21 norske vinnersjanser i Cannes til nå

Cannes Lions: 17 av årets shortlister i Cannes ble offentliggjort allerede søndag morgen, dagen før festivalen offisielt setter i gang. ANTI, Anorak / Sesong 1, NORD DDB, Publicis Kitchen og TRY går videre i konkurransen.

SAGSTUA
«The Life Collection» for IKEA er nominert 7 ganger etter shortlist-offentliggjøringen søndag morgen.

TRY er byrået som kan skilte med flest jobber på shortlist når festivalen braker løs mandag morgen for 70. gang, alle for IKEA. Navnekatalogen «Baby Boom» er nominert én gang i kategorien Industry Craft (underkategori: Print & Publishing), og to ganger i kategorien Print & Publishing (Commercial Publications / Social Behaviour).

Annonseserien «The Life Collection», den globale kampanjen som setter fokus på gjenbruk, er nominert hele syv ganger, én gang i Outdoor (Corporate Purpose & Social Responsibility) og seks ganger i Print & Publishing. Fire av nominasjonene i sistnevnte kategori er enkeltannonser fra kampanjen (Consumer Goods), mens kampanjen som helhet er nominert to ganger (underkategoriene Social Behaviour og Corporate Purpose & Social Responsibility).

Urbane gruvearbeidere

NORD DDB fikk fire shortlistplasser søndag morgen, alle for «Urban Miner»-kampanjen for Elkjøp. Tre av nominasjonene er i kategorien Entertainment Lions for Gaming (underkategoriene Audio-visual Content, Brand Partnerships, Sponsorships & Collaborations og Social Behaviour & Cultural Insight), mens kampanjen også er nominert én gang i Direct Lions (Corporate Purpose & Social Responsibility).

Billig, men effektivt matstunt

Den lille, mobile matbutikken «Dumpster Deli», laget for Framtiden i våre hender av Publicis Kitchen, er nominert tre ganger: i Direct, i Outdoor og i PR, samtlige i underkategorien Breakthrough on a budget.

I designkategorien er ANTI eneste nominerte norske byrå. Jobben er den prisbelønte identiteten for Forskningsrådet, som er nominert i underkategorien for Rebrand (Refresh of an Existing Brand).

Kaizers, Amnesty og Fontenehuset

Anorak har fått tre shortlist-plasser for tre forskjellige jobber: «Land of the Unfree» for Amnesty i kategorien Film Craft (Use of Licensed / Adapted Music), «The Loyal Tees» for Kaizers Orchestra i Media Lions (Media / Entertainment), en kampanje laget sammen med Sesong 1, samt «Behind Closed Curtains» for Fontenehuset, også den i Media Lions (Breakthrough on a budget).

Vinnerne fordelt gjennom uken

Vinnerene i Print & Publishing og Outdoor Lions blir offentliggjort mandag kveld (i tillegg til Radio & Audio, Pharma, Health & Wellness Lions og Lions Health Grand Prix for Good). Tirsdag kveld vet vi om det blir norske vinnere i Entertainment for Games, Design, Film Craft og Industry Craft (i tillegg til Entertainment Lions, Entertainment Lions for Music og Entertainment Lions for Sport). Onsdag kveld kåres vinnerne i Media og PR (i tillegg til Social & Influencer, Creative B2B, Creative Data og Direct). På Torsdag kveld annonseres vinnerne i Brand Experience & Activation, Innovation og Mobile Lions, mens de siste vinnerne som annonseres på fredag kveld, festivalens siste dag, er Glass: The Lion for Change, Sustainable Development Goals, Film, The Dan Wieden Titanium Lions og Grand Prix for Good.

Kreativt Forum er tilstede i Cannes for å dekke festivalen fra tirsdag morgen.

Representerer Norge i Young Lions Film

Martin Abbedissen Fauskanger og Alek Perez fra Apriil representerer Norges unge og håpefulle ved å delta i Young Lions Film. Perez deltar i Young Lions for første gang. Fauskanger deltok i Young Lions Print i 2019, da han sammen med Mateus Porto vant Gulltusjen. Duoen er på plass i Cannes og får film-briefen i dag, søndag. Vinnerne i konkurransen avsløres fredag.

Det er Flyktninghjelpen (NRC) som sto bak briefen i den norske delen av konkurransen, og det er Kreativt Forum som har vært ansvarlig for Film-kategorien.