Kaprer buzz-sjåfør

Thomas Olsson (38) er mannen som skal videreutvikle PR-operatørenes satsing på digital PR.



Olsson har over 15 års erfaring som rådgiver på markedsføring ved bruk av event og sosiale nettverk. I PR-operatørene skal han sørge for at kommunikasjonsløsningene involverer publikum, både online og offline.
– Thomas er pioner innen digital markedsføring og en av landets beste på sitt felt, nemlig å bygge trafikk på nett. Hos oss skal han først og fremst ha den digitale sfæren som sin lekeplass, men med sin eventbakgrunn kommer han samtidig til å spille en sentral rolle når vi skal få digitalt innhold til å leve i det virkelige livet, sier daglig leder Tonje Haugsgjerd Allern i PR-operatørene.

– Hvem som helst kan lage en blogg eller opprette en Facebook-side, men den store utfordringen vil alltid være å bygge den trafikken som de virkelig gode nettløsningene fortjener. En av de aller viktigste oppgavene til Thomas, blir å jobbe frem de gode ideene som legger til rette for publikumsinvolvering, sier Tonje Haugsgjerd Allern.

Selskapene må våge mer. Olsson, som kommer fra stillingen som country manager i viral-selskapet Buzzamedia, gleder seg til å innta rollen som buzz-sjåfør i PR-operatørene. Han er overbevist om at mange selskaper fortsatt har mye å hente på nett.
– 2010 var et viktig år da de fleste kunder forsto betydningen av å være til stede i sosiale medier. Nå vil 2011 bli et enda viktigere år, der vi må bygge forståelsen for sammenhengene mellom menneskers liv på nett og i det virkelige liv. Jeg er bombesikker på at de aktørene som om et år kan se tilbake på et 2011 med suksess, er de som klarer å løfte blikket over plattformvalgene og som heller skaper kampanjer og innhold som engasjerer og treffer målgruppen, sier Olsson, som har gjennomført virale kampanjer i Norge siden 2007.

Han har tidligere jobbet med kunder som Tine Meierier, Nissan, Heineken, TV2, Coca-Cola, 1881 og PlayStation.
– Kjernekompetansen min digitalt er nettopp å vite hva som skal til for å aktivisere brukere og hvordan vi utvikler konsepter som involverer publikum, sier Olsson.

Flere gode hoder.
Nylig ble organisasjonen styrket med kundeansvarlig Martin Pira, tekstforfatter Sigurd Skjefstad og prosjektleder Kristine Eia Myhre. Om få uker er også Telenors tidligere merkevaredirektør Ronny Kjeserud på plass som spydspiss for selskapets satsing på merkevarebygging.