Pensum, ikke ferskvare

Planner Gjermund Stenberg Eriksen har stafettpinnen, og mener at gamle reklamejobber er pensum for alle som er kreativt interesserte.

Gjermund Eriksen Headshotcolour

BIO

Gjermund Eriksen er en Emmyvinnende serieskaper og forfatter som nå er aktuell med serien Furia på Viaplay og podcasten Popkorn og politikk fra NRK. I podcasten og seriene bruker han mye erfaring og innsikt fra halvannet tiår i reklamebransjen. Blant annet fra det sagnomsuste New Deal, Naked og sist i Isobar. Han definerer seg først og fremst som planner, men har jobbet i en rekke ulike funksjoner i byråene.

– Utrolig moro å bli spurt av sjølveste Stig Bjølbakk, og hans omtale av Traktors reklamefilmer fanger 90-tallet like tydelig som «Matrix» og «Fight Club». Jeg jobbet ikke i reklamebransjen da, men husker Traktors stil, tone og presisjon.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Jeg vil ta fram en jobb jeg bruker mye som mental øvelse og pedagogikk for å få folk jeg jobber med til å forstå verdien av kreativitet, og ikke bare tro at kreativitet er i sluttresultatet. I min del av verden så kan du ikke lure publikum, du må fornye deg og det farligste du kan gjøre er å bli som alle andre. Og Byggmakker sin jobb med det kreative teamet Morten Foss og Morten Andresen og min Yoda, Per Ivar Grenness, som legemliggjøringen av planning og innsikt - fabelaktig. Må nevne avdøde konsulent Ankerstad også. Uansett - det å lete etter muligheten for å redefinere kategorien byggevare til oppussing, nytenkningen og kreativiteten i målgruppeinnsikten, at det er kvinner som er driveren og mannen som står i veien… høres lett ut i dag. Konseptet «Det skjer ikke noe før du begynner» burde sjølvsagt aldri vært forlatt, men heller fornyet, men der slår jo et byrå et annet ihjel. Dramatiseringene var vilt mye bedre enn norsk film og tv var på den tiden. Og det var varm underholdning OG pushete reklame på en gang. «Det skjer ikke noe før du begynner» er på nivå med «Det enkle er ofte det beste» at det forener folkets interesse og merkevarens - og en ting jeg har blitt så uendelig mye sikrere på at er viktigst - lader hele kategorien med emosjonalitet.

Byggmakker «Det skjer ikke noe før du begynner»

– Skulle gjerne snakka om hvordan det kreative konseptet trigga maks smartness ut av alle som jobba for det, med favoritt-flaten vippetass som stjerne, men dere klarer lett å lage den inne i hodet etter å ha hørt «Det skjer ikke noe før du begynner».

– Sikkert ikke opplevd ferskvare, men om Tarantino studerer filmhistorie for å prestere best mulig, er gamle jobber for kreativt interesserte pensum. Kudos da til Morten og Morten og min Yoda Per Ivar Grenness.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jeg vil hylle en font! Av formgiving og ren visuell konseptuering er det Dune-plakaten og promoteringen som har slått meg mest i bakken dette året. En tittel og sjangerfilm som mange har venta på fra dette tiårets viktigste regissør i min bok, Denis Villeneuve. «Prisoners», «Arrival», «Sicaroi» og «Bladerunner 2049» viser alle at han er en perfeksjonist som får sterke emosjonelle opplevelser ut av hvert bilde, og nær sagt hver detalj i bildet. Han bruker bilder, lyssetting og produksjonsdesign som ingen andre. Og Dune-fonten er et konkret eksempel på ypperlig estetisk håndverk. Et ord filminteresserte har sett uendelig mange ganger før, får ny tyngde og emosjonalitet ved rendyrking av filmens konsept - tatt ut på en logo. Du føler filmens kvaliteter lenge før premieren.

Image 2
Image 3

– Av mere klassikere som jeg ser årlig er Blackcurrent Tango, og hvordan man skal behandle folk som ikke forstår konsepter. Man skal ikke alltid lage alt for alle - og Ray Gardner har jeg lagret inne i hjertet og tar fram en gang i måneden. Særlig til folk som tror at den vanskeligste jobben er å definere det som er nytt som farlig.

– Jobben er fabelaktig i både strategi, og execution også, så klart.

Blackcurrant Tango.

– De jeg har studert mest siste åra av reklamesnekkexe er Lincoln Project. En gruppe strategi- og reklameguruer i USA som tidligere hovedsakelig fikk lønnen fra kandidater i det Republikanske partiet, men som nå har definert reklame som det viktigste våpenet for å slåss mot Trump.

– I 2021 lagde de mange, mange hundre filmer, alle med en spiss vinkling og ofte med enkle midler som etser seg fast i hukommelsen og trigger folk til å spre og dele deres budskap. Det er masse å si om disse geniale folka, sjølvsagt har de fått juling for å ha tjent mye penger på det og en av dem var en seksuell trakasserer og blei derfor sparka.

– Nedenunder kan du se Morning in America som redefinerte Ronald Reagans klassiske reklame, og husk at uten Covid-19 hadde Trump antakelig vunnet valget. Lincoln Project hjalp han ut av kontorene.

The Lincoln Project «Mourning in America».

– Lincoln Project har vist med all tydelighet hvor effektiv reklamefilm kan være - og sjølvsagt hvorfor lineær tv-reklame og store pengesummer bør holdes vekk fra norske valgkamper.

– Vel så moro er reklamefilmene som var designet for å trigge Donald til å gjøre feil. Og det lykkes de med. Reklame har vel ikke blitt diskutert så mye i amerikansk politikk så lenge jeg har fulgt det i hvert fall.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil gjerne høre hvor Torbjørn Kvien Madsen vil mene at kudos bør deles ut.