dette er den første sans til serif superfamilien som virkelig utnytter den variable fontteknologien til å tette hullet mellom seriffer og sanser. Skrifta bygger på historiske referanser samtidig som det sparker framover. Et utrolig godt eksempel på bruk av ny teknologi sammen med sjukt bra håndarbeid. Sånt liker jeg.

ABC Arizona 2
ABC Arizona 3
ABC Arizona 4
ABC Arizona 5

– En annen jobb jeg vil gi kudos til er russiske Shukas arbeid med sjakk VM i London 2018. Identiteten radikaliserer det tidligere litt trauste uttrykket til sjakken med å skape et visuelt interessant univers inspirert av sjakknotasjon. Emblemet ble sett på som over grensa til pornografisk og dro den streite sjakken langt utenfor komfortgrensa si. Heia Magnus.

Shukasjakk 1
Shukasjakk 2
Shukasjakk 3
Shukasjakk 4
Shukasjakk 5

Hvem vil du sende stafettpinnen til, og hvorfor?

– Jeg vil sende stafettpinnen til Even Flom, en flott fyr og flott formgiver. Gleder meg til å se hva du har på lur.