VO-linjen voldstolket Vigelandsparken i julen

En ny undersøkelse viser at én av ti kjenner noen som er utsatt for vold i julen. Volds- og overgrepslinjen valgte derfor å voldstolke Vigelandsparken for å sette søkelys på den alvorlige problemstillingen. Bak kampanjen står Ahead-byråene Hyper og Nova Vista.

Vo linjen

Målet med kampanjen er å skape oppmerksomhet rundt vold og nære relasjoner i julen. Julie Haatuft, prosjektleder i Volds- og overgrepslinjen, sier en fersk undersøkelse blant annet viser at én av ti kjenner noen som har blitt utsatt for vold i julen. Den samme undersøkelsen viser at hele 38 prosent ikke vet hvor de skal henvende seg om de selv, eller noen de kjenner, utsettes for vold.

– Dette er urovekkende, og noe vi i hjelpeapparatet må ta på alvor. Det er viktig å få frem at VO-linjen er for alle. Både for deg som er utsatt og for deg som er pårørende. Vi er der for å lytte til dine utfordringer, svare på spørsmål, gi råd og veiledning, sier Haatuft.

Tolker skulpturene i Vigelandsparken

For å skape oppmerksomhet om problemet og kjennskap til VO-linjen, har Hyper og Nova Vista slått hodene sammen for å tolke skulpturene i Vigelandsparken. Gustav Vigeland sa selv at Vigelandsparken er en skildring av livet som det alltid vil være og ønsket derfor at kunsten skulle tolkes fritt.

– Når vi tok noen av skulpturene i nærmere øyesyn, så vi mye vi ikke har sett før. Blant annet vold i nære relasjoner. Det har vi satt ord på, sier Helge Skivenes som er kreatør i Hyper.

– Tolkningen har blitt til en nasjonal julekampanje i sosiale medier og et fysisk stunt når rett før jul, legger kreatør i Hyper, Martine Skjekkeland til.

Se filmen her.

Fortjent og eid

Petter Gjelsnes, leder for PR- og innhold i Nova Vista, sier kampanjen er et godt eksempel på hvordan et stunt som det i Vigelandsparken kombinert med blant annet et virkemiddel som en undersøkelse skaper omfattende oppmerksomhet betalt som fortjent.

– Ved å kombinere hoder fra Nova Vista og Hyper har vi på kort tid skapt en effektiv kampanje som dekkes av riksmedier samtidig som det får oppmerksomhet i sosiale medier. Budskapet er ekstra viktig nå som julen ringes inn samtidig som den allmenne bevegelsesfriheten er sterkt begrenset som følge av nedstengningen av samfunnet, sier han.

MG 4095 2
MG 4081 2

Geriljastunt

Siste søndag i advent ble turgåere i Vigelandsparken overrasket av plakater med tolkninger på mange av skulpturene, stuntet ble omtalt av NRK i dagsrevyen (16:04)

– Dessverre er det ikke mange nok som kjenner til VO-linjen ennå. Derfor ville vi lage noe som treffer bredt, tar litt plass i mediebildet og får fortjent oppmerksomhet slik at alle får vite om den nasjonale hjelpelinjen. Vi ønsker jo å nå de som kanskje ikke har behov for VO-linjen her og nå, men som en dag kanskje vil trenge det. Vi håper at kampanjen bidrar til økt kjennskap og kunnskap om VO-linjen, og at folk får med seg at tjenesten også er for pårørende og andre som vil hjelpe, forteller Johanna Nordberg Aas, strategisk rådgiver i Hyper

MG 4280x
Bilde fra venstre: Martine Sorknes Ødegården (prosjektmedarbeider VO-linjen), Anne Gåsefra (prosjektmedarbeider VO-linjen), Julie Haatuft (prosjektleder VO-linjen), Helge Skivenes (kreatør/tekst Hyper), Johanna Nordberg Aas (rådgiver Hyper) og Martine Skjekkeland (Kreatør/AD Hyper).

Hyper og Nova Vista samarbeidet nylig om prosjektet «Taushet tar liv» for VO-linjen, der det ble laget en nytolkning av Susanne Vega sin låt «Luka». Hyper har også vunnet den ikke-kommersielle den av Ocean Digital Creative Competition for VO-linjen.

Involverte byråer

Hyper logo KF
Hyper
H

Helge Skivenes

Kreatør / tekst

H

Hampus Lundgren

Fotograf

M

Marie Bjørnskau

Prosjektleder

M

Morten Nagel

Produsent

A

Alexander Olsson

Postprodusent

T

Tulasi Fichter

Designer

S

Stian Hagebakken

Fotograf

H

Henriette Numme

Innholdsrådgiver

J

Julian Lopez

Performancerådgiver

Nova Vista
P

Petter Gjelsnes

Leder PR- og innhold, rådgiver

S

Silje Bekkelund

Medierelasjoner

Involverte

J

Julie Haatuft

Prosjektleder i VO-linjen

A

Anne Gåsefra

Prosjektmedarbeider i VO-linjen

M

Martine Sorknes Ødegården

Prosjektmedarbeider i VO-linjen