20 norske jobber på Epica-shortlist – TRY leder an

Reklamekonkurransen Epica, der journalister fra hele verden utgjør juryen, har kuttet seg frem til shortlisten over årets beste reklamejobber.

Fiks Ferdig Still 2x
Filmen «Henta sjøl» fra Morgenstern for FINN.no og tjenesten Fiks Ferdig er på Epica-shortlist.

Norske byråer har fått 20 bidrag gjennom det berømte nåløyet under årets Epica. Det er færre enn i fjor, da de norske byråene kunne skilte med 38 nominerte arbeider.

TRY står bak åtte av de norske shortlist-jobbene. To av dem er for IKEA-kampanjen «Livet er ikke en IKEA-katalog», én for IKEA-utendørsjobben «The Bästis Billboard», to for «Das Chair» for Volkswagen, to for «The Mental Advisory Label» for Verdensdagen for psykisk helse, og én for «This Campaign Doesn’t Exist» som er en del av DNBs #Huninvesterer-kampanje.

POL har fire filmer på shortlist, «Grandma and the magic locker» og fjorårets julefilm, «Father Christmas & Mother Earth» for Posten, «BFFs of Carriage 4» for Vy og «Save the Imagination» for Redd Barna.

Morgenstern har tre shortlist-bidrag fra FINN: «Henta sjøl» fra Fiks Ferdig-kampanjen og «The Second Hand World Cup», sistnevnte nominert to ganger.

Anorak har to vinnersjanser: julefilmen «Thanks for Sharing» for KLP og «Drive Like a woman» for Gjensidige Forsikring.

Publicis Kitchen er shortlistet med «Dumpster Deli» for Framtiden i våre hender, WAL er på shortlist med «The Outsiders» for Coop, mens Nosleeptillbrooklyn gjør sin debut som Epica-nominert med «The Environmentalist» for Agder Kollektivtrafikk.

Vi gjør oppmerksom på at Kreativt Forums Victoria Asmerom Bratli har representert Norge i årets Epica-jury. Hun har ikke vurdert de norske bidragene.