Utklassing fra TRY i Gullblyanten 2020

TRY Reklamebyrå forsynte seg grovt av Gullblyanter og diplomer under fredagens prisutdeling. Byråets jobber ble premiert 19 ganger, hvorav 11 var laget for DNB. ANTI, Sollin Sæle, Anorak, POL og KIND gikk også hjem med gull i favnen, mens Øyvind Waage fra Per Høj ble hedret med Kreativt Forums Ærespris.

Gull utendors 2
TRY mottar gull i Utendørs for «Ryggetassen» for DNB. Foto: Tor Lie
Gull utendors
Foto: Tor Lie
Gull Audio 4
TRY mottar gull i Audio for «Les mer» for Forfatterforeningen. Foto: Tor Lie
Gull Audio 1
Foto: Tor Lie
Gull Handverk 2
Sollin Sæle mottar Gull i Håndverk til «Might Be Coming Soon». Her med Per Berge Moe. Foto: Tor Lie
Gull Handverk 1
Foto: Tor Lie
Gull print 2
Gull til Anti i Print for «Utvidet låneperiode» for Deichman. Foto: Tor Lie
Gull print
Foto: Tor Lie
Gull digitaltogsosialt 1
Gull i Digitalt & Sosialt til «Et helt annet sted» for Vi Er Live, laget av Anorak, Einar Film, Bold og NoA Ignite. Foto: Tor Lie
Gull digitaltogsosialt 2
Foto: Tor Lie
Gull Identitet 1
Gull til Norges Musikkhøgskole og ANTI i Identitet for rebrandingen byrået har gjort av skolen. Foto: Tor Lie
Gull Identitet 2
Foto: Tor Lie
Gull Onlinefilm 2
Gull til POL for «Angry White Santa» for Posten. Foto: Tor Lie
Gull Onlinefilm 3
Foto: Tor Lie
Gull Ikke Kommers 1
Sollin Sæle mottar Gull i Ikke-kommersiell for «Might Be Coming Soon». Foto: Tor Lie
Gull Ikke Kommers 2
Foto: Tor Lie
Gull Ikke Kommers 3
Foto: Tor Lie
Gull Effekt 1
TRY mottar gull i Effekt for #Huninvesterer for DNB. Foto: Tor Lie
Gull Effekt 2
Foto: Tor Lie
Gull Effekt 3
Foto: Tor Lie
Gull Pakningsdesign 1
KIND mottar gull for «Bareksten Lyset Mørket» for Bareksten (Pakningsdesign). Foto: Tor Lie

Den fire timer lange prisutdelingen i Gullblyanten 2020 foregikk fredag kveld i festsalen på Clarion Hotel The Hub i Oslo sentrum. Det ble delt ut 52 priser, noe som er ti færre enn i fjor, i tillegg til Kreativt Forums Ærespris, Kreativt Forums Kundepris, student-prisene, Amedia Markeds Tett På, samt Årets Gullmikk fra P4 og Bauer Media. Heller ikke i år ble det delt ut Grand Prix. Det var Tom Aksel Mathisen og Halvard Djupvik Smedsrud som ledet showet som årets konferansierer.

DNB ble kveldens prisgrossist

Flere merkevarer ble grundig premiert for sin kommunikasjon fredag kveld, men ingen var i nærheten av DNB, med sine 11 priser. TRY og DNB vant gull for «#Huninvesterer» (Effekt), gull og sølv for «Ryggetassen» (henholdsvis Utendørs & Omgivelser og Media), to sølv for «Hvor i #$%! kom den kampanjen fra?» (Integrert og Utendørs & Omgivelser), to bronse og to diplomer for «Nåtidshjernen» (Aktivering & Opplevelser, Digitalt & Sosialt, Film og Håndverk), en bronse for «Unnskyld» (Produkter eller tjenester) og en diplom for «NB» (PR).

To gull til handelstanden på Grünerløkka

Anorak-kreatøren Sollin Sæle sto tidligere i år bak det kreative arbeidet for borgerinitiativet #beholdoslo for å verne lokale butikker på Grünerløkka som slet under pandemien, titulert «Might Be Coming Soon». Arbeidet har tidligere mottatt Sølv i Cresta og to bronse i Cannes og flere nominasjoner i New York Festivals. Fredag kveld mottok jobben to gull, i Håndverk og Ikke-kommersiell.

Erlend Loe leser SoMe til gull

TRY tok også med seg gull for Den Norske Forleggerforening fredag kveld med kampanjen «Les Bedre», der Erlend Loe (og Agnes Ravatn i filmversjonen) leser meldinger i sosiale medier på sitt tørt monotone vis. Kampanjen vant gull i Audio og diplom i Integrert, og vant i tillegg Årets Gullmikk, P4 og Bauer Medias spesialpris for årets beste radioreklame.

OLYP (Oslo Lydproduksjon AS) var oppdragsgiver for en av årets mest omtalte konsepter, «Et helt annet sted», laget av Anorak, Einar Film, Bold og NoA Ignite for strømmetjenesten Vi er live. Kampanjen gikk til topps i Gulltaggen tidligere i år, og i Gullblyanten fredag kveld vant den gull i Digitalt & Sosialt, sølv i Håndverk og diplom i PR.

Make Christmas Great Again

Posten vant både gull og sølv fredag kveld for kampanjen «Angry, White Santa», laget av POL. Den Trump-inspirerte nissen vant gull i Onlinefilm og sølv i PR, og kan legge disse til de to sølvmedaljene de nylig vant i Cresta Awards.

Gull ble det også på Norges Musikkhøgskole og ANTI for rebrandingen byrået har gjort av skolen i kategorien Identitet. ANTI tok ytterligere et gull fredag kveld, denne gang i Print-kategorien, med «Utvidet låneperiode» for Deichman. Byrået vant også et sølv for «E. Munch Aquavit» i Pakningsdesign.

Eksklusiv gin til topps

I kategori for Pakningsdesign var det «Bareksten Lyset & Mørket» for Bareksten Lyset Gin som gikk til topps og tok gull. Det er merkevarebyrået KIND som står bak.

IKEA har vunnet adskillige priser i Gullblyanten gjennom årene, og fredag ble det ytterligere fire. Møbelgiganten og TRY vant sølv og diplom for «IKEA rydder bort jula» (Media og Onlinefilm) samt bronse og diplom for «IKEA Halvfullt» (Integrert og Media).

Kirkens Bymisjon og kampanjen «Det koster mye å ha lite» av Anorak er noe av en en bransjefavoritt, og fredag kveld ble den premiert med sølv i Ikke-kommersiell og en diplom i Håndverk.

En av fjorårets storvinnere, FINN.no, var noe mer beskjeden med premiefangsten i år med to priser, et sølv i «En helt nødvendig bodtømming» i Onlinefilm og et diplom for «Ta vare på tingene dine» i Film. I år som i fjor er det Morgenstern som står bak.

Metallfattig filmkategori

Filmjuryen var muligens ikke kjempeimponert over årets innsendte arbeider i kategorien. Den eneste prisen med metallsmak var et sølv og gikk til «Drahjelp» for Kondomeriet, laget av POL med Hobby Film og den kanadiske regiduoen The Perlorian Brothers, en jobb som nylig vant to bronse i Cresta.

Anorak forsynte seg grådig av sølvet i år. I tillegg til gull og sølv for VIERLIVE, ble det sølv på «Ubudne gjester» for Sector Alarm (Audio), «Restrictions» for Amnesty International (Håndverk), «Ta med matbutikken på ferie i sommer» for kolonial.no (Print) og «Hentebillett» for Flytoget (Produkter eller tjenester)

Da gjenstår et sølv som ikke er nevnt, nemlig «Identitet for TUNCO» av TRY for TUNCO (Identitet).

Integrert Solv
TRY vant sølv for «Hvor i #$%! kom den kampanjen fra?» for DNB (Integrert). All foto: Tor Lie
Produkter Tjenester Solv
Anorak vant sølv for «Hentebillett» for Flytoget (Produkt eller tjenester).
Produkter Tjenester Bronse
TRY vant bonse for «Unnskyld» for DNB (Produkter eller tjenester).
Utendors Solv
TRY vant sølv for «Hvor i #$%! kom den kampanjen fra?» for DNB (Utendørs & Omgivelser)
Print Solv
Anorak vant sølv for «Ta med matbutikken på ferie i sommer» for Kolonial.no (Print).
PR Solv
Pol vant sølv for «Angry, White Santa» for Posten (PR).
PR Diplom
Anorak, Einar Film, Bold og NoA Ignite vant diplom for «VIERLIVE – Et helt annet sted» (PR).
Pr Diplom Try
TRY vant diplom for «NB» for DNB (PR).
Pakningsdesign Solv
ANTI vant sølv for «E. Munch Aquavit» for Arcus (Pakningsdesign).
Onlinefilm Solv
Morgenstern vant sølv for «En helt nødvendig bodtømming» for Finn.no (Onlinefilm)
Onlinefilm Diplom
Trigger vant diplom for «Ta vare på intimiteten» for ASAN (Onlinefilm).
Onlinefilm Diplom 2
TRY vant diplom for «IKEA rydder bort jula» for IKEA (Onlinefilm).
Onlinefilm Bronse
SMFB vant bronse for «Vi sier fra hvis Vegard Harm gjør noe annet med livet sitt» for VG (Onlinefilm).
Media Solv
TRY vant sølv for «Ryggetassen» for DNB (Media).
Media Solv Try
TRY vant sølv for «IKEA rydder bort jula» for IKEA (Media).
Integrert Diplom
TRY vant sølv for «Hvor i #$%! kom den kampanjen fra?» for DNB (Integrert)
Identitet Solv
TRY vant sølv for TUNCO (Identitet).
Integrert Bronse
TRY vant bronse for «IKEA Halvfullt» for IKEA (Integrert).
Ikke Kommers Solv
Anorak vant sølv for «Det koster mye å ha lite» for Kirkens Bymisjon (Ikke-kommersiell)
Ikke Kommers Diplom
Anorak vant diplom for «Kjipe foreldre» for Av-og-til (Ikke-kommersiell)
Ikke Kommers Bronse
POL vant bronse for «Varm et barn» for Kirkens Bymisjon (Ikke-kommersiell).
Identitet Diplom
NEUE vant diplom for «Historiske striper» for Felleskjøpet Agri (Identitet).
Film Diplom
SMFB vant diplom for «Fy F …» for VG (Film).
Film Diplom Per H
Per Høj vant diplom for «Ikke vær munk når du velger pizza» for Orkla Foods (Film).
Film Diplom Atyp
Atyp vant diplom for «Honninngcentralen» (Film).
Haandverk Solv
Anorak, Einar Film, Bold og NoA Ignite vant sølv for «VIERLIVE – Et helt annet sted (Håndverk).
Haandverk Solv Anorak
Anorak vant sølv for «Restrictions» for Amnesty International (Håndverk).
Haandverk Diplom
Anorak vant diplom for «Det koster mye å ha lite for Kirkens Bymisjon (Håndverk).
Film Solv
POL vant sølv for «Drahjelp» for Kondomeriet (Film).
Haandverk Diplom Atyp
Atyp vant diplom for Honningcentralen (Håndverk).
Haandverk Diplom Try
TRY vant diplom for «Nåtidshjernen» for DNB (Håndverk).
Audio Solv
Anorak vant sølv for «Ubudne gjester» for Sector Alarm (Audio).
Film Diplom Morgenstern
Morgenstern vant diplom for «Ta vare på tingene dine» for Finn.no (Film).
Film Diplom Try
TRY vant diplom for «Nåtidshjernen» for DNB (Film).
Effekt Diplom
TRY vant diplom for «Money Back on the Skætt» for Skatteetaten (Effekt).
Diplom Media
TRY vant diplom for «IKEA Halvfullt» (Media)
Audio Bronse
Brunch vant bronse for «Lydstier» for Den Norske Turistforening (Audio).
Effekt Diplom Nord DDB
NORD DDB vant diplom for «Stjel våre ansatte» for McDonald's (Effekt)
Bronse Digitalt Sosialt
TRY vant bronse for «Nåtidshjernen» for DNB (Digitalt & Sosialt)
Aktivering Opplevelser Bronse
TRY vant bronse for «Nåtidshjernen» for DNB (Aktivering & Opplevelser).

Øvrige bronser og diplomer

Av bronser som ikke tidligere er nevnt, finner vi «Lydstier» av BRUNCH Oslo for Den Norske Turistforening, «Food Society» av Bleed for Askeladden & Co, «Varm et barn» av POL for Redd Barna (Ikke-kommersiell) og «Vi sier fra hvis Vegard Harm gjør noe annet med livet sitt» av SMFB for VG (Onlinefilm).

Av diplomer som ikke er nevnt, er «Stjel våre ansatte» av NORD DDB for McDonald’s (Effekt), «Money back on the skætt» av TRY for Skatteetaten (Effekt), «Ikke vær munk når du velger pizza» av Per Høj for Orkla Foods (Film), «Honningcentralen» av Atyp for Honningcentralen ( to diplom, i Film og Håndverk), «VG – Fy F …» av SMFB for VG (Film), «Historiske striper – Felleskjøpet» av Neue Design Studio for Felleskjøpet Agri (Identitet), «Kjipe foreldre» av Anorak for Av-og-til (Ikke-kommersiell), «Asan – Ta vare på intimiteten» av Trigger Oslo / Oslo Assembly for Karo Pharma AS (Onlinefilm) og «Ruter – kunstlokaler» av SMFB for Ruter (Utendørs & Omgivelser).

Prisfordeling:

  • TRY: 3 gull, 5 sølv, 4 bronse og 7 diplom
  • ANTI: 2 gull og 1 sølv
  • Sollin Sæle: 2 gull
  • Anorak: 1 gull, 6 sølv og 3 diplom
  • POL: 1 gull, 2 sølv, 1 bronse
  • KIND: 1 gull
  • Morgenstern: 1 sølv og 1 diplom
  • SMFB: 1 bronse og 2 diplom
  • BRUNCH Oslo: 1 bronse
  • Bleed: 1 bronse
  • Atyp: 2 diplom
  • NORD DDB: 1 diplom
  • Per Høj: 1 diplom
  • Neue Design Studio: 1 diplom
  • Trigger Oslo: 1 diplom

Det ble delt ut 10 gull, 15 sølv, 8 bronse og 19 diplomer i hovedkonkurransen i Gullblyanten 2020. Les om flere vinnere her: Kreativt Forums Ærespris, Årets Gullmikk, Tett På, Student-priser, Brings DM-pris og Kreativt Forums Kundepris.