Ingen plass å gjemme seg

Designer og partner i designbyrået Studio Oker, Baard Kolstad, forsøker å holde seg stil-agnostisk. Og har plukket ut arbeid som har fanget hans interesse.

Baard Kolstad Designer Studio Oker
Designer og partner i Studio Oker: Baard Kolstad.

BIO

Baard Kolstad er partner i Studio Oker, et designbyrå i Stavanger som spesialiserer seg på branding.

– Tusen takk til Thomas for stafettpinnen og fine ord. Kult at vestlandet stadig har flere bra byråer som dere!

–Når det kommer til inspirasjon prøver jeg være så åpen så mulig, da jeg forsøker å forholde meg som «stil-agnostisk» til prosjekter. Fellesnevneren for prosjektene jeg blir trukket mot er nok at det er et tydelig visuelt konsept. Jeg er en sucker for enkle ideer bygget opp med solide elementer, da har man ingen plass å gjemme seg om håndverket ikke er på plass.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

Pakningsdesign for Structura av makkaihang design

– En av de seneste jobbene som fanget interessen min var dette pakningsdesignprosjektet for klesmerket Structura av Hong Kong-baserte makkaihang design. Et enkelt grep med å eksponere strukturen i emballasjen resulterer i et ikonisk og arkitektonisk uttrykk som tas ut gjennomgående i de forskjellige elementene av identiteten.

01
02
03

Plakater av Joseph Melhuish

– Den London-baserte illustratøren Joseph Melhuish jobbet opprinnelig i to dimensjoner, men har senere i karrieren byttet over til 3D. Han har definert en egen stil, hvor han jobber i VR med å lage skapninger fra en annen verden som interagerer med lettering. Denne stilen tas ut i en serie med visuelt slående klubbplakater som drar en inn i illustratørens sprøe verden og gir meg lyst til å dra på klubb i London.

Marimekko av Schick Toikka

– En av mine favorittprosjekter fra i fjor var skrifttypene Schick Toikka gjorde for Marimekko sin brand refresh sammen med Tsto. Her har teamet hyllet en ikonisk merkevare sin visuelle historie og gitt det en moderne take som er dynket med særpreg og personlighet. Senere har skrifttypen blitt brukt til å gi identitet til flere produktserier under Marimekko, som Kioski og Marimade, som viser styrken og fleksibiliteten til det visuelle konseptet.

150627095 918224005585954 6827209398268665757 n
152826593 261311738764866 4789604987110569689 n
276982212 961497031398471 4847649310245402050 n
306909413 5675060859225391 1057276297471747683 n
Schick toikka marimekko 06 ywu3zt4

North Sea Jazz av Studio Dumbar

– Det har ikke akkurat vært en mangel på «kinetic type» de siste årene, så å skille seg ut i denne kategorien av løsninger er ikke enkelt. Teamet på Studio Dumbar med Liza Enebeis i spissen er i en egen liga når det kommer til skrift i bevegelse. Konseptene de kommer opp med for en rekke ulike kunder pusher kategorien videre, og dette prosjektet for North Sea Jazz i Rotterdam er inget unntak. Gjennom de stripete hypnotiserende bevegelsene kan man nærmest føle det musikalske som ligger bak, og de fungerer nesten like bra statisk som i bevegelse.

293011580 1267612827397015 3102965008896664700 n

Kinfolk av Alex Hunting Studio

– Kinfolk har i alle år vært en benchmark for redaksjonell design av livsstilsmagasiner. Med det seneste redesignet fra London-baserte Alex Hunting Studio fra i fjor raffinerte de uttrykket med en egen superfamilie utviklet av tidligere nevnte Schick Toikka. Dette kombinert med art direction og fotografi av høyeste nivå bekrefter Kinfolk hvorfor det alltid har vært en benchmark for bransjen.

KINFOLK40 12 13 copy
KINFOLK40 16 17 copy
KINFOLK40 18 19 copy
KINFOLK40 32 33 copy
KINFOLK40 102 103 copy
KINFOLK40 112 113 copy
KINFOLK40 COVER 02
KINFOLK40 COVERS BOTH copy 3

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

Pakningsdesign og identitet for Stavanger Ysteri av Olsson&Barbieri

– Olsson&Barbieri er i verdensklasse på pakningsdesign, og med denne jobben løftet de Stavanger Ysteri til et nytt nivå. Systemet er enkelt, men hvert eneste element er mesterlig utført. Fra navnene til de ulike ostene tolket av Debora Szpilman til typografien som utstråler håndverket som legges inn i ostene. Blir glad av de fargede merkelappene som ikke bare fungerer som funksjonelle markører, men som også bryter opp komposisjonen og setter prikken over i'en. Bravo!

37ca774980d5d04ed91fbc8744d89444419c2f07 2000x3000
618ae35d3861e4aa2aea31f877dfe87103d500a8 2000x3000
06013c3a67870c2e034bfedf8fd2fdf423e19a36 2000x3000
6964a316e4584c27beec9af0b04dfebd22c727a9 2000x3000
A2326fb6a0506aec2b06d836f2dee622b81f99e9 2000x3000

Illustrasjoner av Jon Arne Berg for Norges Sjakkforbund

– Sjakkverdenen er et utrolig takknemlig visuelt univers å jobbe med, men man kan lett havne i opplagte retninger. Denne serien av illustrasjoner fra Jon Arne Berg er en ny vri på dette universet. Det sterke visuelle konseptet gjennomsyrer illustrasjonene – uten at man blir lei av det. De tydelige begrensingene til de diagonale rutene gjør en nysgjerrig på hvordan streken manøvrer seg rundt de. En av de mest unike brand illustrasjonene jeg har sett.

Https 3 A 2 F 2 Fs3 eu west 1 amazonaws com 2 Fgrafill files 2 Fimages 2 Fvisuelt 2 F2022 2 F Illustrasjon 2 F02 02 5549 23007 NSF visuelt 03
Https 3 A 2 F 2 Fs3 eu west 1 amazonaws com 2 Fgrafill files 2 Fimages 2 Fvisuelt 2 F2022 2 F Illustrasjon 2 F02 02 5549 23009 NSF visuelt 07
Https 3 A 2 F 2 Fs3 eu west 1 amazonaws com 2 Fgrafill files 2 Fimages 2 Fvisuelt 2 F2022 2 F Illustrasjon 2 F02 02 5549 23010 NSF visuelt 06
Https 3 A 2 F 2 Fs3 eu west 1 amazonaws com 2 Fgrafill files 2 Fimages 2 Fvisuelt 2 F2022 2 F Illustrasjon 2 Fmain 02 02 5549 23015 NSF visuelt 01

Skrifttype av Arve Båtevik for Kulturfestivalen Peer Gynt

– Ønsker å gi en shoutout til min gamle klassekamerat Arve Båtevik AKA Store Norske Skriftkompani. Han er en utrolig ressurs for den kreative bransjen i Norge. Ikke bare for at han er en dyktig skriftdesigner, men også for hans engasjement i å dokumentere og ivareta norsk skrift- og øvrig designhistorie. Arves praksis er delt inn i to retninger – en hvor han utvikler «revivals» med høy grad av respekt og integritet og den andre hvor han jobber friere med form, typisk for tittelskrifter. Dette prosjektet for Kulturfestivalen Peer Gynt er i det sistnevnte landskapet, og gir et solid fundament for en sterk identitet av TRY Design.

01
08

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– I ånd av mine to vestlandske forgjengere vil jeg også fremme en vestlending, og jeg vil gjerne høre fra noen med helt andre perspektiver og referanser enn meg selv. Ønsker derfor å sende stafettpinnen videre til Jonas Ersland, som opererer i krysningspunktet mellom kunst og design. Vi kjenner ikke hverandre personlig, men han er en person jeg alltid har synes har gjort interessante prosjekter, og har senest vært på børsen i New York for å dokumentere en kolleksjon for Balenciaga.