Homo- og abortkamp vant gull for Pol og Anorak i Eurobest

«When Harry Met Santa» for Posten av Pol vant gull i både Film og Film Craft. Anorak og Amnesty vant gull i Film Craft for «Land of the Unfree». Morgenstern, TRY og Atyp vant også edelt metall i årets utgave av EM i reklame.

Uten navn 980 674 px 1
Skjermbilde fra «Land of the Unfree» for Amnesty.
Harry og Nissen
Skjermbilde av «When Harry Met Santa» for Posten.

Årets Eurobest er nesten i boks med dagens offentliggjøring av vinnerne av gull, sølv og bronse (Grand Prix og spesialprisene offentliggjøres førstkommende onsdag). Norske byråer tok i år med seg tre gull og fem bronse fordelt på fem byråer. På forhånd var 19 norskproduserte jobber nominert.

Gullet til Posten-filmen «When Harry Met Santa» i Film Craft ble delt mellom Norge og Sverige, ettersom filmen er produsert over kjølen hos B-Reel Films (BR-F) i Stockholm (regi: Sacarias Kiusalaas).

I Film Craft ble det også delt ut gull til Anoraks «Land of the Unfree», abortkampanjen for Amnesty som ble lansert i sommer i forbindelse med at Roe v. Wade falt, slik at abort ikke lenger er lovfestet på føderalt nivå i USA.

I Film-kategorien ble det nok et gull til «When Harry Met Santa» og Pol / Posten, mens Morgenstern fikk en bronse for trioen av filmen som utgjør FINN-kampanjen om den vederstyggelige mandagen. Det ble også et bronse til TRY og IKEA for «The Life Collection 2022», mens «Land of the Unfree» av Anorak for Amnesty vant et bronse.

I Media-kategorien vant Atyp en bronse for «Tusen spørsmål til de tusen hjem» for Bufdir, årets største gullvinner i Gullblyanten.

Det ble også et metall i kategorien for Healtcare, der TRY vant et bronse på vegne av Brystkreftforeningen og Pfizer for «Cecilie».