Vi har fokusert på å gi produktene en design som er appetittvekkende og som forsterker de kvalitetene økologisk mat har. Det har vi klart med produktene fra Norgården, sier merkevaresjef i Nortura Kjersti Sørby.
I 2008 hadde Nortura en økning i salg av økologisk kjøtt på over 50 prosent, og det var før Norgården. Med nytt design håper Nortura at enda flere forbrukere får øynene opp for økologisk mat.
Finner ikke produktene. Vi har tatt tak i ikke-kjøpers argumenter. Det er like viktig for oss som de som faktisk kjøper økologisk mat. Svarene fra dem, basert på flere undersøkelser, viser at de ikke finner produktene i butikkene, sier Sørby.
Utfordringene er at det i dag er få produkter i butikkhyllene og at forbrukerne ikke klarer å skille økologiske produkter fra de øvrige, noe Eco Commerces årlige rapport underbygger. Den viser tilnærmet samme verdier fra 2004 til 2008.
Derfor har vi merket emballasjen tydelig to steder. Vi vil ikke være et produkt folk tar feil av, men vise at vi er et alternativ, sier merkevaresjefen.
Det er Harpun design med Camilla Jarem i spissen som står bak det nye designet.
Økologiske Norgården er en utfordrer til det tradisjonelle med en offensiv, klar og enkel design. Fargene er valgt ut fra ønsket om å være moderne, rene og naturlige, sier hun.
I tillegg understreker stor og tydelig typografi moderniteten. For å forsterke det økologiske budskapet, er den tradisjonelle etiketten med matrettbilde forlatt til fordel for grønne grønnsaker og urter.
Involverte byråer
Involve!