NORD DDB og «Urban Miner» til topps i Gullblyanten 2022

Kampanjen «Urban Miner» for Elkjøp Nordic vant Grand Prix og tre gull i Gullblyanten fredag kveld. Byrået bak, NORD DDB, ble mestvinnende i konkurransen med seks gull, men også TRY og Morgenstern kunne gå hjem med favner fulle av kreative priser.

IMG 2522 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 2500 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 2470 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 2370 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 2283 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 2193 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 1857 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 2291 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 2546 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 2204 kopi

Den kreative bransjens årlige helaftens prisutdeling foregikk fredag kveld på Oslo Plaza, der Per Kristian Voss Halvorsen og Alexander Gjersøe fra byrået Ring 2 ledet forestillingen for sjette gang.

En god jafs av kvelden gikk til å feire Grand Prix-vinneren «Urban Miner», kampanjen som benytter gamingmekanikken fra verdens største spill, Minecraft, for å få folk i hele Norden til å resirkulere gammel elektronikk hos Elkjøp. I tillegg til kveldens høyeste pris, mottok den tre gull (i Aktivering, Digitalt og sosialt og Produkter eller tjenester) samt bronse og sølv.

NORD DDB vant også to gull sammen med McDonald’s: i Effekt for kampanjen «Lokale støttespillere», og i Integrert for «Take Away Your Take Away». Gull ble det også på «Ice kan ingenting om unge» for mobiloperatøren Ice i Onlinefilm. Byrået vant 13 priser til sammen.

IMG 1974 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 2440 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 2109 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 2061 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 1990 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 2329 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 2117 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 2066 kopi
Foto: Stine Østby

Populær arbeidsplass på fire hjul

TRY var byrået som fikk med seg den største premiebuketten fredag kveld, med hele 18 priser. Byrået vant gull i Håndverk for «Das Chair» for Volkswagen Nyttekjøretøy, en kontorstol som kan kjøre, har LED-lys, assistentsystemer og infotainment-system. TRY hevdet seg også innen design ved å vinne gullet i Identitet for butikkjeden Innom for Reitan Retail. I tillegg til to gull vant byrået hele ni sølv.

Morgenstern endte opp med 13 priser på den store kvelden, tre av dem var gull og alle laget for FINN. Byrået tok filmgullet med film-serien som utgjør kampanjen «Fiks ferdig», en ærlig kampanje om hvor mye pes bruktkjøp fort kan føre til. De vant også gull i Media med den nye medieflaten «Navnelapper», mens «Brukt-VM», et hyggeligere alternativ til Fotball-VM i Qatar, vant gullet i Utendørs & Omgivelser.

IMG 2405 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 2011 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 1939 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 1912 kopi
Foto: Stine Østby
IMG 2419 kopi
IMG 1921 kopi
IMG 2016 kopi
IMG 1946 kopi

Gamle T-skjorter og lojale fans

Anorak NoA ble premiert med åtte priser, og det gildeste var gullet i PR for «Loyal Tees», jobben de gjorde for Kaizers Orchestra da bandet skulle annonsere en comeback-turné nesten 10 år etter at de ga seg.

I Veldedig-kategorien gikk gullet til Publicis Kitchen og deres «Dumpster Deli Dagligvare» for Fremtiden i våre hender.

I Audio gikk gullet til Trigger og jobben «For the love of sound – Skandinavias mest popluære hørselstest» som ble laget for Samsung Nordic.

Gullet i Print gikk i år til Haugesund, nærmere bestemt byrået TADA og deres kampanje «Hem-Heim-Him-Hjem» for for Kystbussen.

IMG 2086 kopi
IMG 2092 kopi
IMG 2078 kopi
IMG 2071 kopi
Jobo Engh gikk til topps i Student – Design. Foto: Stine Østby
IMG 2075 kopi

Elverøy og Røthe ble Årets student

Det er to studentkategorier i Gullblyanten, Kommunikasjon og Design, og i førstnevnte ble gullet tatt av Kristiania, Westerdals-teamet Simen Elverhøy og Baard Røthe for arbeidet «StatiSticks» for DoTheGreenThing. Røthe og Elverøy vant på toppen av det hele hederstittelen Årets student og en gavesjekk.

Det ble også utdelt bronse i Student - Kommunikasjon til «Chant a lingo» av Nicolai Vogsted Drange og Gard Bekk Wanderoy fra Kristiania, Westerdals.

Design-delen ble vunnet av Jobo Engh for «Pretty Ugly: The Charm of Unconscious Aesthetic Misconduct», også han westerdøl.

Se alle vinnerne her

Her er samtlige av vinnerjobbene i Gullblyanten 2022, minus spesialprisene:

  • Grand Prix: «Urban Miner» av NORD DDB for Elkjøp Nordic

Aktivering:

  • Gull: «Urban Miner» av NORD DDB for Elkjøp Nordic
  • Sølv: «Velkommen Babyboom» av TRY for IKEA
  • Bronse: «Brukt-VM» av Morgenstern for FINN.no
  • Bronse: «IKEA X Vipps» av TRY for IKEA og Vipps
  • Diplom: «Navnelapper» av Morgenstern for FINN.no
  • Diplom: «Take Away Your Take Away» av NORD DDB for McDonald’s

Audio:

  • Gull: «For the love of sound – Skandinavias mest popluære hørselstest» av Trigger Oslo for Samsung Nordic
  • Bronse: «5 ting på G» av av TRY for Telia
  • Diplom: «Reiseleder Kjell» av Morgenstern for FINN reise

Digitalt og sosialt:

  • Gull: «Urban Miner» av NORD DDB for Elkjøp Nordic
  • Sølv: «Loyal Tees» av Anorak NoA og Sesong 1 for Kaizers Orchestra

Effekt:

Film:

Håndverk:

Identitet:

  • Gull: «Innom» av TRY for Reitan Retail
  • Sølv: «NRK – visuell identitet» av ANTI for NRK
  • Bronse: «Peer Gynt» av TRY for kulturfestivalen Peer Gynt
  • Diplom: «Naturhistorisk museum» av Bleed for Universitetet i Oslo

Integrert:

  • Gull: «Take Away Your Take Away» av NORD DDB for McDonald’s
  • Sølv: «Das Chair» for Volkswagen nyttekjøretøy av TRY
  • Sølv: «Urban Miner» av NORD DDB for Elkjøp Nordic
  • Diplom: «Mandag» av Morgenstern for FINN.no

Media:

  • Gull: «Navnelapper» av Morgenstern for FINN.no
  • Sølv: «Cecilie – Kvinne med uhelbredelig brystkreft» av TRY for Pfizer Norge
  • Bronse: «Ekko i juryrommet» av WAL for Ekko Agency
  • Diplom: «Mobilsmitte» av Morgenstern for Boots apotek
  • Diplom: «The Proud Forecast» av TRY for TV 2

Onlinefilm:

Pakningsdesign:

PR:

  • Gull: «Loyal Tees» av Anorak NoA & Sesong 1 for Kaizers Orchestra
  • Sølv: «Das Chair» av TRY for Volkswagen Nyttekjøretøy

Print:

  • Gull: «Hem-Heim-Him-Hjem» av Tada for Kystbussen
  • Sølv: «The Life Collection 2022» av TRY for IKEA
  • Bronse: «Take Away Your Take Away» av NORD DDB for McDonald’s

Produkter eller tjenester:

  • Gull: «Urban Miner» av NORD DDB for Elkjøp Nordic
  • Sølv: «Navnelapper» av Morgenstern for FINN
  • Bronse: «Velkommen Babyboom» av TRY for IKEA

Utendørs & Omgivelser

  • Gull: «Brukt-VM» av Morgenstern for FINN
  • Sølv: «IKEA x Vipps» av TRY for IKEA og Vipps
  • Diplom: «Misunnelig speaker» av Anorak NoA for Bertel O. Steen
  • Diplom: «no eXceptions» av ANTI for Swix
  • Diplom: «Take Away Your Take Away» av NORD DDB for McDonald’s

Veldedig:

Student design:

  • Gull: «Pretty Ugly: The Charm of Unconscious Aesthetic Misconduct» av Jobo Engh (Høyskolen Kristiania, Westerdals)

Student Kommunikasjon:

  • Gull: «StatiSticks» av Simen Elverhøy og Baard Røthe (Høyskolen Kristiania, Westerdals) for DoTheGreenThing
  • Bronse: «Chant a lingo» av Nicolai Vogsted Drange og Gard Bekk Wanderoy (Høyskolen Kristiania, Westerdals) for DuoLingo

Årets student:

  • Simen Elverhøy og Baard Røthe (Høyskolen Kristiania, Westerdals)