Diger lobørste fra IKEA vant Grand Prix i Gullblyanten
IKEA-jobben «The Bästis Billboard» av TRY vant Grand prix, et gull og en bronse i Gullblyanten fredag kveld. TRY ble også det mestvinnende byrået i konkurransen der også Anorak, ANTI og NORD DDB fikk med seg flust av priser.
De kreative byråenes årlige prisutdeling foregikk i år på Konserthuset, hvor Ring 2-duoen Per Kristian Voss Halvorsen og Alexander Gjersøe ledet showet fra scenen for syvende gang.
De fikk titt og ofte besøk på scenen av fornøyde vinnerteam fra TRY, som blant annet tok i mot Grand Prix til IKEA for «The Bästis Billboard», en 6 meter lang og 2 meter høy utendørs lobørste som var montert på Majorstua T-banestasjon 17. mai i fjor, der festkledde folk fikk muligheten til å rulle seg lofrie. Jobben vant også gull i Utendørs & Omgivelser samt bronse i Media. Dette er, tro det eller ei, første Grand Prix byrået har vunnet i Gullblyanten siden valøren ble innført i 2011.
Der TRY ble mestvinnende byrå, ble også IKEA kveldens mest premierte kunde med gull i Integrert og sølv i Print for «Livet er ikke en IKEA-katalog», samt gull i Film Lang for «Spy» og sølv i Film kort for «Tiss» fra samme kampanje.
Byråets fjerde gull denne kvelden gikk til Sats og jobben «No Pulse» i Aktivering. Samme jobb var også den eneste som vant noe som helst i kategori for Produkter eller tjenester, et diplom. TRY vant også en bronse for Vitenskapsmuseet og et diplom for Telia.
Glupske nonner og følsomme skatere
Med sine tre gull fikk Anorak nest best uttelling bak TRY, og vant gull både i Film kort og i Håndverk for den humørfylte kampanjen «BankID på mobil forsvinner» som var laget i forbindelse med overgangen til BankID på app. Byrået kapret også gullet i Print med «Gode nyheter!» for Narvesen laget i forbindelse med Pressefrihetens dag. Byrået vant også to bronse og et diplom for Danske Bank for jobber hvor renteforhandlinger var i fokus. De vant i tillegg Gullmikken med «Varm et barn gjennom vinteren» for Redd Barna.
Tre gull ble det også på ANTI, som vant gullet i Identitet for reposisjoneringen av merkevaren Ulvang for Brav Norway. De vant også gullet i Media med «Julekor-kapringen» for Coop Mega, der matkjedens lydlogo ble gjort så vakker som mulig. Byrået vant også gullet i Veldedig-kategorien med «Utfordringer på repeat» for FFO, om skolehverdagen for barn med funksjonsnedsettelser. Det ble også bronse og diplom for DEFA, samt et diplom for Forskningsrådet.
Jobben 7 av 10 ikke vil ha
McDonald’s og NORD DDB skapte godt med oppstuss i fjor med sin ærlige rekrutteringskampanje «7av 10» hvor de oppfordret målgruppa til å søke jobben de ifølge spørreundersøkelser ikke vil ha. Kampanjen vant gull i PR, sølv i Effekt og bronse i Håndverk. Det ble også gull i Audio på vegne av Ice med kampanjen «IceUng – Hvordan lage reklame uten dette digge trynet her lizom», som består av en rekke radiospotter og i tillegg en egen raplåt. De vant også sølv i Integrert for kampanjen «IceUng – Fortsatt på nett med Gen-Z», og en bronse i Tekst for «IceUng – Podcast». Det ble også sølv for «Felleskjøpet – Smaken av økt sjølforsyning» i Aktivering, som i tillegg vant Brings DM-Pris.
I årets nye kategori for Tekst var det WAL som vant gullet med sin kampanje «Fantastisk rakst» for Komplett der kundeanmeldelser ble gjort til slagord. Wal vant også et diplom i Film kort for samme kampanje.
Publicis Kitchen fikk «bare» en utmerkelse fredag kveld, men det var til gjengeld gullet i Effekt for den hyppig prisbelønte «Dumpster Deli»-kampanjen for Framtiden i våre hender.
Må henta sjøl?!
Denne gangen ble det ikke gull på Morgenstern, men det ble likevel et pent knippe med priser fredag kveld: Sølv i både Film lang og Håndverk for «Må henta sjøl?!» for FINN, bronse for samme annonsør i Print for «Velkommen tilbake», bronse til «Shittybox» for Citybox Hotels i Digital & Sosialt, samt diplom i Veldedig for «Blodtabellen» for Røde Kors.
Andre prisvinnende byråer fredag kveld var Per Høj, Torny & Ingrid, Scandinavian Design Group, Pol, Hyper, Trigger, Ring 2 og Larssen Amaral, se fullstendig liste litt lenger ned.
«Årets student» til Tage Hogness og Gjon Gjokaj
Det er to studentkategorier i Gullblyanten, Kommunikasjon og Design, og i førstnevnte ble gullet tildelt Tage Hogness og Gjon Gjokaj (Westerdals/Høyskolen Kristiania) for arbeidet «Spin the Conversation» for Heineken. Duoen vant på toppen av det hele hederstittelen Årets student og en gavesjekk.
I Student design ble det bare delt ut gull, og den gikk til Line Hestness (Høyskolen Kristiania) for Botanisk Hage Oslo.
Sølvet i Student kommunikasjon gikk til jobben «Preserve the smell» av Helene Solheim og Andrea Eikaas (Westerdals) for Little Trees.
Bronse i samme kategori gikk til «Make yourself a sandwich» av Tage Hogness, Ingrid Gulaker Skoglund, Gjon Gjokaj og Caroline Nøkleby Dammen (Westerdals/Høyskolen Kristiania) for Heinz.
Se alle vinnerne her
Her er samtlige av vinnerjobbene i Gullblyanten 2022, minus spesialprisene:
- Grand Prix: «The BÄSTIS Billboard» av TRY for IKEA
Aktivering:
- Bronse: «Vend og vinn» for Storebrand av Per Høj
- Sølv: «Felleskjøpet – Smaken av økt sjølforsyning» av Nord DDB for Felleskjøpet
- Gull: «No Pulse» av TRY for SATS
Audio:
- Bronse: «Snakk med oss om alt annet enn rente» av Anorak for Danske Bank
- Gull: «IceUng – Hvordan lage reklame uten dette digge trynet her lizom» av Nord DDB for Ice
Digital & Sosialt:
- Diplom: «Game for Guac» av ANTI for Forskningsrådet
- Bronse: «Shittybox» av Morgenstern for Citybox Hotels
Effekt:
- Sølv: «McDonald's – 7 av 10» av Nord DDB for McDonald’s
- Gull: «Dumpster Deli» av Publicis Kitchen for Framtiden i våre hender
Film kort:
- Diplom: «Fantastisk rakst» av WAL for Komplett
- Bronse: «Luckily we only charge cars» av ANTI for DEFA
- Sølv: «Tiss» av TRY for IKEA
- Gull: «BankID på mobil forsvinner» av Anorak for BankID
Film lang:
- Diplom: «Har du husket å forhandle renta?» av Anorak for Danske Bank
- Diplom: «Luckily we only charge cars» av ANTI for DEFA
- Bronse: «Hver tur teller» av POL for Vy
- Sølv: «Må henta sjøl?!» av Morgenstern for FINN
- Gull: «Spy» av TRY for IKEA
Håndverk:
- Diplom: «Hør min tinnitus» av Ring 2 for HLF (Hørselshemmedes Landsforbund)
- Bronse: «McDonald's – 7 av 10» av Nord DDB for McDonald’s
- Sølv: «Må henta sjøl?!» av Morgenstern for FINN
- Gull: «BankID på mobil forsvinner» av Anorak for BankID
Identitet:
- Diplom: «Ogoori: Impact objects turnin the tides on ocean plastic» av Larssen Amaral for Ogoori AS
- Bronse: «Identitet for Vitenskapsmuseet» av TRY Design for NTNU
- Sølv: «Identitet for Mjøl» av Scandinavian Design Group for Mjøl
- Gull: «Ulvang Identitet» av ANTI for Brav Norway AS
Integrert:
- Bronse: «Ferdig forhandlet rente» av Anorak for Danske Bank
- Sølv: «IceUng – Fortsatt på nett med Gen-Z» av NORD DDB for ice
- Gull: «Livet er ikke en IKEA-katalog» av TRY for IKEA
Media:
- Bronse: «The BÄSTIS Billboard» av TRY for IKEA
- Sølv: «Vend og vinn» av Per Høj for Storebrand
- Gull: «Julekor-kapringen» av ANTI for Coop Mega
PR:
- Bronse: «Jenter Vil Mer» av Trigger for Sparebanken Vest
- Gull: «McDonald's – 7 av 10» av Nord DDB for McDonald’s
- Bronse: «Velkommen tilbake» av Morgenstern for FINN.no
- Sølv: «Livet er ikke en IKEA-katalog» av TRY for IKEA
- Gull: «Gode nyheter!» av Anorak for Narvesen
- Diplom: «No Pulse» av TRY for SATS
Tekst:
- Bronse: «Sommerens viktigste vinanmeldelse» av Hyper for Av-og-til
- Bronse: «IceUng – Podcast» av Nord DDB for Ice
- Gull: «Fantastisk rakst» av WAL for Komplett
Utendørs & Omgivelser:
- Diplom: «Huet Å Ræva» av TRY for Telia
- Sølv: «Pølsevev» av Torny&Ingrid for Pedagogstudentene
- Gull: «The BÄSTIS Billboard» av TRY for IKEA
Veldedig:
- Diplom: «Blodtabellen» av Morgenstern for Røde Kors
- Gull: «Utfordringer på repeat» av ANTI for FFO (Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
- Gull: Botanisk Hage Oslo av Line Hestness (Høyskolen Kristiania) for Botanisk Hage Oslo
Student kommunikasjon:
- Bronse: «Make yourself a sandwich» av Tage Hogness, Ingrid Gulaker Skoglund, Gjon Gjokaj og Caroline Nøkleby Dammen (Westerdals) for Heinz
- Sølv: «Preserve the smell» av Helene Solheim og Andrea Eikaas (Westerdals) for Little Trees
- Gull: «Spin the conversation» av Tage Hogness og Gjon Gjokaj (Westerdals) for Heineken
Flere saker om Gullblyanten 2023:
- Diger lobørste fra IKEA vant Grand Prix i Gullblyanten
- Kreativt Forums Ærespris til Sebastian Prestø og Anders Muurman Holm
- Unge team fra TRY Råd og NORD DDB vant Young Lions Film og Young Lions Print
- Gullmikken til varmende kampanje fra Anorak og Redd Barna
- Poteter i postkassa fra Felleskjøpet vant Brings DM-pris
- BankID var reklamebransjens favorittkunde i 2023