Ingen plass å gjemme seg
Designer og partner i designbyrået Studio Oker, Baard Kolstad, forsøker å holde seg stil-agnostisk. Og har plukket ut arbeid som har fanget hans interesse.
BIO
Baard Kolstad er partner i Studio Oker, et designbyrå i Stavanger som spesialiserer seg på branding.
– Tusen takk til Thomas for stafettpinnen og fine ord. Kult at vestlandet stadig har flere bra byråer som dere!
–Når det kommer til inspirasjon prøver jeg være så åpen så mulig, da jeg forsøker å forholde meg som «stil-agnostisk» til prosjekter. Fellesnevneren for prosjektene jeg blir trukket mot er nok at det er et tydelig visuelt konsept. Jeg er en sucker for enkle ideer bygget opp med solide elementer, da har man ingen plass å gjemme seg om håndverket ikke er på plass.
Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.
Pakningsdesign for Structura av makkaihang design
– En av de seneste jobbene som fanget interessen min var dette pakningsdesignprosjektet for klesmerket Structura av Hong Kong-baserte makkaihang design. Et enkelt grep med å eksponere strukturen i emballasjen resulterer i et ikonisk og arkitektonisk uttrykk som tas ut gjennomgående i de forskjellige elementene av identiteten.
Plakater av Joseph Melhuish
– Den London-baserte illustratøren Joseph Melhuish jobbet opprinnelig i to dimensjoner, men har senere i karrieren byttet over til 3D. Han har definert en egen stil, hvor han jobber i VR med å lage skapninger fra en annen verden som interagerer med lettering. Denne stilen tas ut i en serie med visuelt slående klubbplakater som drar en inn i illustratørens sprøe verden og gir meg lyst til å dra på klubb i London.
Marimekko av Schick Toikka
– En av mine favorittprosjekter fra i fjor var skrifttypene Schick Toikka gjorde for Marimekko sin brand refresh sammen med Tsto. Her har teamet hyllet en ikonisk merkevare sin visuelle historie og gitt det en moderne take som er dynket med særpreg og personlighet. Senere har skrifttypen blitt brukt til å gi identitet til flere produktserier under Marimekko, som Kioski og Marimade, som viser styrken og fleksibiliteten til det visuelle konseptet.
North Sea Jazz av Studio Dumbar
– Det har ikke akkurat vært en mangel på «kinetic type» de siste årene, så å skille seg ut i denne kategorien av løsninger er ikke enkelt. Teamet på Studio Dumbar med Liza Enebeis i spissen er i en egen liga når det kommer til skrift i bevegelse. Konseptene de kommer opp med for en rekke ulike kunder pusher kategorien videre, og dette prosjektet for North Sea Jazz i Rotterdam er inget unntak. Gjennom de stripete hypnotiserende bevegelsene kan man nærmest føle det musikalske som ligger bak, og de fungerer nesten like bra statisk som i bevegelse.
Kinfolk av Alex Hunting Studio
– Kinfolk har i alle år vært en benchmark for redaksjonell design av livsstilsmagasiner. Med det seneste redesignet fra London-baserte Alex Hunting Studio fra i fjor raffinerte de uttrykket med en egen superfamilie utviklet av tidligere nevnte Schick Toikka. Dette kombinert med art direction og fotografi av høyeste nivå bekrefter Kinfolk hvorfor det alltid har vært en benchmark for bransjen.
Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.
Pakningsdesign og identitet for Stavanger Ysteri av Olsson&Barbieri
– Olsson&Barbieri er i verdensklasse på pakningsdesign, og med denne jobben løftet de Stavanger Ysteri til et nytt nivå. Systemet er enkelt, men hvert eneste element er mesterlig utført. Fra navnene til de ulike ostene tolket av Debora Szpilman til typografien som utstråler håndverket som legges inn i ostene. Blir glad av de fargede merkelappene som ikke bare fungerer som funksjonelle markører, men som også bryter opp komposisjonen og setter prikken over i'en. Bravo!
Illustrasjoner av Jon Arne Berg for Norges Sjakkforbund
– Sjakkverdenen er et utrolig takknemlig visuelt univers å jobbe med, men man kan lett havne i opplagte retninger. Denne serien av illustrasjoner fra Jon Arne Berg er en ny vri på dette universet. Det sterke visuelle konseptet gjennomsyrer illustrasjonene – uten at man blir lei av det. De tydelige begrensingene til de diagonale rutene gjør en nysgjerrig på hvordan streken manøvrer seg rundt de. En av de mest unike brand illustrasjonene jeg har sett.
Skrifttype av Arve Båtevik for Kulturfestivalen Peer Gynt
– Ønsker å gi en shoutout til min gamle klassekamerat Arve Båtevik AKA Store Norske Skriftkompani. Han er en utrolig ressurs for den kreative bransjen i Norge. Ikke bare for at han er en dyktig skriftdesigner, men også for hans engasjement i å dokumentere og ivareta norsk skrift- og øvrig designhistorie. Arves praksis er delt inn i to retninger – en hvor han utvikler «revivals» med høy grad av respekt og integritet og den andre hvor han jobber friere med form, typisk for tittelskrifter. Dette prosjektet for Kulturfestivalen Peer Gynt er i det sistnevnte landskapet, og gir et solid fundament for en sterk identitet av TRY Design.
Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?
– I ånd av mine to vestlandske forgjengere vil jeg også fremme en vestlending, og jeg vil gjerne høre fra noen med helt andre perspektiver og referanser enn meg selv. Ønsker derfor å sende stafettpinnen videre til Jonas Ersland, som opererer i krysningspunktet mellom kunst og design. Vi kjenner ikke hverandre personlig, men han er en person jeg alltid har synes har gjort interessante prosjekter, og har senest vært på børsen i New York for å dokumentere en kolleksjon for Balenciaga.