28 norske bidrag videre i The One Show

Anorak, ANTI, NORD DDB, Kitchen og POL har jobber som går til finalen i den prestisjetunge internasjonale konkurransen fra The One Club for Creativity.

Big screen in store jpeg
«Urban Miner»-kampanjen fra NORD DDB (Oslo og Stockholm) er i The One Show-finalen med syv shortlistbidrag.

I år har bidrag fra nær 70 land funnet veien til finaleplasseringer i The One Show, og USA, Canada, Storbritannia, Tyskland og Frankrike ligger på topp med antall bidrag i finalen. FBC New York troner øverst som det mest dominerende byrået i konkurransen med 86 shortlist-bidrag.

Fem ble til syv

Tidligere i år kunne vi fortelle at NORD DDBs «Urban Miner»-kampanje for Elkjøp allerede etter første juryrunde kunne skryte ha gått videre i alle kategoriene den nordiske jobben ble sendt inn i. Da ble det opplyst at jobben hadde fått fem på shortlist, men etter mer juryering er fangsten på syv shortlist-plasseringer fordelt på kategoriene Direct Marketing, Eperiential & Immersive, Gaming og Green Pencil (for ordens skyld: jobben er klassifisert som et svensk bidrag på grunn av noe kluss med innsendelsen).

Abort på TikTok

Anorak NoA er det norske byrået med nest størst finalefangst i år, fordelt på tre forskjellige jobber. Abortkampanjen «Land of the Unfree» for Amnesty International, som virkelig tok av på TikTok i fjor sommer, har gått videre i tre kategorier, Film & Video, Music & Sound Craft og Social Media. Byrået har også fått to nominasjoner for «Behind Closed Curtains» for Fontenehuset i kategoriene Health & Wellness og Public Relations. Den sjette Anorak-shortlisten går til jobben de gjorde sammen med Sesong 1 i anledning Kaizers Orchestras comeback-turné, «The Loyal Tees» i kategori for Online & Mobile.

ANTI og ANTI Hamar har til sammen seks jobber som går videre til finale. Moderbyrået i Oslo har fire av dem, to for NRKs nye visuelle identitet i kategorien Brand Identity, én for den nye visuelle identiteten til Forskningsrådet, også den i Brand Identity, mens den siste går til et skreddersydd typesnitt utviklet for den nye visuelle identiteten til nye Marienlyst gjort for Ferd. Typesnittet er utviklet sammen med Stefan Ellmer.

Den lokale Hamar-avdelingen til ANTI går på sin side videre med to nominasjoner i Brand Identity for identiteten til Nesje.

Populær søppeldunk

Publicis Kitchen har fått fire finaleplasseringer fordelt på to jobber: Tre av dem går til «Dumpster Deli» for Framtiden i våre hender, to av dem i Out of Home-kategorien, én i Public Relations-kategorien. Den fjerde går til «Look Down» for SJ Norge, også den i Out of Home-kategorien.

POL går til The One Show-finale med fem plasseringer, fire for filmen «Save the Survivors» for Redd Barna, som er det første uttaket i byråets nye internasjonale konsept for organisasjonen, samt én for «Father Christmas & Mother Earth» for Posten.

Listen over vinnere blir lansert om et par uker, men tradisjonen tro blir det ikke presisert hva slags valør disse vinner før prisutdelingen under Creative Week i mai.