Diger lobørste fra IKEA vant Grand Prix i Gullblyanten

IKEA-jobben «The Bästis Billboard» av TRY vant Grand prix, et gull og en bronse i Gullblyanten fredag kveld. TRY ble også det mestvinnende byrået i konkurransen der også Anorak, ANTI og NORD DDB fikk med seg flust av priser.

232 A1425
TRY vant gullet i Integrert med «Livet er ikke en IKEA-katalog». Foto: Werner Juvik
WJ1 7503
Foto: Werner Juvik
232 A1151 1
Try mottar gull i Utendørs & omgivelser for «The Bästis Billboard». Foto: Werner Juvik
232 A1406
TRY mottar gull i Aktivering for Sats-jobben «No Pulse». Foto: Werner Juvik
WJ1 7658
TRY mottar Grand Prix i Gullblyanten 2023 for IKEAs «The Bästis Billboard». Foto: Werner Juvik
WJ1 7603
TRY mottar gull i Film lang i Gullblyanten 2023 for IKEAs «Spy». Foto: Werner Juvik

De kreative byråenes årlige prisutdeling foregikk i år på Konserthuset, hvor Ring 2-duoen Per Kristian Voss Halvorsen og Alexander Gjersøe ledet showet fra scenen for syvende gang.

De fikk titt og ofte besøk på scenen av fornøyde vinnerteam fra TRY, som blant annet tok i mot Grand Prix til IKEA for «The Bästis Billboard», en 6 meter lang og 2 meter høy utendørs lobørste som var montert på Majorstua T-banestasjon 17. mai i fjor, der festkledde folk fikk muligheten til å rulle seg lofrie. Jobben vant også gull i Utendørs & Omgivelser samt bronse i Media. Dette er, tro det eller ei, første Grand Prix byrået har vunnet i Gullblyanten siden valøren ble innført i 2011.

Der TRY ble mestvinnende byrå, ble også IKEA kveldens mest premierte kunde med gull i Integrert og sølv i Print for «Livet er ikke en IKEA-katalog», samt gull i Film Lang for «Spy» og sølv i Film kort for «Tiss» fra samme kampanje.

Byråets fjerde gull denne kvelden gikk til Sats og jobben «No Pulse» i Aktivering. Samme jobb var også den eneste som vant noe som helst i kategori for Produkter eller tjenester, et diplom. TRY vant også en bronse for Vitenskapsmuseet og et diplom for Telia.

Glupske nonner og følsomme skatere

Med sine tre gull fikk Anorak nest best uttelling bak TRY, og vant gull både i Film kort og i Håndverk for den humørfylte kampanjen «BankID på mobil forsvinner» som var laget i forbindelse med overgangen til BankID på app. Byrået kapret også gullet i Print med «Gode nyheter!» for Narvesen laget i forbindelse med Pressefrihetens dag. Byrået vant også to bronse og et diplom for Danske Bank for jobber hvor renteforhandlinger var i fokus. De vant i tillegg Gullmikken med «Varm et barn gjennom vinteren» for Redd Barna.

232 A1199 1
Anorak kapret gullet i Print med «Gode nyheter!» for Narvesen laget i forbindelse med Pressefrihetens dag. Foto: Werner Juvik
Anorak bankid
Anorak vant gull både i Film kort og i Håndverk for den humørfylte kampanjen «BankID på mobil forsvinner» som var laget i forbindelse med overgangen til BankID på app. Foto: Werner Juvik
232 A1373
Foto: Werner Juvik
Anorak gull print
Foto: Werner Juvik
WJ1 7067
Foto: Werner Juvik
WJ1 7344
Foto: Werner Juvik

Tre gull ble det også på ANTI, som vant gullet i Identitet for reposisjoneringen av merkevaren Ulvang for Brav Norway. De vant også gullet i Media med «Julekor-kapringen» for Coop Mega, der matkjedens lydlogo ble gjort så vakker som mulig. Byrået vant også gullet i Veldedig-kategorien med «Utfordringer på repeat» for FFO, om skolehverdagen for barn med funksjonsnedsettelser. Det ble også bronse og diplom for DEFA, samt et diplom for Forskningsrådet.

232 A1335 1
Anti vant gull for Ulvangs nye identitet. Foto: Werner Juvik
WJ1 7217
Foto: Werner Juvik
Anti
Anti vant gullet i Veldedig-kategorien med «Utfordringer på repeat» for FFO. Foto: Werner Juvik
Anti julekorkapring
Anti vant gullet i Media med «Julekor-kapringen» for Coop Mega. Foto: Werner Juvik
WJ1 7125
Foto: Werner Juvik

Jobben 7 av 10 ikke vil ha

McDonald’s og NORD DDB skapte godt med oppstuss i fjor med sin ærlige rekrutteringskampanje «7av 10» hvor de oppfordret målgruppa til å søke jobben de ifølge spørreundersøkelser ikke vil ha. Kampanjen vant gull i PR, sølv i Effekt og bronse i Håndverk. Det ble også gull i Audio på vegne av Ice med kampanjen «IceUng – Hvordan lage reklame uten dette digge trynet her lizom», som består av en rekke radiospotter og i tillegg en egen raplåt. De vant også sølv i Integrert for kampanjen «IceUng – Fortsatt på nett med Gen-Z», og en bronse i Tekst for «IceUng – Podcast». Det ble også sølv for «Felleskjøpet – Smaken av økt sjølforsyning» i Aktivering, som i tillegg vant Brings DM-Pris.

232 A1124 1
McDonald’s og NORD DDB vant gull i PR for rekrutteringskampanjen «7 av 10». Foto: Werner Juvik
Gull audio nord ddb
NORD DDB tok gullet i Audio på vegne av Ice med kampanjen «IceUng – Hvordan lage reklame uten dette digge trynet her lizom». Foto: Werner Juvik
WJ1 6984
Foto: Werner Juvik
Gull pr mcdonalds
Foto: Werner Juvik

I årets nye kategori for Tekst var det WAL som vant gullet med sin kampanje «Fantastisk rakst» for Komplett der kundeanmeldelser ble gjort til slagord. Wal vant også et diplom i Film kort for samme kampanje.

Publicis Kitchen fikk «bare» en utmerkelse fredag kveld, men det var til gjengeld gullet i Effekt for den hyppig prisbelønte «Dumpster Deli»-kampanjen for Framtiden i våre hender.

232 A1140 2
Gullet i den nye Tekst-kategorien gikk til WAL for Komplett. Foto: Werner Juvik
Gull wal tekst
Foto: Werner Juvik
Gull kitchen effekt
Publicis Kitchen vant gullet i Effekt. Foto: Werner Juvik
Kitchen gull effekt2
Foto: Werner Juvik

Må henta sjøl?!

Denne gangen ble det ikke gull på Morgenstern, men det ble likevel et pent knippe med priser fredag kveld: Sølv i både Film lang og Håndverk for «Må henta sjøl?!» for FINN, bronse for samme annonsør i Print for «Velkommen tilbake», bronse til «Shittybox» for Citybox Hotels i Digital & Sosialt, samt diplom i Veldedig for «Blodtabellen» for Røde Kors.

Andre prisvinnende byråer fredag kveld var Per Høj, Torny & Ingrid, Scandinavian Design Group, Pol, Hyper, Trigger, Ring 2 og Larssen Amaral, se fullstendig liste litt lenger ned.

Morgenstern solv handverk
Morgenstern vant sølv i Håndverk for FINN med «Må henta Sjøl?!». Foto: Werner Juvik
WJ1 7511
Morgenstern vant sølv i Film lang for FINN med «Må henta Sjøl?!». Foto: Werner Juvik
Per hoj media storebrand solv
Morgenstern vant diplom i Veldedig for «Blodtabellen» for Røde Kors. Foto: Werner Juvik
WJ1 7362
Per Høj vant sølv i Media og bronse i Aktivering for «Vend og Vinn» for Storebrand. Foto: Werner Juvik
Solv torny polse
Foto: Werner Juvik
Pol bronse film lang
Torny&Ingrid vant sølv i Utendørs & Omgivelser for «Pølsevev». Foto: Werner Juvik
Bronse pr trigger
Pol og Vy vant bronse i Film lang for «Hver tur teller». Foto: Werner Juvik
Bronse tekst hyper
Trigger vant bronse for Sparebanken Vest i PR for jobben «Jenter vil mer». Foto: Werner Juvik
WJ1 7582
Hyper vant bronse i tekst med «Sommerens viktigste vinanmeldelse» for Av-og-til. Foto: Werner Juvik

«Årets student» til Tage Hogness og Gjon Gjokaj

Det er to studentkategorier i Gullblyanten, Kommunikasjon og Design, og i førstnevnte ble gullet tildelt Tage Hogness og Gjon Gjokaj (Westerdals/Høyskolen Kristiania) for arbeidet «Spin the Conversation» for Heineken. Duoen vant på toppen av det hele hederstittelen Årets student og en gavesjekk.

I Student design ble det bare delt ut gull, og den gikk til Line Hestness (Høyskolen Kristiania) for Botanisk Hage Oslo.

Sølvet i Student kommunikasjon gikk til jobben «Preserve the smell» av Helene Solheim og Andrea Eikaas (Westerdals) for Little Trees.

Bronse i samme kategori gikk til «Make yourself a sandwich» av Tage Hogness, Ingrid Gulaker Skoglund, Gjon Gjokaj og Caroline Nøkleby Dammen (Westerdals/Høyskolen Kristiania) for Heinz.

Student kom gull og bronse
Tage Hogness og Gjon Gjokaj (foran) vant gullet i Student Kommunikasjon. Hele kvartetten på bildet, som var i det store utland da prisen ble delt ut fredag kveld, sto for jobben som vant bronse. Bak ser du Ingrid Gulaker Skoglund og Caroline Nøkleby Dammen. Foto: Werner Juvik
Student design
Gull i Student Design ble vunnet av Line Hestness (Høyskolen Kristiania). Foto: Werner Juvik
Stundent komm solv
Sølvet i Student kommunikasjon gikk til Helene Solheim (på bildet) og Andrea Eikaas (Westerdals). Foto: Werner Juvik
Toneog Idaprez
Jurypresidentene i Gullblyanten 2023: Tone Humblen og Ida Fjeldbraaten. Foto: Werner Juvik
Camilla
Byråleder i Morgenstern og styreleder i Kreativt Forum, Camilla Kim Kielland. Foto: Werner Juvik
Alx PK
Gullblyanten-konferansierer for 7. gang: Alexander Gjersøe og Per Kristian Voss Halvorsen. Foto: Werner Juvik
Reppen Solberg
Tidligere kreativt team i Atyp, Sigurd Solberg (DNB) og Kristoffer Reppen (JCP) forsøkte å skaffe seg gratisbilletter til kveldens arrangement ved å bli Gullblyanten-sponsorer. Foto: Werner Justad

Se alle vinnerne her

Her er samtlige av vinnerjobbene i Gullblyanten 2022, minus spesialprisene:

Aktivering:

Audio:

Digital & Sosialt:

  • Diplom: «Game for Guac» av ANTI for Forskningsrådet
  • Bronse: «Shittybox» av Morgenstern for Citybox Hotels

Effekt:

Film kort:

Film lang:

Håndverk:

  • Diplom: «Hør min tinnitus» av Ring 2 for HLF (Hørselshemmedes Landsforbund)
  • Bronse: «McDonald's – 7 av 10» av Nord DDB for McDonald’s
  • Sølv: «Må henta sjøl?!» av Morgenstern for FINN

Identitet:

  • Diplom: «Ogoori: Impact objects turnin the tides on ocean plastic» av Larssen Amaral for Ogoori AS
  • Bronse: «Identitet for Vitenskapsmuseet» av TRY Design for NTNU
  • Sølv: «Identitet for Mjøl» av Scandinavian Design Group for Mjøl
  • Gull: «Ulvang Identitet» av ANTI for Brav Norway AS

Integrert:

  • Bronse: «Ferdig forhandlet rente» av Anorak for Danske Bank
  • Sølv: «IceUng – Fortsatt på nett med Gen-Z» av NORD DDB for ice
  • Gull: «Livet er ikke en IKEA-katalog» av TRY for IKEA

Media:

  • Bronse: «The BÄSTIS Billboard» av TRY for IKEA
  • Sølv: «Vend og vinn» av Per Høj for Storebrand
  • Gull: «Julekor-kapringen» av ANTI for Coop Mega

PR:

  • Bronse: «Jenter Vil Mer» av Trigger for Sparebanken Vest
  • Gull: «McDonald's – 7 av 10» av Nord DDB for McDonald’s
Print:

  • Bronse: «Velkommen tilbake» av Morgenstern for FINN.no
  • Sølv: «Livet er ikke en IKEA-katalog» av TRY for IKEA
  • Gull: «Gode nyheter!» av Anorak for Narvesen
Produkter eller tjenester:

  • Diplom: «No Pulse» av TRY for SATS

Tekst:

  • Bronse: «Sommerens viktigste vinanmeldelse» av Hyper for Av-og-til
  • Bronse: «IceUng – Podcast» av Nord DDB for Ice
  • Gull: «Fantastisk rakst» av WAL for Komplett

Utendørs & Omgivelser:

  • Diplom: «Huet Å Ræva» av TRY for Telia
  • Sølv: «Pølsevev» av Torny&Ingrid for Pedagogstudentene
  • Gull: «The BÄSTIS Billboard» av TRY for IKEA

Veldedig:

Student Design:

  • Gull: Botanisk Hage Oslo av Line Hestness (Høyskolen Kristiania) for Botanisk Hage Oslo

Student kommunikasjon:

  • Bronse: «Make yourself a sandwich» av Tage Hogness, Ingrid Gulaker Skoglund, Gjon Gjokaj og Caroline Nøkleby Dammen (Westerdals) for Heinz
  • Sølv: «Preserve the smell» av Helene Solheim og Andrea Eikaas (Westerdals) for Little Trees
  • Gull: «Spin the conversation» av Tage Hogness og Gjon Gjokaj (Westerdals) for Heineken

Flere saker om Gullblyanten 2023: