NORD DDB og «Urban Miner» til topps i Gullblyanten 2022
Kampanjen «Urban Miner» for Elkjøp Nordic vant Grand Prix og tre gull i Gullblyanten fredag kveld. Byrået bak, NORD DDB, ble mestvinnende i konkurransen med seks gull, men også TRY og Morgenstern kunne gå hjem med favner fulle av kreative priser.
Den kreative bransjens årlige helaftens prisutdeling foregikk fredag kveld på Oslo Plaza, der Per Kristian Voss Halvorsen og Alexander Gjersøe fra byrået Ring 2 ledet forestillingen for sjette gang.
En god jafs av kvelden gikk til å feire Grand Prix-vinneren «Urban Miner», kampanjen som benytter gamingmekanikken fra verdens største spill, Minecraft, for å få folk i hele Norden til å resirkulere gammel elektronikk hos Elkjøp. I tillegg til kveldens høyeste pris, mottok den tre gull (i Aktivering, Digitalt og sosialt og Produkter eller tjenester) samt bronse og sølv.
NORD DDB vant også to gull sammen med McDonald’s: i Effekt for kampanjen «Lokale støttespillere», og i Integrert for «Take Away Your Take Away». Gull ble det også på «Ice kan ingenting om unge» for mobiloperatøren Ice i Onlinefilm. Byrået vant 13 priser til sammen.
Populær arbeidsplass på fire hjul
TRY var byrået som fikk med seg den største premiebuketten fredag kveld, med hele 18 priser. Byrået vant gull i Håndverk for «Das Chair» for Volkswagen Nyttekjøretøy, en kontorstol som kan kjøre, har LED-lys, assistentsystemer og infotainment-system. TRY hevdet seg også innen design ved å vinne gullet i Identitet for butikkjeden Innom for Reitan Retail. I tillegg til to gull vant byrået hele ni sølv.
Morgenstern endte opp med 13 priser på den store kvelden, tre av dem var gull og alle laget for FINN. Byrået tok filmgullet med film-serien som utgjør kampanjen «Fiks ferdig», en ærlig kampanje om hvor mye pes bruktkjøp fort kan føre til. De vant også gull i Media med den nye medieflaten «Navnelapper», mens «Brukt-VM», et hyggeligere alternativ til Fotball-VM i Qatar, vant gullet i Utendørs & Omgivelser.
Gamle T-skjorter og lojale fans
Anorak NoA ble premiert med åtte priser, og det gildeste var gullet i PR for «Loyal Tees», jobben de gjorde for Kaizers Orchestra da bandet skulle annonsere en comeback-turné nesten 10 år etter at de ga seg.
I Veldedig-kategorien gikk gullet til Publicis Kitchen og deres «Dumpster Deli Dagligvare» for Fremtiden i våre hender.
I Audio gikk gullet til Trigger og jobben «For the love of sound – Skandinavias mest popluære hørselstest» som ble laget for Samsung Nordic.
Gullet i Print gikk i år til Haugesund, nærmere bestemt byrået TADA og deres kampanje «Hem-Heim-Him-Hjem» for for Kystbussen.
Elverøy og Røthe ble Årets student
Det er to studentkategorier i Gullblyanten, Kommunikasjon og Design, og i førstnevnte ble gullet tatt av Kristiania, Westerdals-teamet Simen Elverhøy og Baard Røthe for arbeidet «StatiSticks» for DoTheGreenThing. Røthe og Elverøy vant på toppen av det hele hederstittelen Årets student og en gavesjekk.
Det ble også utdelt bronse i Student - Kommunikasjon til «Chant a lingo» av Nicolai Vogsted Drange og Gard Bekk Wanderoy fra Kristiania, Westerdals.
Design-delen ble vunnet av Jobo Engh for «Pretty Ugly: The Charm of Unconscious Aesthetic Misconduct», også han westerdøl.
Se alle vinnerne her
Her er samtlige av vinnerjobbene i Gullblyanten 2022, minus spesialprisene:
- Grand Prix: «Urban Miner» av NORD DDB for Elkjøp Nordic
Aktivering:
- Gull: «Urban Miner» av NORD DDB for Elkjøp Nordic
- Sølv: «Velkommen Babyboom» av TRY for IKEA
- Bronse: «Brukt-VM» av Morgenstern for FINN.no
- Bronse: «IKEA X Vipps» av TRY for IKEA og Vipps
- Diplom: «Navnelapper» av Morgenstern for FINN.no
- Diplom: «Take Away Your Take Away» av NORD DDB for McDonald’s
Audio:
- Gull: «For the love of sound – Skandinavias mest popluære hørselstest» av Trigger Oslo for Samsung Nordic
- Bronse: «5 ting på G» av av TRY for Telia
- Diplom: «Reiseleder Kjell» av Morgenstern for FINN reise
Digitalt og sosialt:
- Gull: «Urban Miner» av NORD DDB for Elkjøp Nordic
- Sølv: «Loyal Tees» av Anorak NoA og Sesong 1 for Kaizers Orchestra
Effekt:
- Gull: «Lokale støttespillere» av NORD DDB for McDonald’s
- Sølv: «The Trash Collection 2021» av TRY for IKEA
- Bronse: «Land of the Unfree» av Anorak NoA for Amnesty International
- Diplom: «Størst av alt er kjærligheten – og effekten av den» av POL for Posten
- Diplom: «Take Away your Take Away» av NORD DDB for McDonald’s
Film:
- Gull: «Fiks ferdig» av Morgenstern for FINN.no
- Sølv: «Takk for lånet» av Anorak NoA for KLP
- Bronse: «Mandag» av Morgenstern for FINN.no
- Diplom: «5 ting på G» av TRY for Telia
Håndverk:
- Gull: «Das Chair» av TRY for Volkswagen Nyttekjøretøy
- Sølv: «Velkommen Babyboom» av TRY for IKEA
- Bronse: «Urban Miner» av NORD DDB for Elkjøp Nordic
- Diplom: «Cecilie – Kvinne med uhelbredelig brystkreft» av TRY for Pfizer Norge
- Diplom: «Dumpster Daily Dagligvare» av Publicis Kitchen for Framtiden i våre hender
- Diplom: «Reiseleder Kjell» av Morgenstern for FINN reise
- Diplom: «Save the Diginity» av POL for Save the Children
Identitet:
- Gull: «Innom» av TRY for Reitan Retail
- Sølv: «NRK – visuell identitet» av ANTI for NRK
- Bronse: «Peer Gynt» av TRY for kulturfestivalen Peer Gynt
- Diplom: «Naturhistorisk museum» av Bleed for Universitetet i Oslo
Integrert:
- Gull: «Take Away Your Take Away» av NORD DDB for McDonald’s
- Sølv: «Das Chair» for Volkswagen nyttekjøretøy av TRY
- Sølv: «Urban Miner» av NORD DDB for Elkjøp Nordic
- Diplom: «Mandag» av Morgenstern for FINN.no
Media:
- Gull: «Navnelapper» av Morgenstern for FINN.no
- Sølv: «Cecilie – Kvinne med uhelbredelig brystkreft» av TRY for Pfizer Norge
- Bronse: «Ekko i juryrommet» av WAL for Ekko Agency
- Diplom: «Mobilsmitte» av Morgenstern for Boots apotek
- Diplom: «The Proud Forecast» av TRY for TV 2
Onlinefilm:
- Gull: «Ice kan ingenting om unge» av NORD DDB for Ice
- Sølv: «Cecilie – Kvinne med uhelbredelig brystkreft» av TRY for Pfizer Norge
- Bronse: «Trolig Norges dyreste avis å ikke abonnere på» av Anorak NoA for Dagens Næringsliv
- Diplom: «Fiks ferdig jul» av Morgenstern for FINN.no
Pakningsdesign:
- Diplom: «Red Snapper – Everybody is Somebody» av ANTI for Lo Recording
PR:
- Gull: «Loyal Tees» av Anorak NoA & Sesong 1 for Kaizers Orchestra
- Sølv: «Das Chair» av TRY for Volkswagen Nyttekjøretøy
Print:
- Gull: «Hem-Heim-Him-Hjem» av Tada for Kystbussen
- Sølv: «The Life Collection 2022» av TRY for IKEA
- Bronse: «Take Away Your Take Away» av NORD DDB for McDonald’s
Produkter eller tjenester:
- Gull: «Urban Miner» av NORD DDB for Elkjøp Nordic
- Sølv: «Navnelapper» av Morgenstern for FINN
- Bronse: «Velkommen Babyboom» av TRY for IKEA
Utendørs & Omgivelser
- Gull: «Brukt-VM» av Morgenstern for FINN
- Sølv: «IKEA x Vipps» av TRY for IKEA og Vipps
- Diplom: «Misunnelig speaker» av Anorak NoA for Bertel O. Steen
- Diplom: «no eXceptions» av ANTI for Swix
- Diplom: «Take Away Your Take Away» av NORD DDB for McDonald’s
Veldedig:
- Gull: «Dumpster Deli Dagligvare» av Publicis Kitchen for Framtiden I Våre Hender
- Sølv: «Land of the Unfree» av Anorak NoA for Amnesty International
- Sølv: «Vindusaksjonen – Bak lukkede gardiner» av Anorak NoA for Fontenehus Norge
- Bronse: «Husk dongtvang!» av Per Høj for Helseutvalget
Student design:
- Gull: «Pretty Ugly: The Charm of Unconscious Aesthetic Misconduct» av Jobo Engh (Høyskolen Kristiania, Westerdals)
Student Kommunikasjon:
- Gull: «StatiSticks» av Simen Elverhøy og Baard Røthe (Høyskolen Kristiania, Westerdals) for DoTheGreenThing
- Bronse: «Chant a lingo» av Nicolai Vogsted Drange og Gard Bekk Wanderoy (Høyskolen Kristiania, Westerdals) for DuoLingo
Årets student:
- Simen Elverhøy og Baard Røthe (Høyskolen Kristiania, Westerdals)