21 norske vinnersjanser i Cannes til nå
Cannes Lions: 17 av årets shortlister i Cannes ble offentliggjort allerede søndag morgen, dagen før festivalen offisielt setter i gang. ANTI, Anorak / Sesong 1, NORD DDB, Publicis Kitchen og TRY går videre i konkurransen.

TRY er byrået som kan skilte med flest jobber på shortlist når festivalen braker løs mandag morgen for 70. gang, alle for IKEA. Navnekatalogen «Baby Boom» er nominert én gang i kategorien Industry Craft (underkategori: Print & Publishing), og to ganger i kategorien Print & Publishing (Commercial Publications / Social Behaviour).
Annonseserien «The Life Collection», den globale kampanjen som setter fokus på gjenbruk, er nominert hele syv ganger, én gang i Outdoor (Corporate Purpose & Social Responsibility) og seks ganger i Print & Publishing. Fire av nominasjonene i sistnevnte kategori er enkeltannonser fra kampanjen (Consumer Goods), mens kampanjen som helhet er nominert to ganger (underkategoriene Social Behaviour og Corporate Purpose & Social Responsibility).
Urbane gruvearbeidere
NORD DDB fikk fire shortlistplasser søndag morgen, alle for «Urban Miner»-kampanjen for Elkjøp. Tre av nominasjonene er i kategorien Entertainment Lions for Gaming (underkategoriene Audio-visual Content, Brand Partnerships, Sponsorships & Collaborations og Social Behaviour & Cultural Insight), mens kampanjen også er nominert én gang i Direct Lions (Corporate Purpose & Social Responsibility).
Billig, men effektivt matstunt
Den lille, mobile matbutikken «Dumpster Deli», laget for Framtiden i våre hender av Publicis Kitchen, er nominert tre ganger: i Direct, i Outdoor og i PR, samtlige i underkategorien Breakthrough on a budget.
I designkategorien er ANTI eneste nominerte norske byrå. Jobben er den prisbelønte identiteten for Forskningsrådet, som er nominert i underkategorien for Rebrand (Refresh of an Existing Brand).
Kaizers, Amnesty og Fontenehuset
Anorak har fått tre shortlist-plasser for tre forskjellige jobber: «Land of the Unfree» for Amnesty i kategorien Film Craft (Use of Licensed / Adapted Music), «The Loyal Tees» for Kaizers Orchestra i Media Lions (Media / Entertainment), en kampanje laget sammen med Sesong 1, samt «Behind Closed Curtains» for Fontenehuset, også den i Media Lions (Breakthrough on a budget).
Vinnerne fordelt gjennom uken
Vinnerene i Print & Publishing og Outdoor Lions blir offentliggjort mandag kveld (i tillegg til Radio & Audio, Pharma, Health & Wellness Lions og Lions Health Grand Prix for Good). Tirsdag kveld vet vi om det blir norske vinnere i Entertainment for Games, Design, Film Craft og Industry Craft (i tillegg til Entertainment Lions, Entertainment Lions for Music og Entertainment Lions for Sport). Onsdag kveld kåres vinnerne i Media og PR (i tillegg til Social & Influencer, Creative B2B, Creative Data og Direct). På Torsdag kveld annonseres vinnerne i Brand Experience & Activation, Innovation og Mobile Lions, mens de siste vinnerne som annonseres på fredag kveld, festivalens siste dag, er Glass: The Lion for Change, Sustainable Development Goals, Film, The Dan Wieden Titanium Lions og Grand Prix for Good.
Kreativt Forum er tilstede i Cannes for å dekke festivalen fra tirsdag morgen.
Representerer Norge i Young Lions Film
Martin Abbedissen Fauskanger og Alek Perez fra Apriil representerer Norges unge og håpefulle ved å delta i Young Lions Film. Perez deltar i Young Lions for første gang. Fauskanger deltok i Young Lions Print i 2019, da han sammen med Mateus Porto vant Gulltusjen. Duoen er på plass i Cannes og får film-briefen i dag, søndag. Vinnerne i konkurransen avsløres fredag.
Det er Flyktninghjelpen (NRC) som sto bak briefen i den norske delen av konkurransen, og det er Kreativt Forum som har vært ansvarlig for Film-kategorien.