Utklassing fra TRY i Gullblyanten 2020
TRY Reklamebyrå forsynte seg grovt av Gullblyanter og diplomer under fredagens prisutdeling. Byråets jobber ble premiert 19 ganger, hvorav 11 var laget for DNB. ANTI, Sollin Sæle, Anorak, POL og KIND gikk også hjem med gull i favnen, mens Øyvind Waage fra Per Høj ble hedret med Kreativt Forums Ærespris.
Den fire timer lange prisutdelingen i Gullblyanten 2020 foregikk fredag kveld i festsalen på Clarion Hotel The Hub i Oslo sentrum. Det ble delt ut 52 priser, noe som er ti færre enn i fjor, i tillegg til Kreativt Forums Ærespris, Kreativt Forums Kundepris, student-prisene, Amedia Markeds Tett På, samt Årets Gullmikk fra P4 og Bauer Media. Heller ikke i år ble det delt ut Grand Prix. Det var Tom Aksel Mathisen og Halvard Djupvik Smedsrud som ledet showet som årets konferansierer.
DNB ble kveldens prisgrossist
Flere merkevarer ble grundig premiert for sin kommunikasjon fredag kveld, men ingen var i nærheten av DNB, med sine 11 priser. TRY og DNB vant gull for «#Huninvesterer» (Effekt), gull og sølv for «Ryggetassen» (henholdsvis Utendørs & Omgivelser og Media), to sølv for «Hvor i #$%! kom den kampanjen fra?» (Integrert og Utendørs & Omgivelser), to bronse og to diplomer for «Nåtidshjernen» (Aktivering & Opplevelser, Digitalt & Sosialt, Film og Håndverk), en bronse for «Unnskyld» (Produkter eller tjenester) og en diplom for «NB» (PR).
To gull til handelstanden på Grünerløkka
Anorak-kreatøren Sollin Sæle sto tidligere i år bak det kreative arbeidet for borgerinitiativet #beholdoslo for å verne lokale butikker på Grünerløkka som slet under pandemien, titulert «Might Be Coming Soon». Arbeidet har tidligere mottatt Sølv i Cresta og to bronse i Cannes og flere nominasjoner i New York Festivals. Fredag kveld mottok jobben to gull, i Håndverk og Ikke-kommersiell.
Erlend Loe leser SoMe til gull
TRY tok også med seg gull for Den Norske Forleggerforening fredag kveld med kampanjen «Les Bedre», der Erlend Loe (og Agnes Ravatn i filmversjonen) leser meldinger i sosiale medier på sitt tørt monotone vis. Kampanjen vant gull i Audio og diplom i Integrert, og vant i tillegg Årets Gullmikk, P4 og Bauer Medias spesialpris for årets beste radioreklame.
OLYP (Oslo Lydproduksjon AS) var oppdragsgiver for en av årets mest omtalte konsepter, «Et helt annet sted», laget av Anorak, Einar Film, Bold og NoA Ignite for strømmetjenesten Vi er live. Kampanjen gikk til topps i Gulltaggen tidligere i år, og i Gullblyanten fredag kveld vant den gull i Digitalt & Sosialt, sølv i Håndverk og diplom i PR.
Make Christmas Great Again
Posten vant både gull og sølv fredag kveld for kampanjen «Angry, White Santa», laget av POL. Den Trump-inspirerte nissen vant gull i Onlinefilm og sølv i PR, og kan legge disse til de to sølvmedaljene de nylig vant i Cresta Awards.
Gull ble det også på Norges Musikkhøgskole og ANTI for rebrandingen byrået har gjort av skolen i kategorien Identitet. ANTI tok ytterligere et gull fredag kveld, denne gang i Print-kategorien, med «Utvidet låneperiode» for Deichman. Byrået vant også et sølv for «E. Munch Aquavit» i Pakningsdesign.
Eksklusiv gin til topps
I kategori for Pakningsdesign var det «Bareksten Lyset & Mørket» for Bareksten Lyset Gin som gikk til topps og tok gull. Det er merkevarebyrået KIND som står bak.
IKEA har vunnet adskillige priser i Gullblyanten gjennom årene, og fredag ble det ytterligere fire. Møbelgiganten og TRY vant sølv og diplom for «IKEA rydder bort jula» (Media og Onlinefilm) samt bronse og diplom for «IKEA Halvfullt» (Integrert og Media).
Kirkens Bymisjon og kampanjen «Det koster mye å ha lite» av Anorak er noe av en en bransjefavoritt, og fredag kveld ble den premiert med sølv i Ikke-kommersiell og en diplom i Håndverk.
En av fjorårets storvinnere, FINN.no, var noe mer beskjeden med premiefangsten i år med to priser, et sølv i «En helt nødvendig bodtømming» i Onlinefilm og et diplom for «Ta vare på tingene dine» i Film. I år som i fjor er det Morgenstern som står bak.
Metallfattig filmkategori
Filmjuryen var muligens ikke kjempeimponert over årets innsendte arbeider i kategorien. Den eneste prisen med metallsmak var et sølv og gikk til «Drahjelp» for Kondomeriet, laget av POL med Hobby Film og den kanadiske regiduoen The Perlorian Brothers, en jobb som nylig vant to bronse i Cresta.
Anorak forsynte seg grådig av sølvet i år. I tillegg til gull og sølv for VIERLIVE, ble det sølv på «Ubudne gjester» for Sector Alarm (Audio), «Restrictions» for Amnesty International (Håndverk), «Ta med matbutikken på ferie i sommer» for kolonial.no (Print) og «Hentebillett» for Flytoget (Produkter eller tjenester)
Da gjenstår et sølv som ikke er nevnt, nemlig «Identitet for TUNCO» av TRY for TUNCO (Identitet).
Øvrige bronser og diplomer
Av bronser som ikke tidligere er nevnt, finner vi «Lydstier» av BRUNCH Oslo for Den Norske Turistforening, «Food Society» av Bleed for Askeladden & Co, «Varm et barn» av POL for Redd Barna (Ikke-kommersiell) og «Vi sier fra hvis Vegard Harm gjør noe annet med livet sitt» av SMFB for VG (Onlinefilm).
Av diplomer som ikke er nevnt, er «Stjel våre ansatte» av NORD DDB for McDonald’s (Effekt), «Money back on the skætt» av TRY for Skatteetaten (Effekt), «Ikke vær munk når du velger pizza» av Per Høj for Orkla Foods (Film), «Honningcentralen» av Atyp for Honningcentralen ( to diplom, i Film og Håndverk), «VG – Fy F …» av SMFB for VG (Film), «Historiske striper – Felleskjøpet» av Neue Design Studio for Felleskjøpet Agri (Identitet), «Kjipe foreldre» av Anorak for Av-og-til (Ikke-kommersiell), «Asan – Ta vare på intimiteten» av Trigger Oslo / Oslo Assembly for Karo Pharma AS (Onlinefilm) og «Ruter – kunstlokaler» av SMFB for Ruter (Utendørs & Omgivelser).
Prisfordeling:
- TRY: 3 gull, 5 sølv, 4 bronse og 7 diplom
- ANTI: 2 gull og 1 sølv
- Sollin Sæle: 2 gull
- Anorak: 1 gull, 6 sølv og 3 diplom
- POL: 1 gull, 2 sølv, 1 bronse
- KIND: 1 gull
- Morgenstern: 1 sølv og 1 diplom
- SMFB: 1 bronse og 2 diplom
- BRUNCH Oslo: 1 bronse
- Bleed: 1 bronse
- Atyp: 2 diplom
- NORD DDB: 1 diplom
- Per Høj: 1 diplom
- Neue Design Studio: 1 diplom
- Trigger Oslo: 1 diplom
Det ble delt ut 10 gull, 15 sølv, 8 bronse og 19 diplomer i hovedkonkurransen i Gullblyanten 2020. Les om flere vinnere her: Kreativt Forums Ærespris, Årets Gullmikk, Tett På, Student-priser, Brings DM-pris og Kreativt Forums Kundepris.