Jevnt i toppen på et pristungt Gullblyanten 2021

«Tusen spørsmål til de tusen hjem», fosterhjem-kampanjen fra Bufdir av Atyp, vant fire gull fredag kveld, mens Postens «When Harry met Santa» av POL ble belønnet med konkurransen høyeste valør, Grand Prix. Morgenstern kronet premiefangsten sin med tre gull, og i tillegg forsynte NORD DDB, Anorak og ANTI seg grådig av premiebordet. Hele elleve byråer vant gull i årets konkurranse.

Grand Prix 4
POL tar i mot Grand Prix for Posten-filmen «When Harry met Santa». Foto: Tor Lie

Reklame- og designbransjens årlige helaftens prisutdeling, Gullblyanten 2021 foregikk fredag kveld på The Hub i Oslo sentrum, knapt seks måneder etter forrige, covid-utsatte Gullblyanten 2020 ble arrangert. Som kontrast til fjorårets noe prisfattige fangst på 52, ble det delt ut 71 priser i år, i tillegg til Brings DM-pris, Kreativt Forums Kundepris, Amedias Markeds «Tett På», Young Lions Film og Student-prisene samt Årets Gullmikk fra P4 og Bauer Media. Som i fjor var det Tom Aksel Mathisen og Halvard Djupvik Smedsrud som ledet showet som konferansierer.

Da Posten møtte POL og vant Grand Prix

Den ypperste prisvaløren, Grand Prix, har ikke blitt delt ut siden Gullblyanten 2018, men i år ble altså Gullblyant-juryen enige om hvilken jobb som var den desidert beste: «When Harry Met Santa», Postens bejublede kjærlighetsfilm fra julen 2021. I tillegg til GP vant jobben også gull i Onlinefilm og bronse i Håndverk. Ideen springer ut fra innsikten om at det er 50 år siden det ikke lenger var straffbart å være homofil i Norge. Kampanjen er utviklet av POL og produsert av B-Reel Films med regissør Sacarias Kiusalaas.

Grand Prix 2
Store følelser var i sving da POL og Posten vant Grand Prix fredag kveld. Foto: Tor Lie
Grand Prix 3
Grand Prix 5
Grand Prix 6
Grand Prix 1

Atyp fikk med seg merkevarer på Bufdir-dugnad

For kveldens firedoblede gullvinner, «Tusen spørsmål til de tusen hjem» av Atyp for Bufdir, var målet å nå familiene i situasjoner der de samles, for å få til en diskusjon om å ha fosterbarn i familien. Kampanjen var tildels tradisjonell, men den største og viktigste delen var den omfattende dugnaden som en rekke norske merkevarer bidro til gjennom å la Bufdir få stille spørsmål direkte på deres produkt- og, kommunikasjonsflater. Arbeidet vant til sammen seks priser, gull i Aktivering, gull i Effekt, gull i Media og Gull i PR, i tillegg til et bronse i Print og et diplom i Integrert.

Gull Pr Atyp 1
Atyp mottar gull i PR for BNufdir-kampanjen «Tusen spørsmål til de tusen hjem», et av fire gull kampanjen mottok fredag kveld. Foto: Tor Lie
Gull Pr Atyp 2
Gull Aktivering 1
Gull i Aktivering for «Tusen spørsmål til de tusen hjem». Foto: Tor Lie
Gull Effekt
Gull i Effekt for «Tusen spørsmål til de tusen hjem». Foto: Tor Lie
Gull Media 3
Gull i Media til Bufdir og Atyp. Foto: Tor Lie
Gull Aktivering 1
Gull i Aktivering til Atyp og Bufdir. Foto: Tor Lie

Fra lynrask gutteroms-respons til alternativt Munch-museum

Finn.no og Morgenstern gikk hjem med en stor favn med priser, åtte stykker fordelt på fire arbeider: «Fredagsklokken», som vant gull i Håndverk, sølv i i Produkter eller tjenester og diplom i integrert, var en konkurranse om å vinne en spesialdesignet klokke som bare viser hvor lenge det er til fredag. «Finngolf», som vant gull i Utendørs & Omgivelser og diplom i Print, var en superresponsiv utendørsløsning utenfor Stortinget i forbindelse med Kjell Ingolf Ropstads gutterom-skandale, «FINN Munch», som vant sølv i Utendørs & Omgivelser og sølv i Aktivering, var et alternativt Munch-museum med Munch-skatter fra FINN Torget, mens radiojobben «Hvor lenge er det til fredag» for FINN Jobb vant diplom i Audio.

Morgenstern vant i tillegg gullet i filmkategorien med Widerøe-kampanjen «Verdens vakreste sted», som demonstrer hvor stolte nordmenn er av byen eller bygda vi bor i eller kommer fra.

Gull Haandverk 3
Morgenstern vinner gull i Håndverk for Finn.no med «Fredagsklokken». Foto: Tor Lie
Gull Haandverk 5
Gull Film 2
Widerøe og Morgenstern vant gullet i filmkategorien med kampanjen «Verdens vakreste sted». Foto: Tor Lie
Gull Film 1
Gull Utendors Omgivelser 1
Morgenstern vinner gull i Utendørs & Omgivelser for «Finngolf» for Finn.no. Foto: Tor Lie
Gull Utendors Omgivelser 3

Ikke spis og kjør

To gull ble det også på McDonald’s og NORD DDB med kampanjen «Eyes on the Fries», som ble sluppet under pandemien, da mange av gjestene hadde flyttet seg fra restauranten til Drive-Thru. Arbeidet ble belønnet med gull i Integrert og gull i Print, samt bronse i Utendørs & Omgivelser. McDonald’s og DDB vant også diplom i Effekt for caset «Stolte produsenter av «Junkfood»».

Gull Print 1
NORD DDB og McDonald's mottar gull i Print for «Eyes on the Fries». Foto: Tor Lie
Gull Print 2
Gull Integrert 1
NORD DDB mottar gull i Integrert for McDonald's-jobben «Eyes on the Fries». Foto: Tor Lie
Gull Integrert 3

Sats er en nykommer i Gulblyanten-sammenheng, men med Anorak på laget debuterte de friskt med både gull, sølv og diplom for henholdsvis «Walk & Talk» i Produkt eller tjenester, «No Brainer» i Media og «Happy New Habit» i Integrert.

Forskningsdagene er heller ingen gjenganger i Gullblyanten, men med ANTI vinner de i år gull i Audio og bronse i Digitalt & Sosialt for jobben «AI vs ARY», der man lot kunstig intelligens komponere artisten Arys nye låt.

Gull Produkter Tjenester 1
Anorak og Sats vinner gull i Produkt eller tjenester for «Walk & Talk».
Gull Produkter Tjenester 3
Gull Audio
ANTI vinner gull i Audio for «AI vs ARY» for Forskningsdagene. Foto: Tor Lie
Gull Audio 1

«Mangfold» søkte alle jobbene på FINN

IMDi (Integrerings- og Mangfoldsdirektoratet) vant et gull i Digital & Sosialt for «Mangfold med stor M», kampanjen der Tante Randi Reklamebyrå spredde ordet om IMDis stimuleringsordning for større mangfold i bedrifter. Det gjorde de ved å opprette personen Mangfold, lage verdens beste CV, og la denne søke på alle de 2000 ledige jobbene som lå på Finn.no.

Lettpåvirkelig identitet

Reklamekollektivet vinner i år sitt første Gullblyanten-gull med sin visuelle identitet for Kulturhuset i Bergen, der de har brukt teknologiske verktøy til å lage et generativt designsystem som påvirkes av ytre omgivelser.

Gull Digitalt Sosialt 3
Tante Randi Reklamebyrå vinner gull i Digital & Sosialt med «Mangfold med stor M» for IMDi. Foto: Tor Lie
Gull Digitalt Sosialt 5
Gull Identitet
Reklamekollektivet vinner gull i Identitet for Kulturhuset i Bergen. Foto: Tor Lie
Gull Identitet 3

Gullet i Pakningsdesign gikk til Neue Design Studio og deres design for tekstilprodusenten Aclima, der målsetningen var å «lage den best mulige emballasjeløsningen for våre kunder – og oss selv». Mål oppnådd.

Gullet i PR gikk til FUSE og Amnesty International, som sammen med Tromsø Idrettslag lanserte verdens første drakt med integrert QR-kode for et profesjonelt lag, et samarbeidsprosjekt for å rette søkelys på sportsvasking generelt, og VM i Qatar spesielt.

Hyper vant gull i den nylig omdøpte kategorien Veldedig (tidl. Ikke-kommersiell) på vegne av Nasjonalt kompetansesenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) med kampanjen «Quizen som kan redde liv».

Gull Pakningsdesign
Designer Umer Ahmed i Neue Design Studio tar i mot gullet i Pakningsdesign for tekstilprodusenten Aclima. Foto: Tor Lie
Gull Pakningsdesign 1
Gull PR
Gull i PR til Fuse og og Amnesty International. Foto: Tor Lie
Gull PR 1
Gull Veldedig 3
Hyper vant gull i Veldedig for Nasjonalt kompetansesenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) med kampanjen «Quizen som kan redde liv». Foto: Tor Lie
Gull Veldedig 5

Øvrige sølv, bronse og diplom

POL og Bergans vant to sølv for «Save the Seasons» i kategoriene Håndverk og Integrert, IKEA og TRY vant sølv i Print og bronse i Film for «The Trash Collection 2021», Kondomeriet og POL vant sølv i Film for «Det er mange måter å komme på», Storytel og Atyp vant sølv i Audio for radiokampanjen «Lytt deg bort», Maja og Morgenstern vant sølv i Effekt for caset «Hvordan Maja snakket rett fra levra, og lot merkevare og kreativitet lede kommunikasjonen fra dag én», DNB og POL vant sølv for «Ditt Økonomiske DNA» i Digitalt & Sosialt, ANTI vant sølv i Identitet for sin identitet for Universitetsforlaget, Anorak vant sølv i Onlinefilm på vegne av Avonova Assist og jobben «Helt ærlige firmanavn», SMFB vant sølv i Pakningsdesign for OnklP & De Fjerne Slektningene / Henrik Bhrama, WAL (We Are Live) vant sølv i Veldedig sammen med Stiftelsen Organdonasjon for «Livet på pause».

Solv Integrert
POL mottar sølv i Integrert for «Save the seasons» for Bergans. Foto: Tor Lie
Solv Haandverk POL
POL mottar sølv i Håndverk for «Save the seasons» for Bergans. Foto: Tor Lie
Solv Print
TRY mottar sølv for IKEAs «The Trash Collection 2021». Foto: Tor Lie
Solv Film
POL mottar sølv i Film for «Det er mange måter å komme på». Foto: Tor Lie
Solv Audio 2
Atyp mottar sølv i Audio for radiokampanjen «Lytt deg bort». Foto: Tor Lie
Solv Effekt 1
Maja og Morgenstern mottar sølv i Effekt. Foto: Tor Lie
Solv Digitalt Sosialt
DNB og POL vant sølv for «Ditt Økonomiske DNA» i Digitalt & Sosialt. Foto: Tor Lie
Solv Identitet
ANTI mottar sølvet i Identitet for Universitetsforlaget. Foto: Tor Lie
Solv Onlinefilm 1
Anorak vinner sølv i Onlinefilm for «Helt ærlige firmanavn». Foto: Tor Lie
Solv Pakningsdesign
SMFB mottar sølv i Pakningsdesign for jobben med OnklP & De fjerne slektningene. Foto: Tor Lie
Solv Veldedig Publicis
WAL vinner sølv i Veldedig for «Livet på pause» for Stiftelsen Organdonasjon. Foto: Tor Lie

Med «Hullevisa» for NAF vant ANTI et bronse i Håndverk, diplom i Aktivering og et diplom i Audio, i tillegg til Brings høythengende DM-pris, med «Deg X Fretex» vant Anorak to bronse, i Aktivering og Integrert, Audi Norge og POL vant bronse i PR og et diplom i Digitalt & Sosialt for «Don't hate. Imitate – The Super Bowl Clapback», Anorak og Stalltips vant bronse i Utendørs & Omgivelser og diplom i Media for «We’re on a Boat», NTNU Vitenskapsmuseet og TRY vant en bronse i Identitet, Diplom-Is og POL vant en bronse i Effekt for caset «De som vet, de vet», KIA og Per Høj vant en bronse i Audio for «Lynrask levering», Honningcentralen og Atyp vant bronse i Effekt for caset «Hvordan lage buzz for en liten gul boks?», MOS vant bronse for Propr i Onlinefilm for «Kanskje like greit å selge boligen selv», Publicis Kitchen vant bronse for Rosa Sløyfe i Veldedig for «Husk å kjenne etter», Publicis Kitchen vant et bronse for Av-og-til i Veldedig for «Skål, barna!».

Bronse Haandverk Anti
ANTI mottar bronse i Håndverk for «Hullevisa». Foto: Tor Lie
Bronse Aktivering
Anorak mottar bronse i Aktivering for «Deg X Fretex». Foto: Tor Lie
Bronse Integrert
Anorak mottar bronse i Integrert for «Deg X Fretex». Foto: Tor Lie
Bronse PR
POL mottar bronse i PR for Audi-jobben «Don' Hate. Imitate: The Superbowl Clapback». Foto: Tor Lie
Bronse Utendors Omgivelser Anorak
Anorak mottar bronse i Utendørs & Omgivelser for «We’re on a Boat». Foto: Tor Lie
Bronse Identitet
TRY mottar bronse i Identitet for NTNU Vitenskapsmuseet. Foto: Tor Lie
Bronse Effekt
Diplom-Is og POL mottar bronse i Effekt. Foto: Tor Lie
Bronse Audio
KIA og Per Høj mottar bronse i Audio for «Lynrask levering». Foto: Tor Lie
Bronse Effekt Atyp
Atyp mottar bronse for Honningcentralen i Effekt. Foto: Tor Lie
Bronse Onlinefilm
MOS mottar bronse for Propr i Onlinefilm. Foto: Tor Lie
Bronse Veldedig Publicis 1
Publicis Kitchen for Av-og-til mottar bronse i Veldedig for «Skål, barna!». Foto: Tor Lie
Bronse Veldedig 1
Publicis Kitchen mottar bronse for Rosa Sløyfe i Veldedig. Foto: Tor Lie

Alexander Reklamebyrå og Kiwi vant diplom i Film for «Stork Squad», WAL vant diplom for Ekko Agency i Media med «Vurder norskprodusert musikk», ANTI vant diplom for Nobels Fredssenter i Onlinefilm for «De som lytter, flytter verden», Los & Co vant diplom i Håndverk for Hurtigruten Expeditions med «Discover with Us», TRY og Sweco Norge vant diplom i Håndverk for «Sweco 100 år», Skatteetaten og TRY vant diplom i Onlinefilm for «Money Back on the Skætt», Anorak og XXL vant diplom i Onlinefilm for «The Hunt», ANTI og Blå Kors vant diplom i Veldedig for «Tålmodighetsprøven», Anorak og Amnesty International vant diplom i Veldedig for «The Land of Absurdity».

Diplom Film
Fantefilm-duoen Henrik Sander og André Koot tar i mot diplomet i Film på vegne av Alexander Reklamebyrå og Kiwi. Foto: Tor Lie
Diplom Media
WAL mottar diplom i Media. Foto: Tor Lie
Diplom Onlinefilm
ANTI mottar diplom i Onlinefilm. Foto: Tor Lie
Diplom Onlinefilm Anorak
Anorak mottar diplom i Onlinefilm. Foto: Tor Lie
Diplom Haandverk
Los & Co mottar diplom i Håndverk for Hurtigruten. Foto: Tor Lie
Diplom Haandverk Try
TRY mottar diplom i Håndverk for «Sweco 100 år». Foto: Tor Lie
Diplom Onlinefilm Try
TRY mottar diplom i Onlinefilm for Skatteetaten. Foto: Tor Lie
Diplom Veldedig
Anorak mottar diplom i Veldedig for Amnesty International. Foto: Tor Lie

Medaljefordeling

  • ATYP: 4 gull, 1 sølv, 2 bronse, 1 diplom
  • POL: Grand Prix, 1 gull, 4 sølv, 3 bronse, 1 diplom
  • Morgenstern: 3 gull, 4 sølv, 3 diplom
  • NORD DDB: 2 gull, 1 bronse, 1 diplom
  • Anorak: 1 gull, 2 sølv, 3 bronse, 4 diplom
  • ANTI: 1 gull, 1 sølv, 2 bronse, 4 diplom (+ Brings DM)
  • Hyper: 1 gull
  • Fuse: 1 gull
  • Neue: 1 gull
  • Tante Randi: 1 gull
  • Reklamekollektivet: 1 gull
  • TRY: 1 sølv, 2 bronse, 2 diplom
  • WAL: 1 sølv, 1 diplom
  • SMFB: 1 sølv
  • Publicis Kitchen: 2 bronse
  • Per Høj: 1 bronse
  • Mos: 1 bronse
  • Alexander Reklamebyrå: 1 diplom
  • Los & Co: 1 diplom

Det ble delt ut 19 diplom, 18 bronse, 16 sølv og 18 gull.

Artikkelen blir oppdatert med flere bilder av kveldens mange vinnere.