Jevnt i toppen på et pristungt Gullblyanten 2021
«Tusen spørsmål til de tusen hjem», fosterhjem-kampanjen fra Bufdir av Atyp, vant fire gull fredag kveld, mens Postens «When Harry met Santa» av POL ble belønnet med konkurransen høyeste valør, Grand Prix. Morgenstern kronet premiefangsten sin med tre gull, og i tillegg forsynte NORD DDB, Anorak og ANTI seg grådig av premiebordet. Hele elleve byråer vant gull i årets konkurranse.

Reklame- og designbransjens årlige helaftens prisutdeling, Gullblyanten 2021 foregikk fredag kveld på The Hub i Oslo sentrum, knapt seks måneder etter forrige, covid-utsatte Gullblyanten 2020 ble arrangert. Som kontrast til fjorårets noe prisfattige fangst på 52, ble det delt ut 71 priser i år, i tillegg til Brings DM-pris, Kreativt Forums Kundepris, Amedias Markeds «Tett På», Young Lions Film og Student-prisene samt Årets Gullmikk fra P4 og Bauer Media. Som i fjor var det Tom Aksel Mathisen og Halvard Djupvik Smedsrud som ledet showet som konferansierer.
Da Posten møtte POL og vant Grand Prix
Den ypperste prisvaløren, Grand Prix, har ikke blitt delt ut siden Gullblyanten 2018, men i år ble altså Gullblyant-juryen enige om hvilken jobb som var den desidert beste: «When Harry Met Santa», Postens bejublede kjærlighetsfilm fra julen 2021. I tillegg til GP vant jobben også gull i Onlinefilm og bronse i Håndverk. Ideen springer ut fra innsikten om at det er 50 år siden det ikke lenger var straffbart å være homofil i Norge. Kampanjen er utviklet av POL og produsert av B-Reel Films med regissør Sacarias Kiusalaas.
Atyp fikk med seg merkevarer på Bufdir-dugnad
For kveldens firedoblede gullvinner, «Tusen spørsmål til de tusen hjem» av Atyp for Bufdir, var målet å nå familiene i situasjoner der de samles, for å få til en diskusjon om å ha fosterbarn i familien. Kampanjen var tildels tradisjonell, men den største og viktigste delen var den omfattende dugnaden som en rekke norske merkevarer bidro til gjennom å la Bufdir få stille spørsmål direkte på deres produkt- og, kommunikasjonsflater. Arbeidet vant til sammen seks priser, gull i Aktivering, gull i Effekt, gull i Media og Gull i PR, i tillegg til et bronse i Print og et diplom i Integrert.
Fra lynrask gutteroms-respons til alternativt Munch-museum
Finn.no og Morgenstern gikk hjem med en stor favn med priser, åtte stykker fordelt på fire arbeider: «Fredagsklokken», som vant gull i Håndverk, sølv i i Produkter eller tjenester og diplom i integrert, var en konkurranse om å vinne en spesialdesignet klokke som bare viser hvor lenge det er til fredag. «Finngolf», som vant gull i Utendørs & Omgivelser og diplom i Print, var en superresponsiv utendørsløsning utenfor Stortinget i forbindelse med Kjell Ingolf Ropstads gutterom-skandale, «FINN Munch», som vant sølv i Utendørs & Omgivelser og sølv i Aktivering, var et alternativt Munch-museum med Munch-skatter fra FINN Torget, mens radiojobben «Hvor lenge er det til fredag» for FINN Jobb vant diplom i Audio.
Morgenstern vant i tillegg gullet i filmkategorien med Widerøe-kampanjen «Verdens vakreste sted», som demonstrer hvor stolte nordmenn er av byen eller bygda vi bor i eller kommer fra.
Ikke spis og kjør
To gull ble det også på McDonald’s og NORD DDB med kampanjen «Eyes on the Fries», som ble sluppet under pandemien, da mange av gjestene hadde flyttet seg fra restauranten til Drive-Thru. Arbeidet ble belønnet med gull i Integrert og gull i Print, samt bronse i Utendørs & Omgivelser. McDonald’s og DDB vant også diplom i Effekt for caset «Stolte produsenter av «Junkfood»».
Sats er en nykommer i Gulblyanten-sammenheng, men med Anorak på laget debuterte de friskt med både gull, sølv og diplom for henholdsvis «Walk & Talk» i Produkt eller tjenester, «No Brainer» i Media og «Happy New Habit» i Integrert.
Forskningsdagene er heller ingen gjenganger i Gullblyanten, men med ANTI vinner de i år gull i Audio og bronse i Digitalt & Sosialt for jobben «AI vs ARY», der man lot kunstig intelligens komponere artisten Arys nye låt.
«Mangfold» søkte alle jobbene på FINN
IMDi (Integrerings- og Mangfoldsdirektoratet) vant et gull i Digital & Sosialt for «Mangfold med stor M», kampanjen der Tante Randi Reklamebyrå spredde ordet om IMDis stimuleringsordning for større mangfold i bedrifter. Det gjorde de ved å opprette personen Mangfold, lage verdens beste CV, og la denne søke på alle de 2000 ledige jobbene som lå på Finn.no.
Lettpåvirkelig identitet
Reklamekollektivet vinner i år sitt første Gullblyanten-gull med sin visuelle identitet for Kulturhuset i Bergen, der de har brukt teknologiske verktøy til å lage et generativt designsystem som påvirkes av ytre omgivelser.
Gullet i Pakningsdesign gikk til Neue Design Studio og deres design for tekstilprodusenten Aclima, der målsetningen var å «lage den best mulige emballasjeløsningen for våre kunder – og oss selv». Mål oppnådd.
Gullet i PR gikk til FUSE og Amnesty International, som sammen med Tromsø Idrettslag lanserte verdens første drakt med integrert QR-kode for et profesjonelt lag, et samarbeidsprosjekt for å rette søkelys på sportsvasking generelt, og VM i Qatar spesielt.
Hyper vant gull i den nylig omdøpte kategorien Veldedig (tidl. Ikke-kommersiell) på vegne av Nasjonalt kompetansesenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) med kampanjen «Quizen som kan redde liv».
Øvrige sølv, bronse og diplom
POL og Bergans vant to sølv for «Save the Seasons» i kategoriene Håndverk og Integrert, IKEA og TRY vant sølv i Print og bronse i Film for «The Trash Collection 2021», Kondomeriet og POL vant sølv i Film for «Det er mange måter å komme på», Storytel og Atyp vant sølv i Audio for radiokampanjen «Lytt deg bort», Maja og Morgenstern vant sølv i Effekt for caset «Hvordan Maja snakket rett fra levra, og lot merkevare og kreativitet lede kommunikasjonen fra dag én», DNB og POL vant sølv for «Ditt Økonomiske DNA» i Digitalt & Sosialt, ANTI vant sølv i Identitet for sin identitet for Universitetsforlaget, Anorak vant sølv i Onlinefilm på vegne av Avonova Assist og jobben «Helt ærlige firmanavn», SMFB vant sølv i Pakningsdesign for OnklP & De Fjerne Slektningene / Henrik Bhrama, WAL (We Are Live) vant sølv i Veldedig sammen med Stiftelsen Organdonasjon for «Livet på pause».
Med «Hullevisa» for NAF vant ANTI et bronse i Håndverk, diplom i Aktivering og et diplom i Audio, i tillegg til Brings høythengende DM-pris, med «Deg X Fretex» vant Anorak to bronse, i Aktivering og Integrert, Audi Norge og POL vant bronse i PR og et diplom i Digitalt & Sosialt for «Don't hate. Imitate – The Super Bowl Clapback», Anorak og Stalltips vant bronse i Utendørs & Omgivelser og diplom i Media for «We’re on a Boat», NTNU Vitenskapsmuseet og TRY vant en bronse i Identitet, Diplom-Is og POL vant en bronse i Effekt for caset «De som vet, de vet», KIA og Per Høj vant en bronse i Audio for «Lynrask levering», Honningcentralen og Atyp vant bronse i Effekt for caset «Hvordan lage buzz for en liten gul boks?», MOS vant bronse for Propr i Onlinefilm for «Kanskje like greit å selge boligen selv», Publicis Kitchen vant bronse for Rosa Sløyfe i Veldedig for «Husk å kjenne etter», Publicis Kitchen vant et bronse for Av-og-til i Veldedig for «Skål, barna!».
Alexander Reklamebyrå og Kiwi vant diplom i Film for «Stork Squad», WAL vant diplom for Ekko Agency i Media med «Vurder norskprodusert musikk», ANTI vant diplom for Nobels Fredssenter i Onlinefilm for «De som lytter, flytter verden», Los & Co vant diplom i Håndverk for Hurtigruten Expeditions med «Discover with Us», TRY og Sweco Norge vant diplom i Håndverk for «Sweco 100 år», Skatteetaten og TRY vant diplom i Onlinefilm for «Money Back on the Skætt», Anorak og XXL vant diplom i Onlinefilm for «The Hunt», ANTI og Blå Kors vant diplom i Veldedig for «Tålmodighetsprøven», Anorak og Amnesty International vant diplom i Veldedig for «The Land of Absurdity».
Medaljefordeling
- ATYP: 4 gull, 1 sølv, 2 bronse, 1 diplom
- POL: Grand Prix, 1 gull, 4 sølv, 3 bronse, 1 diplom
- Morgenstern: 3 gull, 4 sølv, 3 diplom
- NORD DDB: 2 gull, 1 bronse, 1 diplom
- Anorak: 1 gull, 2 sølv, 3 bronse, 4 diplom
- ANTI: 1 gull, 1 sølv, 2 bronse, 4 diplom (+ Brings DM)
- Hyper: 1 gull
- Fuse: 1 gull
- Neue: 1 gull
- Tante Randi: 1 gull
- Reklamekollektivet: 1 gull
- TRY: 1 sølv, 2 bronse, 2 diplom
- WAL: 1 sølv, 1 diplom
- SMFB: 1 sølv
- Publicis Kitchen: 2 bronse
- Per Høj: 1 bronse
- Mos: 1 bronse
- Alexander Reklamebyrå: 1 diplom
- Los & Co: 1 diplom
Det ble delt ut 19 diplom, 18 bronse, 16 sølv og 18 gull.
Artikkelen blir oppdatert med flere bilder av kveldens mange vinnere.