Vokser på digital design

SDG økte staben med ti nye digitale merkevarebyggere ifjor.



Scandinavian Design Group leverer i dag design og merkevarestrategi – uavhengig av kanal – til alt fra giganter som Statoil og NSB og til mindre aktører som Hervik og Sorrisniva. Designbyrået har i dag 43 ansatte, hvorav det digitale teamet ble styrket med ansettelsen av ti nye, digitale spesialister i 2009.

– Det digitale har blitt en naturlig integrert del av de aller fleste prosjektene i SDG. Vi opplever at våre kunder ønsker å samarbeide med et selskap som kan jobbe strategisk med alle de flatene der merkevaren er representert. Vårt interne hovedprosjekt i 2009, i tillegg til «business as usua», har vært å tilpasse SDG til markedet og å etablere digital spisskompetanse som en naturlig del av miljøet og designprosessene. Det opplever jeg at vi har lykkes med, sier Jens Bonesmo, administrerende direktør i SDG.

SDG har i 2009 gjennomført flere store digitale prosjekter, som relanseringen av Statoil.com og NSB Interactive, og Bonesmo sier han er i oppstartfasen på flere spennende prosjekter som vil løpe i 2010.

– Fokus på design, langsiktig strategisk tenkning og forståelse for mulighetene som ligger i teknologien, er oppskriften når vi utvikler visuelle identiteter for selskaper og produkter. De fleste digitale prosjektene er selvsagt nettsteder, men vi jobber med alle digitale flater der brukeren møter merkevaren, som for eksempel mobiltelefonen.

Feit fyr. Interaksjonsdesignere, digitale rådgivere, utviklere, designere og prosjektledere – alle med spisskompetanse innen digital merkevarebygging, er ansatt i løpet av det siste året. De siste ansettelsene er de tidligere partnerne i internettselskapet Fatguy, designerne Jonas Feiring og Thomas Kaldhol, som tar med seg utviklerne Rune Botten og Magnus Holm.

– Som en del av Scandinavian Design Group kan vi få utrettet de tingene vi i vårt gamle byrå bare drømte om. Det blir utrolig gøy å være en del av Norges sterkeste designdrevne digitale team, sier nyansatte Jonas Feiring.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.