Storfangst for norske byråer i Cresta Awards

Det ble Grand Prix og edelt metall på 14 av de 19 arbeidene norske byråer hadde på shortlist i årets Cresta Awards. Størst var uttellingen for TRY og POL, men det vanket også priser på Atyp, ANTI Hamar og Tante Randi. – Jæskla gøy at lille Norge gjør det helt vilt bra, sier jurymedlem Tore Woll.

00 Forsidebilde

I september kunne vi fortelle at hele 19 norske arbeider var kommet med på shortlisten i Cresta Awards, den årlige kreativitetskonkurransen i regi av Creative Standards International i samarbeid med International Advertising Association. Nå viser det seg at 14 av de nominerte har blitt belønnet med edelt metall: Et Grand Prix, tre gull, to sølv og åtte bronse.

TRY og IKEA har allerede høstet mye ære for «The Trash Collection 2021», hvor møbelkjempen på en brutalt ærlig måte viser fram produktene sine etter at de er blitt kastet på søppelhaugen. Nå har kampanjen også blitt belønnet med Grand Prix i kategorien Brand Purpose i Cresta Awards, i tillegg til et gull i Integrated samt både sølv og bronse i Print.

POL og Posten har blitt priset verden over for den bejublede novellefilmen «When Harry Met Santa» siden den debuterte i november 2021, blant annet med Grand Prix i Gullblyanten og gull i Cannes Lions. Nå har filmen fått nok et solid knippe fra Cresta Awards: To gull i kategorien Moving Image, samt to bronser i kategoriene The OMG Award og Brand Purpose.

POL vant i tillegg et sølv på vegne av Kondomeriet for «Many Ways to Come» i Moving Image.

«Tusen spørsmål til de tusen hjem»
av Atyp for Bufdir, kampanjen som vant fire gull i årets Gullblyanten, ble belønnet med to bronse i Cresta, i kategoriene Creative Strategy og Media Magic Award.

ANTI Hamar vant også to bronse, begge for bilkampanjen «Voyah X Aurora», i kategoriene Film Craft og Use of Music.

Tante Randi Reklamebyrå vant et bronse i Social for «Mangfold med stor M» for IMDi (Integrerings- og Mangfoldsdirektoratet). Samme kampanje vant tidligere i år gull i Gullblyanten i kategorien Digitalt & Sosialt.

– Jæskla gøy!

Tore Woll, som til daglig er kreativ leder i Tante Randi Reklamebyrå, er livstidsmedlem i Cresta-organisasjonen, og mener at arrangørene oppnår et stadig høyere nivå på konkurransen.

– Under pandemien tilbød de gratis innsendelse for å sikre at folk ikke sluttet å sende inn, det tror jeg bidro til at det i år var et høyt antall mange innsendelser å juryere. Jeg synes nivået var veldig høyt i år, og supertrenden er at mye dreier seg om en eller annen form for purpose. Da er det jæskla gøy at lille Norge gjør det helt vilt bra i en såpass viktig konkurranse!

Se alle vinnerne her.