Anorak og Einar Film best i Gulltaggen 2021

Reklamebyrået Anorak fikk sammen med Einar Film og Fortellinger to gull, to sølv og et diplom i årets utgave av INMAs Gulltaggen Award. De to selskapene gikk til topps sammen tre ganger med konseptet «Et helt annet sted» for strømmetjenesten Vi er live.

Gulltaggen2021

Konseptet fikk også den gjeveste prisen «Best in show». Dermed er «Et helt annet sted» årets beste arbeid i Gulltaggen.

«Et helt annet sted» er et konsept som ga juryen tårer i øynene og gåsehud. Gjennomføringen er uendelig vakker og åpner dører til en digitalisering av kulturlivet på en verdig måte for både konsumenter, utøvere og produsenter. Dette konseptet har vært et sterkt bidrag i mange kategorier, sier juryleder Mari Grønvold.

Reklame og kommunikasjon

Gullet i kategorien «Integrert kampanje» går til Anorak og Einar Film og Fortellinger som har hatt med seg Bold og NoA Ignite som samarbeidspartnere på gull-jobben «Et helt annet sted». Sølvet går til Trigger Oslo og OMD med «Asan – ta vare på intimiteten» og bronsen gikk til Try med «Les bedre» for Den Norske Forleggerforening.

I kategorien «Enkeltarbeid» gikk gullet til POL for Posten med arbeidet «Angry White Santa». Anorak kapret sølvet med «Det koster mye å ha lite», for Kirkens Bymisjon, og bronsen gikk også til POL med «Varm et barn» for Redd Barna.

Gullet i kategorien «Sosiale Medier» gikk til No Name og Bureau for «Headset Challenge» for Hørselshemmedes Landsforening. Det ble ikke delt ut sølv i denne kategorien, men det ble delt ut to bronser. Den ene bronsen gikk til ANTI med «Delivering bacon» med kunden Db, også TRY fikk bronse for «Nåtidshjernen» skapt for DNB.

Mediestrategi

Gullet i kategorien «Kanal» gikk til Tante Randi Reklamebyrå for kampanjen «Utdanningsetaten i Oslo – #DinRetning» for Utdanningsetaten i Oslo. Det ble sølv til Starcom for «En dynamisk bølgerigg» for Telenor Kystradio. Mens Amedia Innholdsbyrå tok bronsen med «Kan lokale stemmer løfte kjedens satsing …» for Coop Prix.

– Mange merkevarer drømmer om å bli relevante på nye plattformer. Det er forfriskende å se at Tante Randi klarte å ta i bruk TikTok på en relevant og effektiv måte, samt at de faktisk klarte å flytte en fysisk messe over på TikTok, sier juryleder Simen Hanssen.

Gullet i kategorien «Kampanje» gikk til OMD med «Asan – ta vare på intimiteten» for Karo Pharma. Sølvet gikk til «Et helt annet sted» av Anorak og Einar Film, og bronsen til Gambit H+K med «Verdens viktigste mål» for Norad.

Innholdsmarkedsføring

TRY tok gullet i kategorien «Beste innholdsmarkedsføring» for jobben «Nåtidshjernen» for DNB. Sølvet gikk til Gambit H+K med «Verdens viktigste mål» for Nora. Hyper Redink stakk av med bronsen med «Klimamyter» for Klimaetaten i Oslo.

Helt til topps i kategorien «Best influencer markedsføring» gikk No Name og Bureau med «Headset Challenge» for Hørselshemmedes landsforening. Sølvet gikk til Tante Randi Reklamebyrå med «Utdanningsetaten i Oslo - #Din retning» for Utdanningsetaten i Oslo. Her ble det bronseplass til Nord DDB for kampanjen «Stemmer verdt å lytte til» for Ice.

I kategorien «Årets nyskapning» gikk gullet til «Et helt annet sted» av Anorak og Einar Film og Fortellinger. Det ble ikke delt ut sølv eller bronse i denne kategorien.

Design og Teknologi

Det ble i år delt ut to gull i kategorien «Produkt og Tjeneste». Hyper Games tok gull med spillet «Mørkredd» for Hyper Games. Byrået Blank fikk også gull for kampanjen «AMOI – Byens beste levert til deg på døra» med kunden Posten Norge. Bronsen gikk til Lånekassen og NoA Ignite med «Service oriented platform to ensure …» for Lånekassen.

I kategorien «Håndverk» var det Snøhetta som sikret seg gullmedaljen med arbeidet «An E-mail First Visual Identity» for kunstneren Bjarne Melgaard. Sølvet gikk til mestvinnende «Et helt annet sted» av Anorak samt Einar Film for kunden Vi er live. Bronsen gikk til Visit Oslo, Haptiq og Good Morning med «Oslo Spex – Henrik Ibsen» for Visit Oslo.

I år var det 64 arbeider på kortlisten. Totalt ble det utdelt 11 gull, syv sølv, 10 bronse, 17 diplomer og «Best in Show». Men en pris gjenstår, og det er Æresprisen som deles ut etter sommeren.

– På grunn av pandemisituasjonen ble det dessverre ingen fest til ære for alle vinnerne og deltakerne i år heller. I stedet arrangerer vi en mottakelse for vinnerne etter sommeren – der vinnerne vil få sine statuetter og diplomer og ikke minst heder og ære. Vi vil da offentliggjøre samt dele ut æresprisen. Det vil bli en uformell markering til ære for vinnerne, lover daglig leder Camilla Grund i INMA.

– Men til neste år skal vi virkelig ta igjen det tapte i forhold til sosialt liv, fest og ståhei i forbindelse med Gulltaggen. Vi har allerede startet planleggingen, og det er bare å begynne å glede seg. Nå går vi ett steg videre med mottakelse etter sommeren – også kliner vi til for fullt i 2022, sier Camilla Grund.

Se samtlige vinnere på gulltaggen.no.