TRY Design henter fra SDG, Bold, Dinamo og Eksingedalen

TRY Design melder om en kanonstart på tilværelsen med seks nye ansatte og fulle ordrebøker.

TRY Design K Fx
Fra venstre: Designer Andreas B. Sogn, designer Erling Andersen, prosjektleder Marie Skajaa Sandegren, designer Håvard Bergo, påtroppende daglig leder i TRY Apt, Trine Harnes, designer Bendik Høibraaten og leder TRY Design, Tonje Jæger.

TRY Design er TRY-husets nye tjenesteområde for strategisk design og branding. Leder Tonje Jæger er veldig fornøyd med perioden etter oppstarten i januar, til tross for en utfordrende korona-situasjon. 


– Det er ikke alle nyetablerte fagmiljøer forunt å tiltrekke seg så mange dyktige designere som vi har lyktes med. Vi har samlet et solid team med bakgrunn fra Norges beste designbyråer- og miljøer innen visuell identitet og pakningsdesign. Når de har valgt oss, tilfører det TRY-huset en unik kompetanse, sier hun.

Bred erfaring

Ifølge Jæger har profilene til de nye kollegene det til felles at de har bred erfaring fra ulike designdisipliner.

– Denne gjengen vil løfte TRY Design opp og frem. Ambisjonen er å vokse med ytterligere fire kollegaer innen jul. Fra null til ti i løpet av ett år er offensivt, men det skal vi klare.

Med seg på laget har Jæger fått Andreas Bjørkeng Sogn, Bendik Høibraaten, Håvard Bergo, Erling Andersen og Marie Skajaa Sandegren.

Andreas Sogn kommer fra stillingen som Creative Lead i SDG, Bendik Høibraaten fra stilling som senior designer i Bold, Håvard Bergo er multitalent fra Eksingedalen som har drevet eget designbyrå med både nasjonale og lokale kunder, Marie er prosjektleder fra Dinamo Design og Erling er designrådgiver hentet fra TRY Reklame.

Sogn forteller at han er storfornøyd med å være en del av TRY-huset.


– TRY har i en årrekke levert unike og prisvinnende arbeid innen ulike fagområder. Jeg ble umiddelbart interessert da jeg hørte om design-satsingen. Tanken på å få jobbe i et stort og tverrfaglig hus åpner opp utallige muligheter for å skape moderne merkevarer i samarbeid med ulike fagdisipliner sier Sogn.

Han får støtte av Bendik Høibraaten som påpeker at det finnes mange sterke fagmiljøer i Norge som leverer ulike typer design.

– Ingen har likevel en så komplementær og unik sammensetning av spesialister som TRY har nå. Jeg gleder meg til å se hva vi kan få til fremover.


Full designpakke

Til tross for kun sju måneder på baken har TRY Design allerede vunnet flere anbud og er ifølge Jæger godt i gang med en rekke spennende oppdrag. Hun understreker samtidig at design ikke er noe nytt i TRY, og at det jobbet over 50 personer med digital design og motion design i huset før TRY Design så dagens lys.

– Det er ene og alene deres fortjeneste at TRY er et av Norges største og mestvinnende designbyråer, med imponerende uttelling i årets ED Awards og Visuelt. Det at TRY Design så langt har truffet på mange anbud, handler nok om at selskaper ser den økte verdien med at TRY nå tilbyr full designpakke: strategisk design kombinert med eksisterende designtjenester. Å ha strategisk design som tjenesteområde gjør oss også i stand til å gå for rene branding-jobber, noe vi selvsagt kommer til å gjøre.

Integrerte tjenesteområder

Daglig leder Trine Harnes i TRY Apt tror mange har ventet på at TRY ville komme til å satse mer på strategisk design.

– Samtidig har nok noen vært skeptiske til hvorvidt man vil lykkes med strategisk design i et miljø som av enkelte fortsatt primært forbindes med reklame. Noe som ikke er så rart, det finnes flere eksempler på reklamebyråer som har prøvd og feilet. Det som gjør TRY-huset annerledes er integreringen av ulike design-, tech- og kommunikasjonstjenester under samme tak. Hvis noen fortsatt skulle være i tvil, er det en god stund siden TRY bare rommet reklame. I dag, og med TRY Design godt i gang, er TRY-huset Norges største fullverdige kommunikasjonshus.